Verkstan

Griplastare på traktor

6 inlägg 4764 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastare på traktor

Georg  
#398223 Har köpt en beg. traktor med griplastare Granab, manöverventil 5 spak märkt HVO25-001, den som lyfter bommen vill sänka om jag inte snabbt släpper spaken, är här någon som känner till om det är tätningsproblem och om det finns att skaffa? Skall ge närmare beskrivning, vid lyft av bommen måste jag snabbt föra spaken i neutralläge i annat fall sänker bommen och då jag skall höja den något är problemet samma att jag måste göra spakrörelsen extremt snabbt för att inte bommen skall sjunka innan den höjs, skall lägga in bilder av manöverventilen och min fråga är om någon har kännedom om det, ifall det är tätningsproblem, finns reservdelar, tätningsringar för denna.
Denna bild är ingång sidan det gäller den andra inkopplingen från höger.
Detta är från manöversidan och här är det andra spaken från vänster



Senast redigerad av Georg mån 18 jun 2018, 04:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Griplastare på traktor

mrvimek  
#398237 Skulle gissa på slitna o- ring

Avatar Fallback

Re: Griplastare på traktor

Georg  
#398259 Ja det är vad jag också tror, men jag har försökt lyfta upp kolven men misslyckats, det går att använda som den är, därför vågar jag inte göra för stora försök om det skulle misslyckas och ett nytt paket kostar ganska mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastare på traktor

ulfgustav  
#398264 Felbeskrivningen var lite "tunn" utveckla felbeskrivningen så kan du få bättre tips.
Som du beskrivit det hitills så tror jag absolut inte på någon sliten o-ring eller tätning

Avatar Fallback

Re: Griplastare på traktor

Stenmark  
#398333 På min vagn sjönk bommen sakta när jag släppt spaken, vid provtryckning visade sig att chokventilen läkte igenom bytte mellan lyft och sväng

Avatar Fallback

Re: Griplastare på traktor

Georg  
#515417
Georg skrev:Har köpt en beg. traktor med griplastare Granab, manöverventil 5 spak märkt HVO25-001, den som lyfter bommen vill sänka om jag inte snabbt släpper spaken, är här någon som känner till om det är tätningsproblem och om det finns att skaffa? Skall ge närmare beskrivning, vid lyft av bommen måste jag snabbt föra spaken i neutralläge i annat fall sänker bommen och då jag skall höja den något är problemet samma att jag måste göra spakrörelsen extremt snabbt för att inte bommen skall sjunka innan den höjs, skall lägga in bilder av manöverventilen och min fråga är om någon har kännedom om det, ifall det är tätningsproblem, finns reservdelar, tätningsringar för denna.

Glömde nämna att bommen sjunker om jag stannar pumpen, om detta kan ha samband med det övriga, lätt att glömma gubben är 90+, haha.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).