Servicebyggnader

Hållbara fasader av trä

44 inlägg 28830 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hållbara fasader av trä

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

550  
#396082 Idag är det väl en del snickare som använder skruv istället för spik till fasader. Hur fungerar det att riva bort om man behöver byta ett par brädor som blivit dåliga, eller när hela fasaden behövs göras om för den delen? Är det målat några gånger så borde det nämligen bli svårt att komma ner i skruvskallarna. Någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

JensSkoog  
#396087 Beror lite på vilka skruvar man möter på det målade. Använder uteslutande Essve Torx själv, och då
är det inte svårt om man har en liten, vass skruvmejsel för att dra ur målningen av holet. :wink:

Annars får man ta vinkelslipen och kapa huvuderna av skruvorna. Går snabbt, men man
får vattna lite så man inte brinner ner huset :lol:

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Mats på Södergården  
#398109 Tycker att det har glömts bort varför man började sätta upp panel och måla den. När började man behöva ha luftspalt, när började panelen ruttna, tycker vi ska fundera lite på detta och hoppa tillbaka ca 50år och börja om!

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

JensSkoog  
#398113 Har rivit hus från början av 1900talet, där panelen var fin som ny, men så
använde dom senvuxen tall och det fanns bra med luft bakom. :wink:

Men mycket av vad vi gjorde på 60- och 70-talet är bara skiten idag eftersom vi
spikade på panelen utan luft bakom.

Hur kunne vi vara så dumma? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Mats på Södergården  
#398115 Har faktiskt inte alls med luftspalten att göra, däremot färgen, luftspalt tillkom när panelen började ruttna pga fel färg. Sen att det var bättre virke förr är också lite grann av en myt anser jag. Tex hör man ofta att gammalt virke är hårt att spika i, det kommer dagens virke oxå att vara om 100 år!

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

tallen100  
#398118 Största problemet är nog plastfärgen, den får det mesta att ruttna.

Vad gäller virket så var dom mer noga förr, titta bara på gamla fönster riktigt kärnvirke som håller i evigheter.
Idag har mycket av virket väldigt långt mellan årsringarna.

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Mats på Södergården  
#398131 Det är min uppfattning också och att de valde vilket virke de använde var på huset, men de använde även sämre virke emellanåt på lämpliga ställen.
Fasadpanel tillkom som ett offerskikt från början för att skydda timret, och det var först
för ca 100 år sen det var allmänt att måla på landsbygden. Trä håller betydligt längre omålat än många tror bara det har möjlighet att torka.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

Seb macahan  
#398201 Mats, kan du utveckla varför dagens virke skulle vara hårt att spika i om 100år. Jag tycker och tror att det är ganska uppenbart när man räknar årsringar i dåtidens och dagens virke.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

ananders  
#398215 Jag har fått lära mig att man ska sätta brädan med rätt ände upp och rätt sida ut annars "går det troll" i huset.
Drar man handen uppifrån och ner så ska man inte få stickor i handen, detta för att vattnet lättare ska rinna ner längsmed Brädan.
Sedan tror jag att det var den sidan av brädan som var inåt mitten av stocken ska vara utåt på väggen, detta då brädan böjer sig när den torkar och då föredrar man att det buktar ut på mitten av brädan än att kanterna lyfts från underlaget.

Detta lärde jag snickaren på jobbet för ett par år sedan, det är dock lite svårt att få rätt sida ut på dagens fasadbrädor man köper då de är hyvlade på ena sidan.

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

JensSkoog  
#398220
Mats på Södergården skrev:Det är min uppfattning också och att de valde vilket virke de använde var på huset, men de använde även sämre virke emellanåt på lämpliga ställen.
Fasadpanel tillkom som ett offerskikt från början för att skydda timret, och det var först
för ca 100 år sen det var allmänt att måla på landsbygden. Trä håller betydligt längre omålat än många tror bara det har möjlighet att torka.

Ja, när målning gör att vattnet stannar kvar och gör att väggen inte pustar, så blir det fel.
Värsta som kan ske är att vi släpper in vatten och inte släpper det ut, och vatten vill alltid komma in :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

vetinte  
#398233 Lite konstigt i landet Sveige att man inte har hållt kvar kunskapen om just trä.
-80 talet kom tex plastfägen. Intiligent, plast i väggar........
Vem fan vill bo i en kondom ?
Va man sen gjorde var att borra hål i de tätande skicktet !?
Osv osv.
Ingen verkar inse att de gammla står kvar derför att de funkade.
Just för att de kunde anndas.
Men när man tar upp de (o mycket annat) så får man höra "du e en jävla bakåtsträvare" :grin: (japp kanske men de var bättre för. Eller de kanske bara e fan så mycket sämmre nu).
Gillar de skarpt för de visa att dom meniskorna, dom husen som kommer att få problem inna jag dör o jag kan götta mig åt det :grin:
Ändå står hus obebot 9mån om året o inget särskilt "underhåll". O de funkar för att matrialet får "leva" som de vill.
Så vist tänkte man bättre förr. Villket oxå kan uttryckas i att dagens folk e mer lättlurade.
Ta bara reklamen "underhållsfria fönster" :???: :lol:

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

Mats på Södergården  
#398257 Seb, att virke i gamla hus är hårt, är bl a. p.g.a av att kådan blir harts och således hård och den processen kommer även dagens virke att ha. Naturligtvis är tätvuxet virke hårdare än frodvuxet, jag tycker bara att många skyller på dåligt virke när det är färgen det är fel på.
Man kan välja virke nuförtiden också, som skogsägare har man ju alla möjligheter!
Under många år har byggindustrin botat symptom istället för orsak tex. luftspalt. Sedan ska vi inte tala om isoleringshysterin som har fått råda i decennier, eller alla fönsterkampanjer.
Vetinte vet mycket :grin:
underhållsfritt = går ej att underhålla :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hållbara fasader av trä

vetinte  
#398260
Mats på Södergården skrev:Vetinte vet mycket :grin:
underhållsfritt = går ej att underhålla :grin:

Tja lite kanske.
Låter som en vettig slutsats :grin:

Avatar Fallback

Re: Hållbara fasader av trä

haggloader  
#398278 Grejen som jag ser det är att gamla trähus byggdes för att elda i och när ex. elelement installerades blev huset utan ventilation.
A och O i trähus är en ordentlig frånluftventilation, visst kan man också ha från och tilluft men det ökar risken för kondens ex i växlaren som är på vinden..
Takkonstruktionen på hus byggda efter typ 60-talet är mycket stadigare och tål högre snölast än hus som är byggda på 40-talet och som ser rejälare ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).