Massaved

Längder på massaved

44 inlägg 56444 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

skogsjan695xl  
#397327 Men om du har en medellängd på 3.20 så har du en hel del som är längre än 3.30 om du även har bitar på 2.70.
Hur mycke kubik?

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

ÅsaNisse  
#397330 Jag vidhåller min ståndpunkt i ämnet. Inte en pinne till massa sedan jag fick manuellhuggen färsk granmassa nedsynt med vrak, röta och kvist.
Nu säljer jag allt till energived utan kommentarer. Lite mindre bruttopris men samma netto och inget adrenalínpåslag när mätbeskedet kommer.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Mattias_sjogerdala  
#397332 För min lilla försäljning funkar det perfekt med att hugga pelletsved. Majoriteten ska vara gran, död som levande, viss del löv och tall är ok. Mycket smidigt när man skall köra ut och slippa sortera.

/Mattias

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397364 Kollade mätbeskedet idag o där stod 3,15 o 3,17 i längd som vi fick vrakat.
Södra hämtade den sista massaveden nyss o mätbesked kom idag o där stod 3,00 i längd o den såg lika ut som det andra.
Man undrar om det är någon mätare som mäter konstigt.
Det bör inte skilja så mycket på olika lass massaved.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397365 det var ca 120 m3fub som vrakades

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

markalyckan  
#397367 De kan inte vraka på den längden. Var det inte torrgran eller halvdöda barkborre träd för det får inte vara med i massaved. Södras massaved har jag huggit från 2,70 till 3,30 och alldrig fått vrak på det.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397368 Det var färsk massaved mest från gallring och lite från stormhuggning.
Vi fick som förklaring att om det är mer än 15% som är vrak vrakas hela partiet. Men det gick nog till massa ändå.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Blivande snickare  
#397379 Kan man inte kräva att få tillbaka partiet då?
För set borde ju iallafall duga till ved! :grin:

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

ÅsaNisse  
#397513 Jag får bara mer vatten på min kvarn. Se tidigare inlägg ovan.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397522 Ja man börjar fundera.
Men det är dåligt betalt för energiveden, halva priset.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Umea  
#397745 det var ca 120 m3fub som vrakades skrev alfha .


Vilka mått på massaveden står på företagets hemsida ?

Hämtades massan i omgångar eller allt samtidigt ?

Du är den som vet vad som är hugget och skickat iväg.

Det låter helt osannolikt att de har vrakat så mycket. Är det ihop blandat med någon annans ?

Föreslår att du skriver ett vänligt brev eller mailar till din kontakt person och påpekar att det är fel

och att du förväntar dig att de rättar till felet.

Det som är skrivet är svårare att glömma /slarva bort för mottagaren.

Hjälper inte det så skriv till dennes chef.

För en stor aktör rör detta sig om små pengar men för oss som virkes leverantörer så är ersättningen betydelsefull.

Normalt är företagen måna om goda kundrelationer.

Jag håller tummarna för att det ordnar sig.

Rätt ska va rätt !

Lycka till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397768 Levererat knappt 10 m3fub barrmassa till Södra, manuellhugget i 3.05 m. Maskinen strejkade i slutet så jag nådde inte upp till 10. Inget vrak men avdrag 400:-.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

alfha  
#397954 Det hämtades i omgångar o vissa lass blev vrakade. Det var därför som vi undrade om mätarna mätte olika.

Vi fick betalt efter lite påtryckning, inspektoren döpte om det till stormvirke o då fick vi samma som massapriset.
Så vi fick pengar till slut, men det är tråkigt att det ska behöva vara så.

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

hlb  
#397957 Varför samlar vi inte oss med yxor och dynggrepar och går till Södras huvudkontor på Skogsudden? De borde väl vara ISO-certifierade och ha en revisor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).