Öppna kategorin

Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

155 inlägg 74491 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Bosse1  
#396543 Kraftverk nära dig.

http://www.restor-hydro.eu/en/tools/mills-map/

"Renewable Energy Sources Transforming Our Regions (RESTOR) Hydro is a European project aiming at increasing renewable energy production from small and micro hydropower, by identifying and restoring suitable historical sites, mills and hydropower stations that are currently inoperative."

Morsning!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396590
grimm skrev:
Niking skrev:
grimm skrev:Säger IGEN att en fiskare är inte per automatik en miljökännare. Förvånandsvärt att du tjatar om det.

Eftersom du bara upprepar dig och dina personliga spekulationer utan källor så får du fortsatt kriga för din sak bakom tangentbordet. Det är tydligt att vi har olika åsikt och så kan det vara. Även om jag är övertygad att vi går en bättre framtid till mötes i åtminstone detta ämne.


Ja, vi har uppenbart vitt skilda åsikter i detta ägorättsliga ämne. Själv anser jag att den nu utstakade vägen är käpprätt åt helvete då inte fallägarnas rättigheter respekteras.
/Niklas



Kraven på fallägarna har varit alldeles för slapphänt i 100år, dags att välkomna dessa till 2000-talet.

So long!

Kraven på fallägarna har varit vettiga i hundratals år, Finns ingen anledning att införa terrorkrav nu.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

ord bind  
#396609 Pga brorduktigmentalitet eller okunskap har länstyrelserna klassat de flesta vatten dragen i sverige som opåverkade,när det i verkligheten nästan inte finns ett enda opåverkat vattendrag i södra sverige och få i norr.
När sedan eu bestämmer sig för att skydda de opåverkade vattendragen uppstår problemen.
Att medge att man gjort fel bedömning finns ej på kartan, så vad göra ,vi lägger hela ansvaret
på dammägarna. 😡
Mer forskning och samarbete behövs för att använda våra resurser på bästa sätt ,att begära en ny
vattendom för stora pengar som kunde användas till befrämjande åt gärder i stället är ju inte så smart.

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397984 150 000 kr i böter för icke fungerade fiskväg http://www.atl.nu/skog/kraftbolag-far-bota/ :shock: 😡 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#397991 För lindrigt.

"Havsöringarna hade inte en chans att ta sig förbi när dammluckan dessutom var både stängd och låst trots att den enligt föreskrifterna ska vara öppen 40 centimeter under lekvandringstiden."

-Inte mycket att orda om, eller är det synd om kraftbolaget trots att dom inte följt de förordningar som finns?

Hoppas detta bara är en av många kommande domar!

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398008 Det är åt h-vete. Sportfiskare och andra som gillar havsöring, måste givetvis först ersätta vattenkraftverket fullt ut för förlorad ersättning innan det ens kan bli tal om några böter. Vart tog äganderätten vägen?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#398018 Haha du är ju sanslös, följer man inte gällande lagar är böter helt på sin plats.
Eller kräver du biltillverkarna på pengar för att du åkt fast i en fortkörningskamera också?

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398021 För det första så har vattenkraftverket ursprungligen fått sitt tillstånd utan fiskväg och det tillståndet borde gälla fottfarande och vara utgångspunkten för så väl böter som ersättning.

Men det är ju lätt att leka med andras pengar. Undrar vad du själv skulle säga om du plötsligt inte fick använda ditt hus p.g.a. någon sällsynt kryp råkade ha sin bostad där. Skulle du skrika lika högt då om att följs lagen då? Skulle inte tro det.

F.ö. anser jag att din jämförelse med bil och fartkameror är helt irrelevant.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#398022 Om jag ägt ett kraftverk, som haft krav som jag sedan struntat i att följa för att sedan som belöning fått böter - då hade jag inte grinat över det utan fått skylla mig själv. Hur hade du agerat?

F.ö. så vinner du inga priser för kråkan heller.

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398023 Orimliga lagar som sätter äganderätten ur spel kan aldrig rättfärdigas med ockerböter!

Det man äger, vårdar man. Det som alla äger, vårdar man inte.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#398025 Det man äger, ser man till följer lagarna - så som det är för alla andra. 150k är ingen ocker med tanke på omfattningen på skadorna. Jag är övertygad om att fler kommer få lära sig den hårda vägen, tyvärr men äntligen börjar det hända något!

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398026 150 000 är sannerligen ocker för en sådan bagatell. Det skulle du nog också tycka om du finge sådana böter.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#398032 Tror knappast att det där bolaget står och faller på 150k, plus att dom tjänade mer pengar än tänkt när dom inte uppfyllde minimitappningen. Det är tyvärr bara att hosta upp om man medvetet valt att inte följa lagen.

Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398033 Bättre vore ju att ändra tillbaks lagen så att den åter kan accepteras av fallägarna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag hotar småskaligt vattenkraftverk

grimm  
#398034 Varför skulle man vilja göra det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).