Skogsekonomi

Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra ????

13 inlägg 7624 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra ????

bevakare  
#396510 Hej på Er alla.

Behöver lite hjälp å tänka över skogen å investeringar.

Jag har jobbat som tjänsteman och haft lön framtill nu och är ca 40 år.
Nu har jag möjlighet att jobba på ett sätt så jag får lön och kan vara i skogen å jobba.
Dvs jag behöver inte belasta min skogsfastighet med löneuttag, bara kostnader för maskiner och förbrukningskostnader.

De senaste 10 åren har jag köpt på mig ca 300 ha i olika skiften.
Har hållit ner alla tunga investeringar.
Köpte 4 hjuling och vagn, motorsågar och röjsågar.
Inga andra maskiner ännu.

Min skog
Ca 220 produktiv och ca 80 impediment.
70-80 ha avverkningsbart tyvärr lite dåliga priser.
Över 100 ha ungskog olika åldrar (10-40år)
Har röjt ca 50 ha och har ca 30 ha kvar å röja.
Har lite olika avdelningar som bör gallras inom 0-5 år på ca 25 ha.

På dessa 10 år har jag gjort en avverkning på ca 16 ha. Återplanterat å klart.
Använde dessa pengar till att renovera upp ekonomibyggnader mm.
Under dessa år har jag betalat alla räntor och amorteringar från mitt lönearbete.
Nu har jag ett ordentligt underskott att använda.

Lite olika tankar.

Skaffa maskiner för å använda i skogen troligtvis allt mellan 300 000-1 000 000 kr.
Tänker då traktor å vagn eller typ alstor, vimek vedmaskin mm mm
Själv tror jag i så fall att jag bör köpa lite mera skog typ 200 ha eller mer.
Blir i så fall rätt med rationaliserings avdrag, med de nya reglerna dvs mer än 400 ha.
Detta ska i så fall kunna betalas (ränta och amortering) från denna verksamhet.

Frågan är om och hur jag får ut pengar för att finansiera detta.

Min gissning är att om jag satsar på detta måste jag ta ut 200-300 000 tusen per år i minst 5 år, ur denna verksamhet för plus minus noll resultat.
Detta för att betala av grejerna i rätt takt plus drivmedel, försäkringar, reparationskostnader, räntekostnader mm mm.
Då har jag räknat noll kr på min egen tid.
Den stora vinsten är ju naturligtvis en välskött och produktiv skogsfastighet.
Värdet ökar naturligtvis men ger inga direkta pengar i nutid till annat som jag ser det !

Mina funderingar.
1. Jobba ordentligt med detta stärker balansräkningen men inte likviditeten särskilt mycket.
Detta ger ju i och för sig en maskinpark som kan användas till annat och en värdefull fastighet.
Har inte lyckats räkna ut hur jag ska få ut pengar till annat utan att förstöra denna affär på sikt.

2. Fortsätta jobba som jag gör i skogen och jobba extra med lönearbete och dra in ca 50-70 000 kr/år som man kan göra annat med.
Detta ger ju mer pengar i handen nu och ingen oro över maskiner som ska betalas varje månad.

Har haft denna dröm att mer eller mindre kunna leva på gården och skogen.
Nu finns denna möjlighet på riktigt !!
Nu är jag lite fram och tillbaka i frågan, vet inte om jag vill bli skyldig ordentligt med pengar på maskiner som faller i värde medans jag försöker hålla jämna steg.

Vill gärna få ta del av era tankar och funderingar på forumet.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

Blivande snickare  
#396512 Hej!
Tyvärr har jag inte så mycket att tillföra själv men ser fram emlt att följa denna tråden! :)
Men det finns gott om ekonomi-kunnigt folk här på forumet som nog gärna kommer att hjälpa dig med dina frågor och funderingar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

haggloader  
#396523 Du är ju redan så insatt så det blir svårt att ge råd.
Allmänt är det väl så att ska man öka arealen skog och börja utan ett arv måste man nog kunna slutavverka och låna pengar.

Många med stort skogsinehav har den tidigare generationen köpt när det inte var marknadspriser utan genom arendenämden.

