Skogshistoria

Huggning på Nya Zeeland 1952

11 inlägg 20869 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggning på Nya Zeeland 1952

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398061


Liten minidokumentär om livet i huggarlägret på 50-talet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Fredrik Reuter  
#398209 Det var rejäla träd och fällningar!
Undra hur det ser ut idag?

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

totte  
#398224 Mycket bra, tack för den!

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Torbjörn Johnsen  
#398227 Intressant film!

Här kommer en film från idag om plantageskogsbruket på Nya Zealand. En film från ett företag som säljer investeringar i tallplantager (radiatatall). Hårdsälj och lite speciell dialekt men intressant ändå. Tallen växer "dubbelt så snabbt som i USAs sydstater ochfem gånger så snabbt som i Europa"... enligt filmen.


Här är en annan film som visar dagens avverkningar (i plantageskogsbruket). Lite mer amerikansk stil på metodiken :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Fredrik Reuter  
#398229 Hej,
Hörde jag rätt i filmen ovan; Skogsägare i NZ handlar med utsläppsrätter och kan på så vis erhålla inkomster på stående skog för att täcka kostnader för ex röjning.
Hur funkar det egentligen, någon som vet (om det stämmer alltså)?

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398251
Fredrik Reuter skrev:Det var rejäla träd och fällningar!
Undra hur det ser ut idag?


La ni märke till skyddsutrustningen på tivolit när de hade yxtävling? Minst en stod på kubben i strumplästen och högg :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

totte  
#398631
Palms skrev:
Fredrik Reuter skrev:Det var rejäla träd och fällningar!
Undra hur det ser ut idag?


La ni märke till skyddsutrustningen på tivolit när de hade yxtävling? Minst en stod på kubben i strumplästen och högg :grin:


Såg det och kände kalla kårar neråt ryggen! Men en fantastiskt bra film är det.

Avatar Fallback

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

jannee  
#398665 Visst saknades skyddsutrustning, hände säkert en del olyckor och en del skador hade säkert minimerats om skyddsutrusning funnits tillgänglig.
MEN
Idag ska det vara skyddsutrustning till förbannelse, sedan kan utövaren bära sig åt som om hen vore hjärndöd - skyddsutrusning skall ju skydda honom :?:
Otvivelaktigt sitter det bästa skyddet i huvudet, används detta på rätt sätt är mycket vunnit :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Matilda_J  
#399288 Mycket bra, tack för den! Intressant film!
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 09 apr 2017, 16:44, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort dolda länkar

Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399692
jannee skrev:Visst saknades skyddsutrustning, hände säkert en del olyckor och en del skador hade säkert minimerats om skyddsutrusning funnits tillgänglig.
MEN
Idag ska det vara skyddsutrustning till förbannelse, sedan kan utövaren bära sig åt som om hen vore hjärndöd - skyddsutrusning skall ju skydda honom :?:
Otvivelaktigt sitter det bästa skyddet i huvudet, används detta på rätt sätt är mycket vunnit :mrgreen:


Det såg ju ut sådär på den tiden, det var just det som jag tyckte var värt att kommentera med tanke på hur långt det är draget i dagsläget. Att hugga sådär med yxa vete fan om jag skulle göra utan stålhätta, farsan gjorde nåt liknande när han var ung och klöv stortån. Det var bara att linda hårt som fan och visa upp det för skolsköterskan nästa dag...
Klart det är bra med skyddsutrustning men jag får väl erkänna att jag köpte mina första egna sågskyddsbyxor för några år sen och delar din uppfattning om att man kommer långt med att slå igång hjärnan när man använder sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

Roffe1976  
#408988 Hur kommer det sig att det växer så mycket snabbare på NZ? Är det pga klimatet? Har inte sett filmerna än men ska se det strax ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).