Gallring

Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

6 inlägg 5915 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

Fredrik Reuter  
#398244 304 gallringar om totalt 1017 hektar (snittareal 3,3 hektar) inventerades 2015 av Skogscentralen i Finland. Nästan uteslutande alla av dessa gallringar var förstagallringar. Kvaliteten på utfört arbete var godkänt utan anmärkningar på lite mer än hälften av de genomgångna bestånden. Lite under hälften av de samma fick anmärkningar på utförd gallring och på ungefär 2% av bestånden underkändes gallringsjobbet.

I 20% av bestånden hade för hårt gallringsuttag gjorts.

På de bestånd som var sämst gallrade hade 25% av träden skador efter gallringen.

De sammanfattar dock studien med orden: "Få fel men mycket att anmärka på". Kan man jämför med bilbesiktning, få tvåor men många anmärkningar?

Skogscentralen skriver vidare att skador i gallring åsamkar en ekonomisk förlust på mellan 100 - 200 € per hektar, och då är inte rotröta medtagen för främst gran. Orsakar gallringen rotröta ökar den ekonomiska förlusten mångfalt.
De skriver dock vidare att ogallrat medför de största ekonomiska förlusterna.

Något som verkar framkommit vid inventeringen är att förröjning/underväxtröjning är mycket viktigt för ett bra gallringsresultat. Obefintlig underröjning gör att skadorna blir fler.

Vidare tar Skogscentralen upp att det kan vara en god idé att i gallringskontraktet ta med hur hårt uttag som ska göras. Då vet alla förutsättningarna.

Diagram gallringskvalitet per län i Finland 2015


Anledningarna till anmärkning eller underkänt


Karta över Finlands län och utfallet i dem (klicka på plupparna)


Liknande inventeringar görs inte längre i Sverige.
Skogsstyrelsen gjorde sin senaste rapport om gallringar i Sverige 1997 och efter det finns inget liknande gjort. Sist jag pratade med Skogsstyrelsen om detta tyckte tjänsteman det var riktigt tråkigt men det var inte ett prioriterat område för myndigheten. Vi kan väl hoppas att det kanske blir det inom en snar framtid.

Finland är känt för hög kvalitet på sitt skogsbruk. Det samma borde gälla gallringar och kunna appliceras på denna undersökning. Vi vet ju som sagt inte riktigt hur det ser ut i Sverige - vågar du på dig en gissning?

Bild


Länk till nyheten: http://www.skogscentralen.fi/nyheter/fa ... 3oOyLiLRPZ



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

rikard_e  
#398269 Väldigt trevlig läsning. Förutom missnöjet såklart. Trodde dock inte att missnöjet skulle bestå av skador stående träd och för hårt gallrat, utan mer på breda stickvägar och körskador.
Trevlig sammansättning av statistik, även fast mycket kanske inte kan sättas i mall och är mer bedömning än facit.

Roligt att se hur det ligger till här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

Fredrik Reuter  
#398304 Vad kul att du gillar det Rikard, det är intressant med gallring!
Jag fick några meddelanden igår att de interaktiva diagrammen inte fungerade i mindre skärmar som smartphones. Jag tog skärmdumpar av dem och lade in dem i tråden ovan för er som inte kan se de interaktiva diagrammen.

Sedan skulle det vara mycket intressant att få kommentarer från våra Finska medlemmar, det är ju vanskligt att namedroppa för man missar alltid någon men, @simba , @machonisti , @blivande snickare , @finskpinne , @mannfolk , @johan83 , @mäki mfl - vad är er syn på denna inventering och skiljer sig den ifrån era egna erfarenheter i skogarna runt sjöarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

Blivande snickare  
#398307 Ska läsa när jag hinner å försöka ge en kommentar :)

Avatar Fallback

Re: Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398311 Vet inte hur stor tilltro man ska ge Skogscentraken idag,är en koloss som kämpar för sin existens efter att ha levt törnrosasömn ett antal decennier....
Om vi tar det från början så när jag börja i skogen på 80-talet var arbetsfördelningen ganska enkel.
Bolagen högg medan skogsvårdsföreningen skötte om förnyelse och röjning ( alla skogsägare var enligt lag tvingade att höra till skogsvårdsföreningen och betala skogsskatt)
Skogscentralen ( som då hette Distriktsskogsnämnden) övervakade att skogslagen följdes samt hade hand om dom statssubventionerade jobben skogsdikning o vägbyggnad.

Men eftersom "gräset är grönare på andra sidan" så ville bolagen börja med förnyelsen,man tänkte på så vis knyta upp en skogsägare totalt,medan skogsvårdföreningarna ville börja med virkeshandel.Detta krävde en lagändring så idag är det frivilligt att vara med i en skogsvårdsförening.

Eftersom allt privatiserades så sköter skogsvårdsföreningen idag mycket av Skogscentralens jobb.

Så Skogscentralen kämpar för sin existens.......

Skulle den här rapporten ha kommit för 10 år sen hade man haft lite större tilltro,lite lustigt att dom bara kollat första gallringar,skulle tro att det är en liten delrapport som man velat slå på stora trumman med.

Dom har annars haft en lite skojig uppföljning där man mätt vägbredd,avstånd mellan vägarna,spårdjup och antal stammar kvar samt skadade stammar.

Men tex stamantal har dom mätt så att dom har 10 provytor per skifte ( spelar ingen roll om det är en halv hektar lr 20 ha ) sen dragit en linje diagonalt och radat ut 10 ytor.

Vi förare vet att för att få "högsta betyg" är det bara att göra smala vägar,ta en kalyta i virkeszonen och lämna ett ca 10 meter bred remsa ogallrad i mellanzon :mrgreen:

Vet oxå att enligt bolagens och våra egna uppföljningar så ser det skapligt ut,tex skadeprocenten ligger kring 4
(antal skadade träd kvar,som skada räknas barkskada större än en tändsticksask)

Användarvisningsbild

Re: Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin)

Fredrik Reuter  
#398765 Tack för rapporten Simba!
Jag gissar att det kanske inte skiljer så mycket i dessa frågor mellan våra länder. Virkehandeln och virkesmätningen är ju en helt annan femma, men här kan man nog se likheter.

Har denna rapport fått något "surr" eller väckta reaktioner i Finland?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).