Skördare

Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

7 inlägg 4679 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

Jimmy Jonasson  
#397391 Vi går i bytestankar då den gröne börjar närma sig 10000 h, vi har en 1170e med ett 754 i kranspetsen. Jag vill ju köra rött och då är chefen inne på att han vill ha ett S82 eller S92 för han tycker LogMax verkar driftsäkra. Jag däremot har kört tre gråa LogMax och jag är verkligen inte imponerad. Dålig längdmätning. Och driftsäker? Inte mer än ett 350.1 eller ett 754 tycker jag. Och dålig snurr på matningen och sågen. Känns lite Kalle Anka över grejerna. Vi ska träffa en säljare från Komatsu senare i veckan, men jag vill höra från er som kör dom svarta LogMax aggregaten på röda maskiner; hur funkar dom? Jag är INTE intresserad av ett aggregat som ligger på 90-93 % i längdmätning - vi ska ligga på 95-98 %. Och hur snurrar sågmotorn och matarvalsarna nu?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

skogsjan695xl  
#397429 Kör s92 dagligen. Närmare 600h nu. Det är supercut enhet så kapen är det inga fel på. Går välja 19cc eller 30cc.
S82 går få med constant cut det kapar nått jävulskt. Möjligtvis så kanske det går få på 92 oxå.
Matningen hade gärna fått vara snabbare då har jag 650cc motorer. Sätt i mindre och det matar bättre.
Längdmätningen finns det inget att klaga på. Den ligger klockrent där. Dia är ju värre iom mätning i valsar. Tycker ett trä bli klavningen bra på men inte nästa. Beror ju mycket på hårdheten i trädet.

Användarvisningsbild

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

Jimmy Jonasson  
#397435 Okej, jag har hört av många att det går inte få bra mätning. Ligger sällan över 93%.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

skogsjan695xl  
#397436 Nu vet jag ju inte vad de kör för LM agg. Men 4000 vet jag har väldigt dålig längdmätning pga att mäthjulet sitter långt ner på agg.

Användarvisningsbild

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397469 Matningshastigeten är lika på alla komatsuaggregat, och nu kommer ju Logmax med sin nya sågenhet som är lika som komatsus constant cut, så det ska inte skilja ngt där heller. Vad gäller mätningen tror jag att Logmax mäter bra så länge man inte kör övergrovt.

Avatar Fallback

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397488 Jag har inte kört nåt själv men jag hör ryktesvägen att det muttras om dålig mätning på S92....

Användarvisningsbild

Re: Hur är längdmätningen på Komatsu S92 och S82?

Jimmy Jonasson  
#397490 Jag med. Hört från en rätt osäker källa att dom förbjudit dom på SCA Västerbottens förvaltning.. Dom kör tydligen också fortfarande med gummisnoddar i givaren? Jag är iaf väldigt skeptisk, jag menar att det ska inte bara va "billigt", man ska leverera bra kvalitet oxå.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).