Avverkning (slutavverkning)

Torka virke i efterhand...

6 inlägg 6296 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torka virke i efterhand...

Engan  
#397994 Hej!

Har några kommande snickarprojekt på gång och är således ute efter virke i hårt material.
I April månad fällde vi några riktigt stora Askar som därefter har blivit liggande i stockar på 3 meters längder.
Därav skulle jag gärna vilja ta om hand om stockarna för att få virket till en billig peng.

Till min fråga:
Med tanke på att stockarna legat ute i 3 månader, är det lönt att försöka såga upp och torka dessa till snickartorrt virke (med virkestork). Jag vill ju inte ha några sprickor i mitt virke så frågan är om jag är alldeles för sent ute?
Tror Ni stockarna är spruckna eller går det fortfarande att få ut sprickfritt virke ur stockarna?

Ursäktar i förväg om jag postat i fel del på forumet.
(Är helt ny här).



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Torka virke i efterhand...

uffejohan  
#397996 Det borde inte vara någon fara att det legat ett tag, kanske ytveden är missfärgad men den använder du väl ändå inte?
När jag torkat snickerivirke har jag strukit trögflytande lim eller vax på ändträet för att hindra alltför snabb uttorkning i ändarna. Därigenom minskas risken för spänningar och/eller sprickor. Torka luftigt, under tak, väl ströat, men inte inomhus förrän fuktkvoten gått ner ordentligt. Stryk gärna på mer lim i ändarna när du tar in virket inomhus så går den sista torkprocessen ännu långsammare. Ju snabbare torkningen går, ju mer sprickor får du. Räkna inte med att kunna använda virket förrän efter flera månader.

Användarvisningsbild

Re: Torka virke i efterhand...

Engan  
#397997 Tack!
Ja, ytveden lär jag inte använda mig av så förhoppningsvis är det inte så mycket sprickor i kärnan?

Jag funderar i så fall på att bygga ett torkskåp och investera i en mindre virkestork, typ ( http://www.logosol.se/store/sauno-torka ... -230v.html ), för att påskynda processen lite.

Skulle vara kul att kunna sköta hela processen själv, samt att det blir billigare i långa loppet.
Vad tror Ni? Någon som har erfarenhet av att torka virke till snickartorrt virke med torkskåp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka virke i efterhand...

uffejohan  
#398068 Jag har ingen direkt erfarenhet av torkskåp, däremot industriell torkning av virke. Att torka i torkskåp låter som om processen påskyndas så att sprickor uppstår. Ska torkprocessen påskyndas är min erfarenhet att man måste tillföra fukt genom ånga för att få så sprickfritt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Torka virke i efterhand...

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398071 Asken kan spricka när man börjar såga i den, mycket spänningar om stocken har legat ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Torka virke i efterhand...

Engan  
#398550 Nu har jag iaf kommit över några okantade ekplankor (5cm tjocka) som legat i kallrum drygt 10år och långssamt lufttorkat.
Plankorna är fina och är sprickfria men har fortfarande en fuktighet på 15%.
Jag vill till en början göra några skärbrädor av ändträs-modell och till det antar jag att jag behöver möbeltorrt virke, därav har jag ett behov att få ner fukthalten några procent.....frågan är bara hur jag ska ta mig till.
Jag antar att det princip är omöjligt att komma ner mycket lägre än 15% om man förvarar virket utomhus?

Till min fråga:
Hur ska jag på bästa sätt göra för att skapa möbeltorrt / snickartorrt virke av dessa plankorna?
Räcker det med att jag tar in plankorna inomhus i 3-4 veckor eller är det flertalet månader vi snackar som är aktuellt för att få ner fuktigheten till under 10%? Jag vill ju gärna börja snickra så snart som möjligt....

Jag har kapat upp några plank till 50x50x1000 (mm) reglar, men nu i efterhand undrar jag om det verkligen var en bra ide? Frågan är om reglarna kommer slå sig när de börjar torka inomhus?
Å andra sidan borde det väl gå snabbare att torka mindre delar än hela plank?

Väldigt tacksam för all info jag kan få.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).