Tyvärr är det lite förvirrande för de verkar blanda friskt mellan skogsbilvägar och beståndsvägar för skogsmaskiner (basvägar och stickvägar).
Grunden i inlägget verkar vara att skogsvägar kostar väldigt mycket pengar - mer än naturvården kostar.
Det är en något man kan debattera om, en skogsbilväg tillverkas ju ganska ofta för att bruka skogen och där kan man ha olika infallsvinklar beroende på ens värderingar.
Men det blir missvisande när de blandar upp skogsbilvägar med stick- och basvägar för skogsmaskiner.
Det finns 21.000 mil skogsbilvägar i Sverige idag. Dessa tar bort nästan 3,5 miljon hektar skogsmark enligt Natursidan och förlusten i utebliven skogsproduktion blir 3,8 miljarder SEK per år enligt de samma.
Men det är troligtvis inte skogsbilvägar som avses här utan stick och basvägar i gallring.
210.000 km skogsbilväg borde ta upp i runda slängar ~150.000 hektar mark (beroende på bedd av väg). Detta är också en snabb uträkning av mig så den kan ha fel också (verifiera gärna i tråden).
Att sedan 3,5 miljoner hektar skogsmark tas ur produktion för stick- och basvägar i gallring är av Natursidan uträknad på ett stickvägsavstånd på 20 meter och 5m bred väg (15% av skogen på totalt 23 miljoner hektar).
Detta är en intressant aspekt, lite trubbig uträkning kanske, men i slutändan kanske inte helt fel. Det finns områden som gallrats både med bredare och smalare vägar, längre eller kortare mellan vägarna, men också en ansenlig areal som inte är gallrad alls.
Sedan är det viktigt att ta med att produktionsbortfallet i vägen inte gäller hela vägen. Man gallrar ju för att frigöra utrymme för kvarstående träd och delar av vägen används för den fortsatta produktionen.
Här är länken till inlägget: http://www.natursidan.se/nyheter/skogsb ... es-skogar/