Avverkning (slutavverkning)

Skapa timmerställning?

51 inlägg 19409 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skapa timmerställning?

Hugin  
#398027 Har ett (iofs angenämt) problem:
På en avdelning (sörmland)i skbrplanen framgår följande: S 2, angelägenhetsgrad 1 - snarast, bör prioriteras. 7 ha, 310 m3sk/ha. 117 år. Tall 75 %,gran 25 %. T 24.
Uppfattat att det främst är granen som är skälet till angelägenhetsgraden, samtidigt som jag har ganska rena granbestånd (på G-mark) som börjar bli överåriga. Problemet som uppstår om dessa bestånd (inkl. ovanstående) slutavverkas i närtid, är att det då uppstår en relativt ojämn kvarvarande åldersfördelning på fastigheten (förutom att virkespriserna inte känns gynnsamma)
Har därför haft en tanke om timmerställning i bakhuvudet en tid - en tanke som återväcktes av ett intressant blogginlägg i SF.
Teoretiskt skulle jag ta ut 540 m3sk gran (praktiskt kanke något under 500?), med en avverkningskostnad som är högre än slutavverkningsalternativet, men samtidigt behålla en fin (dimensionsväxande?) timmerställning (mer stormkänslig?) och ev kunna förskjuta uttaget av fura 10 - 15 år.
Vilka funderingar och råd kan ni ge mig?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Vardon  
#398029 Ska återkomma med funderingar när jag fått slutnotan. Borde inte vara för långt bort i tiden då skotningen nästan är klar.

Jag valde alternativet för att granen ruttnande och torkade bort. Har gjort det på nått område innan och efterfrågar år blir det fint. Nu kan jag erkänna att jag inte har planer på att avverka inom 10-15 år utan längre tid. Kanske försöka få upp lite ungskog i det istället.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Hugin  
#398039 Kompletterande ur skbrplanen: medeldiameter tall: 35 cm, gran: 27 cm. Årlig tillväxt: 2,4 m3sk/ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Axl  
#398040 Jag tycker det är en lite tveksam åtgärd, lätt att det blir en massa gräs och sly som försvårar föryngringen.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398042 Visst kan du göra en tallställning om du vill. Men inte är det bråttom. Oavsett vad din planläggare råkat skriva för angelägenhetsgrad.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

haggloader  
#398048
Axl skrev:Jag tycker det är en lite tveksam åtgärd, lätt att det blir en massa gräs och sly som försvårar föryngringen.

...och granunderväxt på tallmark.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

bgl  
#398049 Jag instämmer i @axl kommentar, bara tallar kvar ger för lågt stamantal och risk för markförvildning.
Att tillväxten skulle vara bara 2,4 m3sk/år x har är tveksamt, denna låga tillväxt behöver förklaras.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

haggloader  
#398050 Nej, den låga tillväxten förklaras av beståndets höga ålder 115 plus.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Hugin  
#398054 Intresanta kommentarer, men risken för tillväxt av gräs och sly tror jag inte är någon risk efter tillredande av en timmerställning i avdelningen ... ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

jannee  
#398055 Hugin, gör som du tänkt och hoppas på att du slipper vindfälle :mrgreen: .
Trots åldern på furorna så kommer säkert tillväxten att öka.
Självklart kommer det att också att slå upp en del buskvegetation men du får väl ta det goda med det onda :grin:
Blir bara någon dags extra röjning vid kommande slutavverkning :oops:

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

Umea  
#398057 Spännande Hugin !

Om granen börjar bli sjuk så har man nog tyvärr inte så mycket val.

Även om virkespriserna är låga

så är det nog bättre att ha pengarna på banken är att se pengarna ”ruttna bort” eller blåsa ner.

Förstår att det inte känns bra att få en ojämn kvarvarande åldersfördelning på fastigheten.

Det är fint med timmerställning men överväg :

I vilket väder sträck kommer din timmerställning i så fall att stå.

Är det ett vindutsatt läge ?

Har du tid att ta hand om utblåsta tallar på grund av sönderkörda rötter ?

