Öppna kategorin

Prissättning på sand

21 inlägg 8109 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prissättning på sand

sundelius  
#397339 Har fått en förfrågan av en person att köpa sand och eventuellt naturgrus av mig då jag har gott om sådana marker och några sandtag.
Det var ett dock länge sedan jag sålde något så jag har inte koll på prisnivåer.
Det är fin sand av bra kvalitet och naturgrus typ "katthuvuden" som vi säger häromkring.

Tacksam för synpunkter



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

saekb  
#397341 Försäljning av naturgrus kräver tillstånd från länsstyrelsen. Det är straffbart att bryta naturgrus, morän eller berg till försäljning utan att ha tillstånd enligt miljöbalken 9 kap 6 §§. Kolla på länsstyrelsens hemsida eller ring och fråga.
För eget behov krävs ofta samråd med länsstyrelsen.

Miljöfarliga verksamheter
Länsstyrelsen prövar och utövar tillsyn över miljöfarliga verksamheter enligt miljöbalken samt enligt följdförfattningar såsom förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, miljöprövningsförordningen (2013:251) samt industriutsläppsförordningen (2013:250).

Exempel på miljöfarliga verksamheter:
•ytbehandlingsanläggningar
•gjuterier
•pappersbruk
•vindkraftverk, värmeverk och andra energianläggningar
•sågverk
•avfallsanläggningar
•avloppsreningsverk
•grus- och bergtäkter
•gruvor

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397342 Tänk på att du kan behöva tillstånd om du ska sälja.

Annars vad är förutsättningarna?
Är det färdigt att lasta eller ska köparen bana av vegetationen?

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

mooos73  
#397343 Skaffar du täcktillstånd vilket är jävligt dyrt så är naturgruset belagt med en punktskatt på 13kr/ton sk naturgrusskatt.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1805.html

Avatar Fallback

Re: Sv: Prissättning på sand

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397344
mooos73 skrev:Skaffar du täcktillstånd vilket är jävligt dyrt så är naturgruset belagt med en punktskatt på 13kr/ton sk naturgrusskatt.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1805.html


Den är höjd från augusti 2015 till 15kr

Användarvisningsbild

Re: Prissättning på sand

sundelius  
#397345
busholle skrev:Tänk på att du kan behöva tillstånd om du ska sälja.

Annars vad är förutsättningarna?
Är det färdigt att lasta eller ska köparen bana av vegetationen?


Förutsätt att det är färdigt att lasta

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Prissättning på sand

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397346
sundelius skrev:
busholle skrev:Tänk på att du kan behöva tillstånd om du ska sälja.

Annars vad är förutsättningarna?
Är det färdigt att lasta eller ska köparen bana av vegetationen?


Förutsätt att det är färdigt att lasta


10-15kr/ton om köparen sköter tillstånd och grusskatt.

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

Carlfritidshuggare  
#397354 Jösses Amalia. Man lär sig mycket på Skogsforum. Att det var tillståndspliktigt kunde jag ana men detta med skatten. Fast det borde jag ju anat:)

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

tallen100  
#397362
Carlfritidshuggare skrev:Jösses Amalia. Man lär sig mycket på Skogsforum. Att det var tillståndspliktigt kunde jag ana men detta med skatten. Fast det borde jag ju anat:)

Mm inget får vara enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning på sand

JensSkoog  
#397468 Bra sand blir det nya guldet enligt något jag läste i New York Times sist vecka. :wink:
Det börjar ta slut i många områden, och det används allt mera hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

saekb  
#397471 Sand och grus är till stor del utbrutit (ändlig resurs) och det som finns kvar är ofta bundet av bebyggelse, vägar och till befintliga eller framtida vattenskyddsområden och områden med höga natur- och kulturvärden. Natursand till betong är den stora bristvaran. Sand som duger till betong ligger ofta på minst 2 m djup under markytan. På ytligare nivåer är sanden vittrad och oxiderad och fungerar inte kemiskt till betong. På många håll i Sverige tillverkar man numera betongsand av bearbetad bergkross enligt recept anpassat till befintligt berg. Ansöker man om täkt av naturgrus säger flera länsstyrelser numera ofta nej och hänvisar till bergtäkter. Man får alltså försöka göra betongsand av bergkross.
Naturgrus brukar inte rekommenderas till vägbyggnad eftersom bindemedel saknas i tillräcklig omfattning.

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397480 De blev nekade förnyat tillstånd på en sandtäkt vid Hultsfred nånstans så att Benders fabrik för takpannor i Åseda? ev blir utan sand och får stänga då....

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397481
gnisten83 skrev:De blev nekade förnyat tillstånd på en sandtäkt vid Hultsfred nånstans så att Benders fabrik för takpannor i Åseda? ev blir utan sand och får stänga då....


Benders i Braås är det det gäller. Och förra året fick vi nytt tillstånd i Vislanda, så det är högt och lågt på tillståndsfronten.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning på sand

Ängagärdet  
#397482 Benders sandtag ligger i Virserum.

Avatar Fallback

Re: Prissättning på sand

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397483 Svårt med orter i mitt minne idag men de var iaf rätt företag :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).