Traktorer och processorer

Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

33 inlägg 21584 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281277 Jo så gör de på flera traktorer, pton följer bara med pga friktion.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281440 Med nya lameller så funkar bromsen som den ska så de står still nu på farsans 6300, har dock snurrat med lite sen typ 5000h (även när de inte varit ilagt)..så det kan gå länge ändå...Har du kollat kabeln?

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

torpöbo  
#281450 Lamellen kan liga i oljebad och då kan det snurra med lite. Är det klappkontakt på kabeln kan Pto hoppa igång när som helst, därför bör man ej kontrollera detta med handen.

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

adahlm  
#398082 Råkade nu själv ut för motsvarande problem, men här händer ingenting då jag trycker på pto-knappen, har kollat säkringen och säkerhetsbrytaren där bak men får inte tappen att snurra.. nån som vet vilken magnet ventil går till pto:n? Finns 3 st. På hydraulpaketet på vänstra sidan. Nåt annat som kan kontrolleras/mätas?

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

valtra121A  
#398088 Kolla att växeln verkligen går i läge, det sitter brytare vid spaken och se till att det verkligen kommer ström fram till nödstoppen där bak.... lyser lampan för kraftuttaget när du försöker starta det?

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

adahlm  
#398100 Spaken verkar normal och brytaren trycks in både i 540 och 1000, lampan i instrumentbrädan lyser inte. Om jag minns rätt skall den lysa redan då spaken är i nåndera läge före man trycker på uttaget. Drivhjulskraftuttaget fungerar ok.

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

ÅsaNisse  
#398141 Har du kollat säkringen? Inte bara tittat på den utan konstaterat att den är hel? De har en tendens till att dels oxidera i hållaren och även kan vara sönder utan att det syns.

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

valmet862  
#398194 kolla kabeln/kontakten på vänster sida under hytten,är 99% chans att felet är där...

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

adahlm  
#398207 Säkringen verkar nog vara ok då den även går till andra funktioner som fungerar.
Har kollat på hydraulpaketet på vänstra sidan, där finns 3st. elventiler - troligen diffspärr, 4-hjulsdrift, och PTO... Nån som vet vilken spole går till PTO:n?

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

Fredrik N  
#398230 Hej. Pto knappen har en förmåga att sluta fungera.
Har själv råkat ut för detta. Och då på en tämligen ny traktor.
Det skulle inte vara helt ovanligt heller.
Kan vara värt att kolla.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

Aqualize  
#398258
adahlm skrev:Säkringen verkar nog vara ok då den även går till andra funktioner som fungerar.
Har kollat på hydraulpaketet på vänstra sidan, där finns 3st. elventiler - troligen diffspärr, 4-hjulsdrift, och PTO... Nån som vet vilken spole går till PTO:n?

Vilket serienummer har din traktor?

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398272 På mezzo/ 6000 serien sitter även brytare uppe vid spaken under panelen(inte knappen på spaken) vid varje läge..tror de är dom som får lampan att lysa i panelen... Hängde sig på en traktor och då lös lampan hela tiden..men lite spray å rackel så funkade de igen...

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

JoTh  
#398289 Ett enkelt men vanligt fel på många Valmet/ Valtra traktorer när kraftuttaget plötsligt inte fungerar är att fjärrnödstoppen på utsidan under stora bakrutan har hoppat ur eller har glappkontakt. Någon annan nämnde även denna men är lätt att förringa denna funktion. Sitter original en vanlig DIN-kontakt med en kablestumpsbygel i kontakten för att kunna montera ett snöre för nödstoppsfunktion om man driver någon mer stationär maskin utanför hytten via kraftuttaget. Då jag själv har krafuttagsdriven pump till skogsvagnen på min 6350, har jag råkat ut för att den har hoppat ur några gånger i tät förstagallring och PTO/ kranpumpen har stannat. Första gången det hände blev jag först fundersam på vad som hade hänt, men drog mig till minnes att det stod något kring yttre nödbrytare i instruktionsboken och kom på denna kontakt. Var då bara att öppna bakrutan och stoppa tillbaks kontakten, så funkade det fint igen. Hoppas att det kan vara ett sådant enkelt fel för din del, så du slipper ifrån en massa dyra reparationer :smile:

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

adahlm  
#398300 Ok, tack för svar..

Serienummer: H14231 årsm. 1998

Har kollat säkerhetsbrytaren men har inte tagit till multimetern ännu, Då lampan i instrumentbrädan inte lyser tyder det väl ändå på elektriskt fel före hydraulspolen? Har nån elschema på denna funktion?

Testade även att byta knappen med diffspärren som verkade vara likadan, men knappen verkade vara ok.

Avatar Fallback

Re: Orkeslöst kraftuttag Valmet 6400

valmet862  
#398334 kontakten under hytten är den som sitter neråt på paketet men lampan ska lysa även om kontakten inte sitter i, men är nödstoppen ur så lyser inte lampan, kan hjälpa med att spraya lite kontaktspray där. Finns en tryckbrytare vid spaken oxå,kan va nåt glapp där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).