Skotare

Barko skotare med Volvomotor

20 inlägg 8274 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barko skotare med Volvomotor

Torbjörn Johnsen  
#397574
1467147774_skärmavbild_2016-06-28_kl._22.54.04.png


Amerikanska Barko Hydraulics tillverkar en skotare som enligt företaget har en Volvo Tier 3-motor på 149 Kw. Det ser ut att vara en ganska enkel, 6-hjulig skotare som förvisso har Kesla-kran. Troligen inget för den nordiska marknaden men intressant att det finns Volvomotorer i fler skogsmaskiner runt om i världen.
Här kan ni se mer information om Barko 612 forwarder och så här ser den tekniska specen ut.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

Tosca  
#397598 Hm...

Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397650 Ovanligt med 6stegs powershift istället för hydrostat

Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

bgl  
#397662 Bara 51cm frigångshöjd!
Återupplivar tråkiga minnen av hur det var att köra Bruunett 578 i stenig terräng.

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Erre  
#397670 Prislapp??

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Torbjörn Johnsen  
#397680 Ingen aning men det skulle vara intreessant att veta. Det som är anmärkningsvärt är att det är så stor skillnad mellan USA och Norden. En sån här maskin skulle inte gå att sälja här i Sverige. Den känns typ 30 år gammal. Vi har ett helt annat fokus på förarmiljö och produktivitet. Produktivitet i det snäva perspektivet...kring en enskild maskin. Jänkarna räknar produktiviteten på ett helt annat sätt. Med relativt trubbiga mått. Hur många "loads" (lastbilslass) ett "crew" (avverkningslag) om 5-8 pers & 3-4 maskiner + en lastbil kan skyffla in till industrin per dag. Det är ingen tvekan om att de skyfflatr kubikmeter men det är ju inget finlir direkt. Jag tror att det är väldigt stor skillnad på vilken kompetens man kan få tag i att sätta bakom spakarna. Jag träffade en större entreprenör i Alabama en gång. De hade runt 30-40 anställda och en hel del omsättning på personal. Det var svårt att hitta vettigt folk, 40% gallrades bort direkt i den drogtest de alltid gjorde innan de anställde. Därför antagligen som de anser att det ska vara "robusta" och okänsliga grejer som inte är för komplicerade. Jag tror inte jänkarna kan ens kan drömma den nivå våra svenska entreprenörer och maskinförare har :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Erre  
#397685 En billig, enkel och robust maskin vore drömmen för en självverksam. En som inte är så invecklad.
Men då ska det ju helst vara ett etablerat märke i landet.

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Torbjörn Johnsen  
#397689 Jag kan ju försöka ta reda på vad den kostar. Bara för att det vore intressant att veta :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Torbjörn Johnsen  
#397690 Dom har ju en rätt tydlig ambitionsnivå när det gäller teknik i alla fall. Från deras sajt:

Barko forwarders implement technology exactly (and only) where it's needed, thus simplifying machine design and serviceability while delivering consistent production capabilities.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Erre  
#397691 Finns en anledning till att gamla rottne blondiner fortfarande är grymt eftertraktade. :wink:

Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

tallen100  
#397718 Blondiner och Brunetter, det är fina saker det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Torbjörn Johnsen  
#397727 Jag gjorde en snabb koll ang prisuppgift på Barko-skotaren och fick det här svaret:

We have three forwarders in stock. I would be willing to sell them for $200k each (USD) but you have to buy all three together.


Alltså, ca 1,7 milj svenska kronor per st. Plus transportkostnad från USA och ev tullkostnad. Som hittat :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

rikard_e  
#397735 Undra vad det är för motor, låter som en 6-7 penta.

Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397741 Blir inte billiga direkt och utan CE märkta hytter får de ändå inte användas av anställda i Europa, för det var ett problem med parallellimporterade grävmaskiner?

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Perfa76  
#404110
Torbjörn Johnsen skrev:Jag gjorde en snabb koll ang prisuppgift på Barko-skotaren och fick det här svaret:

We have three forwarders in stock. I would be willing to sell them for $200k each (USD) but you have to buy all three together.


Alltså, ca 1,7 milj svenska kronor per st. Plus transportkostnad från USA och ev tullkostnad. Som hittat :mrgreen:


Är det en korrekt tolkning att de helt enkelt inte tillverkas längre?
De verkar "bara" vilja sälja hela lagret, men inte mer heller.

Oklart vilken Volvo Penta som de använde i den där, för någon 149kW Tier3-motor hittar jag inte i dagens range.
Närmast kommer TAD660VE med sina 147 kW, men det kanske är den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).