Ny Teknik och Elektronik

Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

13 inlägg 7347 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Fredrik Reuter  
#331689 Mänsklig rörpost är ett nytt koncept att resa i framtiden. Det är Elon Musk på Tesla som tagit fram konceptet.

New York - Hong Kong på under 2h, i vacuumrör. Hastigheter upp till 6.500 km /h.

Konceptet med mänsklig rörpost ska enligt uppfinnarna vara billigare att bygga än dagens transportmetoder och under namnet HyperLoop.

Jag måste säga att personligen är konceptet tilltalande om än lite skrämmande. Dessutom måste Elon Musk tjyvlyssnat när vi på min gamla arbetsplats i mitten av 2000-talet skissade på en sådan här rörpost mellan Karlstad och Säffle. Då kom vi fram till att det borde gå att kapa pendeltiden med ca 40 min, från ca 41 min...





   TS
Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Fredrik Reuter  
#331690 Här är lite mer information.
Hyperloop ska tydligen testbyggas i Kalifornien mellan Los Angeles och San Francisco.


http://www.space.com/22344-elon-musk-hy ... ealed.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Tosca  
#331693 Det var ju ganska stort, jag såg framför mig en liggande person i en rörposttub.

Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

eqlazer  
#331695 I framtiden kommer vi ha rörsystem för persontransport, det vet alla som sett Futurama:
http://theinfosphere.org/Tube_Transport_System
:)

Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

jannee  
#331700 Allt handlar "bara" om utveckling. Många företag hade tidigare ett rörpostsystem för transporter av interna handlingar (dokument), senare kom faxen numera sköts allt med datorer och skrivare.
Är bara en tidsfråga tills vi människor går in i en typ av kopiator, avscannars för att sedan elektroniskt förflytta oss till ny plats.
Bara vänta och se :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Hema  
#331701 Nyteknik har haft några artiklar om just detta: http://www.nyteknik.se/taggar/?tag=Hyperloop och kommentarerna låter inte vänta på sig. :)

Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Fredrik Reuter  
#396800 En uppdatering i ämnet!
Elon Musk som kom på denna idé har lagt hela projektet i sk open source, alltså att vem som helst får vara med och utveckla idén till produkt. Två företag har hoppat på det hela och ett av dem har nu testkört första prototypen.

0 - 220 km / h på 1,9 sek och toppfarten är satt till 1.200 km/h.

Så, vi verkar gå en spännande framtid till mötes, eldrift kommer starkt.
Frågan är om jag får uppleva att ta mig till Stockholm på 15 min... :D


   TS
Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

svampbob  
#396843
jannee skrev:Allt handlar "bara" om utveckling. Många företag hade tidigare ett rörpostsystem för transporter av interna handlingar (dokument), senare kom faxen numera sköts allt med datorer och skrivare.
Är bara en tidsfråga tills vi människor går in i en typ av kopiator, avscannars för att sedan elektroniskt förflytta oss till ny plats.
Bara vänta och se :mrgreen:


Det byggs fortfarande rörpostsystem. Det byggdes ett stort system med växel i på regionsjukhuset här i Umeå för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Skogstomte  
#396859 Spännande!

Det slutna systemet utesluter det mesta av det som vädret kan ställa till med. Undertrycket borde ju hålla kondens och därmed även is borta från insidan. Frågan är väl vad det kostar? Snabbtågen som det pratas om verkar ju bli tokdyra, det känns inte som man kan sänka prislappen med det här systemet?

Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

alias  
#396865 En spontan fundering är att det måste gå åt en jäkla massa energi för att skapa tillräckligt undertryck nog till en anläggning med stor transportkapacitet.

Vid en trafikolycka, som resulterar i allt för snabb inbromsning från ca 6500 km/h till stillastående så torde all form av sjukvård vara överflödig.

Hur styr man trafikflödena?

Hur snabb acceleration resp. retardation räknar man med (visst är väl 6500km/h ca 5.3 ggr snabbare än ljudet, eller tänker jag fel)?

Många tankar blir det...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Fredrik Reuter  
#396866 Hej,
Ja, jag tror 6500 var taget från Musks teorier, testet i videon ovan maxar på 1200 km/h.
Iofs är kanske sjukvård överflödig då också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Torbjörn Johnsen  
#397321 Dagens Industri har ett stort reportage om Hyper Loop:
http://digital.di.se/artikel/hyperloop- ... s-snabbtag

De hänvisar till intresse från både Finland och Sverige för att vara först ut och Hyper Loop hävdar att rörposten blir åtskilliga miljarder billigare att bygga än de planerade höghastighetsbanorna.

Avatar Fallback

Re: Mänsklig rörpost i 6.500 km/h (HyperLoop)

Hema  
#397663 Nu har jag ingen länk, men på http://www.nyteknik.se har Hyperloop och mer eller mindre sågats av insatta läsare. Hoppas nu artikeln eller artiklarna är tillräckligt nya, så att kommentarerna finns att se. (De bytte tyvärr kommentarssystem och allt gammalt försvann.) :(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).