Traktorer och processorer

Koldioxidskatt

3 inlägg 1852 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koldioxidskatt

uffejohan  
#397845 Jag har ansökt om återbetalning av koldioxidskatt för de maskiner jag använder i jord- och skogsbruket och mött en tjänsteman som vill ha detaljerade uppgifter om vilka arbeten jag utfört på fastigheten. Exempelvis godkänns inte diesel till grävmaskinen när den använts för brytning av skogsvägar, inte heller för det som traktorn förbrukar när jag flyttar maskinen mellan vägbygget och grusgropen. Däremot godkänns snöröjning inom fastigheten. Den volym jag ansökt om handlar om c:a 2 m3 diesel. Det hela tenderar att bli absurt petigt och lite märkligt när man vet att en del stora förbrukare får återbetalning för diesel som glatt fylls på i familjernas personbilar.
Vilka erfarenheter har andra forumister av detta?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Koldioxidskatt

Kse  
#397850 Jag anger antal avverkade m3, skotade m3 samt antal ha som markberetts.
Anger hur många liter som förbrukats i maskiner och hur mycket som förbrukats i bilar mm.
Man får även göra avdrag för uppvärmning både med diesel och gasol.

Avatar Fallback

Re: Koldioxidskatt

Beavern  
#397890 Gör som kse säger jag med. Man anger både förbrukningen till maskinerna och till bilarna och får sedan återbäring på maskinförbrukningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).