Motorsåg och handhållet

Gammal proffssåg eller billigaste nya

10 inlägg 6836 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal proffssåg eller billigaste nya

Ödman  
#397470 Hej,
Jag har precis avklarat motorsågskort AB och har planer på att börja arbeta med röjning och motormanuell avverkning. Jag ska nu införskaffa en motorsåg för att öva upp mina nya färdigheter. Jag har fått erbjudande om att köpa en husqvarna 346xpg (gamla modellen) för strax över 2000 kr. Jag har också sett att husqvarna 435 finns ny i butik från 2450 kr. Min fråga är helt enkelt vilket som är det bästa köpet? Ny lågpris eller sliten kvalitet? :???: Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

paan14  
#397476 Jag är väldigt nöjd med min 346a, skulle gärna köpa en till för 2000. Har en bekant som sålde sin för 4000 väl begagnad.

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

Vardon  
#397484 Vad ska du såga känner jag som viktigare fråga. Lite häckar och buskar i trädgårdar, nått enstaka större träd i trädgårdars utkant kanske en 435 är alternativ. Men ska du hugga mer skogen så behöver du nog en större såg.

Nu är ändå jag den som tycker om lätta sågar i sågen, men jag har alltid två med mig när det blir ett större träd och då byter jag.

Köp den begagnade proffssågen säger jag.

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

Ödman  
#397510 Jag tackar och bockar för råden! Jag satsar på 346:an och hoppas att den inte är för sliten. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

eqlazer  
#397515 Har du hunnit få värdecheckarna? Alltså de som kommer ihop med plastkortet efter avklarad examination.
Kan ju vara ide att utnyttjat dessa för ny utrustning :)

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

JensSkoog  
#397578 Holler med Vardon. Om 346:an är i bra skick så har du en topp allroundsåg till det mesta, och
senn kan du få dig en mindre såg när du känner att en hel dag med den stora blir tungt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397592 Om jag vore du skulle jag satsa på 346 100 ggr av 100 :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397722 Ska du göra pengar med såg så räkna lite på det o se om det inte blir vettigt med nåt nytt.
Jag hade nog kollat lite Återförsäljare i närheten o sett om det fanns nåt vettigt så du har service möjlighet nära.
Det hade nog styrt valet av begagnad såg med.
346 är ingen dum såg vare sig nya eller gamla versionen. 351, 353 kan ploppa upp ibland för mindre pengar.

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

MartinH  
#398305 Jag skulle personligen satsa på 346:an. Går i tankarna att köpa en själv. Har nu två 242:or som fungerar utmärkt, så klarar mig ett tag. Har också en enskild firma, hemsida www.mphtradfallning.se.

Det kan ju vara vits att lära sig att serva själv också. Jag har fått mycket hjälp och tips via Youtube med flera sidor.

Det går också att googla efter manualer och instruktioner för aktuella sågar.

Mvh!
Martin

Användarvisningsbild

Re: Gammal proffssåg eller billigaste nya

JohannesG  
#398313 Vi kör bland annat med en 346XPG, när vi för några år sedan skulle köpa en 550XPG ville handlaren inte byta in 346:an för att den var i för dåligt skick. I vintras sprack kolven på 550:in men 346:an går fortfarande utan problem, det är kvalité det! 550:in ersattes med en 560XPG.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).