Man blir inte rik på stora inkomster utan små inkomster.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

jannee  
#396532 Fortsätt med lönearbete. För att kunna leva drägligt (någorlunda bekymmersfritt) måste man ha en betydligt större fastighet och då helst betald :mrgreen:
Visst du kan säkert ro runt det, köpa in diverse maskiner, helst till lite lägre kostnad än vad du budgeterat men se framåt.
Hur mycket får du i pension när du blir gammal och är utarbetad :?:
Själv har jag resonerat att det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de SMÅ utgifterna.
Visst det svider när man lejer för utkörning eller avverkning men vilket är bäst. Lönearbeta och få pengarna skattade och klara eller avverka/köra ut själv för att senare betala närmare 60% i skatt och avgifter på det eventuella netto man får över :?:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

bgl  
#396538 Ja fortsätter på @jannee:s tankelinje, men lite hårdare formulerat.
Om och i så fall vid vilken ålder har du tänkt att lyfta beskattade pengar för privatkonsumtion ur gården? Är det kanske i slutänden en tanke att lämna en välskött skogsfastighet till nästa generation?
Gapet mellan avkastningsvärde och förvärvskostnad för skogsmark har förmodligen aldrig varit större.
Att försöka förvärva skogsmark med pengar ur befintlig fastighet + pengar ur den förvärvade är mycket tungt och innebär stort intrång i möjligheten (klartext uppoffring) till att ta ut pengar för privatkonsumtion. Varje tanke på tillskottsmark bör inledas med en kalkyl, dels på vilket privatuttag som är möjligt före resp efter ett tillköp, dels beräkning av förändringen av marginalskatten på privatuttaget vid tillköp. Även om man för tillfället inte behöver privatuttag finns det senare bara två sätt att få pengar ur gården för konsumtion: skatta ut eller sälja fastigheten.
Jag upprepar det jag skrev in en annan tråd på liknande tema:
När jag tog över fastigheten i början på 1970-talet gav skogen god arbetsersättning för en insats på drygt 5 mantimmar per hektar och år.
I dag ger skogen inte full lön för stort mer än 1 timme per hektar och år.
Min slutsats är att behöll extern tjänsteinkomst och gör den lönsamma timmen manuellt.
Resten köps tyvärr effektivast externt.
Vet inte var din gård ligger, men för oss som bor med längst avstånd till kust är den nya lastbilsbeskattningstankarna närmast förödande. Genomförs skatteideerna får det så stor inverkan på skogsbruket i inlandet att varje tanke på köp av skogsmark blir än svårare eller tom omöjlig.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

bevakare  
#396595 Hej på Er

Ser att jag fått lite svar.....tar gärna emot mer tankar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

Göt  
#396621 Du får tänka vad du helst vill göra. Att vara skogsbrukare kan väl vara bra om du har råd med det. Att köpa maskiner för en miljon det är nog tveksamt, men om du räknar på varje maskin enskilt och den betalar sig själv så är det väl bra. Ett alternativ är väl att köra delvis på entreprenad åt andra. Låter spännande i vart fall

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

bevakare  
#397226 Jag tänker och tänker........måste vara nått ålders tecken som inträffat när man passerat 40 sträcket :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

JensSkoog  
#397230 Du får dela med dig hur du gör, @bevakare .
Men, det viktigaste är att du gör något. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

Eremiten 74  
#397253 Hej bevakare ! Bara leva på vad skogen avkastar kräver en hög tillväxts i skogen och små utgifter. De viktigaste frågorna som jag kommer på är.
Hur hög lön vill/behöver du ta ut ur skogen för att betala de privata kostnaderna ?
Hur hög är tillväxten ? På lång sikt kan du ju inte hugga mer än det växer.
Vad får du betalt för virket ? Säljer du till ett sågverk eller ska du Vidar förädla virket själv ?
Hur stora är/blir kostnaderna i företager ?
Du kan kanske jobba 50 % i skogen och 50% med dit nuvarande jobb. Som någon anan i tråden skrev räkna på varje maskin enskilt låter sunt. Om du köper mer skog så måste den betala sig själv tycker jag. Lycka till med dit beslut !