Det kanske bara är min känsla men det känns som att vi går mot ett allt mer

extremt väder blåsigare, varmare, och regnigare.

( för något år sedan hade vi i Umeå varmare på nyårsafton än på midsommarafton)

Fundera och känn efter hur det skulle kännas om din timmerställning råkar blåsa ner.

Gör det inte så mycket ?

Du kan tänka att du fått njuta av timmer ställningen den tid som den stod eller ?

Hur mycket är du beredd att chansa och riskera ?



Nu när det är så låga virkes ersättningar så är det än viktigare att

ställa flera virkesköpare mot varandra och se vilket bästa bud som ges.

Om det sedan är en speciell virksköpare som man alltid brukar ha som samarbetspartner så kan man slutförhandla

med hen så att man får lika ersättning som det bästa budet eller kanske lite bättre !!


Varmt Lycka till oavsett vilket val du än gör !

Hälsningar från Umeå

Håll oss gärna uppdaterad på hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Torbjörn Johnsen  
#398058 Jag tycker att det låter som ett bra alternativ. Det blir säkert bra tillväxt på tallarna som blir kvar och om du "bara" tar ut 25% av volymen så blir det en rejält tät timmerställning. Jag skulle gissa att det börjar självföryngra i kanter och vissa luckor men kanske inte jämt i hela beståndet. Det går att glesa ut tallen en gång till och dra ut på föryngringsprocessen. Plantskogen kan bli lite ojämn och luckig men du kommer ha en ganska hög värdetillväxt på tallen under tiden. Kanske 10-15 års föryngringsperiod?
På 10 år kommer tallen att växa kanske 40 kbm/ha och det mesta av volymen som timmer.

Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Vedproducent  
#398070
Torbjörn Johnsen skrev:Jag tycker att det låter som ett bra alternativ. Det blir säkert bra tillväxt på tallarna som blir kvar och om du "bara" tar ut 25% av volymen så blir det en rejält tät timmerställning. Jag skulle gissa att det börjar självföryngra i kanter och vissa luckor men kanske inte jämt i hela beståndet. Det går att glesa ut tallen en gång till och dra ut på föryngringsprocessen. Plantskogen kan bli lite ojämn och luckig men du kommer ha en ganska hög värdetillväxt på tallen under tiden. Kanske 10-15 års föryngringsperiod?
På 10 år kommer tallen att växa kanske 40 kbm/ha och det mesta av volymen som timmer.

Ja fast om tillväxten var 2,4 m3/ha innan så blir den ju aldrig högre efter en åtgärd. Så 20 m3 under 10 år är nog mer korrekt. I alla fall kan den ju inte bli mer än 24 m3.

Avatar Fallback

Re: Skapa timmerställning?

jannee  
#398102 Är helt novis när det gäller eventuell tillväxt på tall.
Har dock upplevt (ej egna skog) hur ett äldre (80 till 100 år) bestånd av ogallrad gran efter en hård gallring verkligen ökade i tillväxt, mer eller mindre fördubblade grovleken på en 20 års period.
Tänkte själv också göra sammalunda - och gjorde, dock kom Gudrun emellan och ALLT blåste naturligtvis omkull :oops: .

Användarvisningsbild

Re: Skapa timmerställning?

Vedproducent  
#398104
jannee skrev:Är helt novis när det gäller eventuell tillväxt på tall.
Har dock upplevt (ej egna skog) hur ett äldre (80 till 100 år) bestånd av ogallrad gran efter en hård gallring verkligen ökade i tillväxt, mer eller mindre fördubblade grovleken på en 20 års period.
Tänkte själv också göra sammalunda - och gjorde, dock kom Gudrun emellan och ALLT blåste naturligtvis omkull :oops: .

Du fördelar tillväxten pa ett färre antal stammar efter gallringen. Totala tillväxten kan aldrig öka efter en gallring! Den sjunker oftast de första åren efter gallringen. Då får du gödsla i stället om tillväxten ska bli högre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).