Motorsåg och handhållet

Imponerad av gammalt skrot

14 inlägg 9780 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Imponerad av gammalt skrot

kungsis  
#397972 Jag var på auktion och köpte en gammal skitig och allmänt sleten Partner 172 röjsåg. Behövde en sele och det var en modern och fin sådan med, så det var den som jag egentligen ville ha. Men jag kunde inte hålla fingrarna från sågen och efter rengörning, inställning av förgasare och byte av tändstift startade den och gick hur bra som helst :smile: . Det satt ett stort trimmerhuvud på den, så nu blir nästa steg att testa. Kan nog vara bra med en gammal råstark röjsåg.

Med vänlig hälsning
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

johan eriksson  
#397989 Dom går fint de gamla partner röjarna, lite tunga möjligen men nästan som en stridsvagn i sin uppbyggnad, titta bara på riggrör och vinkelväxel.
Har en B173 som jag har tre udds klinga på, går helt underbart.

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

ulfgustav  
#398052 Hej
Äldre röjsågar är ju rätt tunga om man skall gå och röja hela dagar, men som trimmers vid grövre trimning så är de suveräna. Jag har själv en Husqvarna 65 som Mange här hjälpte mig fick i ordning och den är suverän då det gäller att köra med trimmertråd, lågvarvid samt med bra vridmoment. Att köra gräsröjning med trimmertråd är rejält tungt och därför passar en äldre såg med bra vridmoment bra. Gräsröjning är mycket tuffare än vanlig röjning med klinga i ungskog, men det vet säkert de flesta här på forumet

Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

hlb  
#398053 Instämmer. Jag tar också fram den gamla 65r när det är tung körning. Använder dock den moderna selen.

Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

johan eriksson  
#398056 Har en Partner B173 med tre udds klinga, en Husqvarna 165 med fyr trådars huvud och en Husqvarna 36R med två tråds huvud. 36an använder jag som trimmer i trädgården, de andra får gå när det behövs. Värsta passet jag kört med 165an var gräsröjning i en fd svärfars stuga som inte hade blivit klippt till efter midsommar pga av sjukdom, då gick jag över tomten på nästan 2500m2. Körde över den på ca 5 timmar och 6 liter bensin. De är det nog inte alla moderna sågar som klarar.

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

Pabene  
#398080 Min granne har en äldre Husqvarna röjsåg. Han "trimmar" bort gräs under el-stängslet med den. Den låter fint och den verkar väldigt stark jämfört med min Tanaka trimmer (som dock har röjsågshuvud). Men för större gräsytor som en villatomt, med uppväxt oklippt gräs, är ju en bra lie fantastiskt bra. Jag tror att det är mindre mödosamt att slå av en sådan yta med lie, jämfört med att "nöta" med en trimmer. Lien ska ju naturligtvis ha ett skarpt blad.

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

tallen100  
#398094 När det kommer till "tung" körning är alltid dom gamla lågvarviga segstarka sågarna att föredra, ock det gäller gräs eller på vedbacken :smile:

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

kungsis  
#401208 Mu har jag kört lite med en och den funkar kanon :smile: . Dock kan den sura lite vid start. men det är inget som stör mig. Gamla maskiner kan ju vara lite individer och man får ha lite inlärningsperiod. Så jag är nöjd, men samtidigt så behövde jag ju ingen mera såg, utan bara en sele. Så om någon vill betala en slant så kan väl den personen höra av sig. Är den värd en 5hundring?

1469742088_hpim3687.jpg


Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

Suzuki Hasse  
#401210 200 så har vi börjat budgivningen

Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

Williamm  
#648281 Hur gick det med budgivningen?

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

Elmhult  
#648282
williamm skrev:Hur gick det med budgivningen?


Bara 4 dagar kvar på budgivningen!! 🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

machonisti  
#648348 Jag är imponerad av gammalt skrot.
Gamla maskiner är robust byggda. Kanske inte så användarvänliga, tvivlar på att moderna datorstyrda mojänger kan hållas vid liv 40 - 50 år.

Avatar Fallback

Re: Imponerad av gammalt skrot

Elmhult  
#648350
machonisti skrev:Jag är imponerad av gammalt skrot.
Gamla maskiner är robust byggda. Kanske inte så användarvänliga, tvivlar på att moderna datorstyrda mojänger kan hållas vid liv 40 - 50 år.


Jag håller med. Var tvungen att fixa ett hjullager på min Volvo Krabat. Det var ju bara 61 år gammalt.

Användarvisningsbild

Re: Imponerad av gammalt skrot

machonisti  
#648424 jag har upparbetat 2 st gamla poclain grävmaskiner från tidigt 70 tal från smältfärdiga till funktionsdugliga.
Nästa i tur är avatarens lokomo 925.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).