Nu menar jag inte sänka såhär lågt (9cm/12cm fram/bak)
Sedan brukar väl lägre bil innebära lite sänkt bränsleförbrukning? Fast det kanske är försumbart.
Slurfi skrev:Skaffa en 2wd så är problemet löst oftast.
Men en snygg sänkning kan ju passa även om den är 4wd, vad är det för märke?
Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.
Hema skrev:Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.
Tyvärr blir en pickis 2wd för lätt bak vintertid på grusvägarna häromkring. Men hur blir lastförmågan om man gör som du beskrev? AGA-diff är inte ett alternativ.
Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.
Slurfi skrev:Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.
Lastförmågan förändras inte så länge du inte sätter mjukare fjädrar.
Men, det optimala vore ju mjuk fjädring och Hi-Jackers eller luftbälgar
så man kan fylla på luft och få hårdare fjädring vid behov och annars åka mjukt.
Jeep Grand Cherokee har justerbar luftfjädring med ett lägre läge för lättare insteg, provkör en sån
så får du känna en ritkigt bekväm bil.