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

svampbob  
#397279 Jag skulle snarare säga 100% på lönejobbet och 50% i skogen. Jobbar man jämt så behöver man inte heller tänka så mycket på konsumtion :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

jannee  
#397281 Som svambob beskriver det har jag gjort de senaste 45 åren.
Har fungerat någorlunda bra, dock har frugan "ibland" haft lite annorlunda uppfattning :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med funderingar över min skogsfastighet, vad göra

röjar kalle  
#397301
bevakare skrev:Hej på Er alla.

Behöver lite hjälp å tänka över skogen å investeringar.

Jag har jobbat som tjänsteman och haft lön framtill nu och är ca 40 år.
Nu har jag möjlighet att jobba på ett sätt så jag får lön och kan vara i skogen å jobba.
Dvs jag behöver inte belasta min skogsfastighet med löneuttag, bara kostnader för maskiner och förbrukningskostnader.

De senaste 10 åren har jag köpt på mig ca 300 ha i olika skiften.
Har hållit ner alla tunga investeringar.
Köpte 4 hjuling och vagn, motorsågar och röjsågar.
Inga andra maskiner ännu.

Min skog
Ca 220 produktiv och ca 80 impediment.
70-80 ha avverkningsbart tyvärr lite dåliga priser.
Över 100 ha ungskog olika åldrar (10-40år)
Har röjt ca 50 ha och har ca 30 ha kvar å röja.
Har lite olika avdelningar som bör gallras inom 0-5 år på ca 25 ha.

På dessa 10 år har jag gjort en avverkning på ca 16 ha. Återplanterat å klart.
Använde dessa pengar till att renovera upp ekonomibyggnader mm.
Under dessa år har jag betalat alla räntor och amorteringar från mitt lönearbete.
Nu har jag ett ordentligt underskott att använda.

Lite olika tankar.

Skaffa maskiner för å använda i skogen troligtvis allt mellan 300 000-1 000 000 kr.
Tänker då traktor å vagn eller typ alstor, vimek vedmaskin mm mm
Själv tror jag i så fall att jag bör köpa lite mera skog typ 200 ha eller mer.
Blir i så fall rätt med rationaliserings avdrag, med de nya reglerna dvs mer än 400 ha.
Detta ska i så fall kunna betalas (ränta och amortering) från denna verksamhet.

Frågan är om och hur jag får ut pengar för att finansiera detta.

Min gissning är att om jag satsar på detta måste jag ta ut 200-300 000 tusen per år i minst 5 år, ur denna verksamhet för plus minus noll resultat.
Detta för att betala av grejerna i rätt takt plus drivmedel, försäkringar, reparationskostnader, räntekostnader mm mm.
Då har jag räknat noll kr på min egen tid.
Den stora vinsten är ju naturligtvis en välskött och produktiv skogsfastighet.
Värdet ökar naturligtvis men ger inga direkta pengar i nutid till annat som jag ser det !

Mina funderingar.
1. Jobba ordentligt med detta stärker balansräkningen men inte likviditeten särskilt mycket.
Detta ger ju i och för sig en maskinpark som kan användas till annat och en värdefull fastighet.
Har inte lyckats räkna ut hur jag ska få ut pengar till annat utan att förstöra denna affär på sikt.

2. Fortsätta jobba som jag gör i skogen och jobba extra med lönearbete och dra in ca 50-70 000 kr/år som man kan göra annat med.
Detta ger ju mer pengar i handen nu och ingen oro över maskiner som ska betalas varje månad.

Har haft denna dröm att mer eller mindre kunna leva på gården och skogen.
Nu finns denna möjlighet på riktigt !!
Nu är jag lite fram och tillbaka i frågan, vet inte om jag vill bli skyldig ordentligt med pengar på maskiner som faller i värde medans jag försöker hålla jämna steg.

Vill gärna få ta del av era tankar och funderingar på forumet.

Kan väl inte bli bättre fortsätt med det konceptet så kommer det att gå bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).