Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Avverkningsuppdrag blädning?

10 inlägg 7298 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningsuppdrag blädning?

kungsis  
#397211 Jag har ett område som har stor variation i ålder och träslag, där de största träden borde huggas bort. Jag tänker mig att det är en sorts blädning som gäller. Hade en inköpare från ett skogsbolag och tittade på det och resultatet var att han inte var intresserad, Saken är ju att jag var rädd om de yngre träden, som jag gallrat fram. Har även fläckvis planterat tomma ytor tidigare. Under de förutsättningarna var det inte möjligt att bara ta de fullvuxna träden (som kräver största modell skördare), då de skulle skada de jag ville ha kvar. Min fråga till er är då om ni har haft kontakt med något bolag och gjort någon liknande åtgärd.

Med vänlig hälsning
Kungsis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

Göt  
#397217 Ta kontakt med en skogsägarförening de kan nog råda dej och kanske lösa problemet. Kanske det får lov att huggas med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397243 Problemet är att dom stora träden inte är så lätta o styra med maskin och antagligen ganska grovkvistiga. Mycket av det som vill sparas går inte bara åt i fällningen utan även i upparbetningen. Kan vara bra med en manuellhuggare som hjälper till också. Blir antagligen dyrt och inte så bra som du hoppats på o då vill virkeshandlarna inte göra den affären. Jag har gjort flera sånna huggningar med varierande resultat beroende på förutsättningar. Vart håller du till i landet?

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

Mats_Orberga  
#397265 Rör det sig om grova träd kan man faktiskt vara ganska konkurrenskraftig med en motorsåg. Det blir ju snabbt en stor volym att slå ut kostnaden på.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

röjar kalle  
#397299
Mats_Orberga skrev:Rör det sig om grova träd kan man faktiskt vara ganska konkurrenskraftig med en motorsåg. Det blir ju snabbt en stor volym att slå ut kostnaden på.

Helt rätt bara få tag i en riktig huggare och riktig grov skog så är det inga problem att få ett netto.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

kungsis  
#397303 Jo, det är problem att både fälla och upparbeta det i skördare utan att skada för mycket. Jag är själv övertygad om att det finns skördarförare som klarar det och även att det finns manuellhuggare som klarar det. Och även att det kan ge ett netto. Frågan är bara var man hittar dem. Jag har känsla av att det i mitt område (Motala) inte finns några skogsbolag som strävat efter att ha sådana knutna till sig. De jag sett hittills har ju haft inställningen att det som inte är värt att bearbeta heller inte är värt att vara rädd om. Och visst, vid en slutavverkning eftersträvar man ju hög avkastning och då är det kanske riktigt och det ska ju iaf planteras och bli ett jämnt bestånd. Men nuförtiden talas det ju om både blädning och mera "mjukare" skogsskötsel. Frågan är väl hur man ska klara det utan att göra allt själv? Eller har ni tips på huggare/skördarförare?

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397305 Det absolut bästa och antagligen billigaste resultatet får du med en manuellhuggare som fäller och kvistar och en skotare som drar in träden som sen kapas vid maskinen. Brukar vi göra när vi tar ner fröträd i för lång underväxt. Någon i trakten borde ju ha en skotare. Synd att det är långt bort annars har jag kunnat hjälpt till.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397308 Har huggt många såna här objekt, bästa sättet att klara så mycket underväxt som möjligt är att manuellfälla och kvista träden innan man tar dit skördaren. Denna metod kräver att huggaren fäller i stråk åt skördaren, alltså man fäller träden över och mot en tänkt väg där skördaren ska köra. Virket blir koncentrerat till vägar så skotaren inte behöver åka runt i beståndet och förstöra underväxten. Vet ju inte hur ditt bestånd ser ut men finns det berg osv så är det ju väldigt smidigt att fälla mot dom och ha vägar där det ändå inget växer. Tror inte du behöver vara orolig att du inte får tag i kompetent folk, detta är något de flesta skördarförarna och huggarna klarar av bara instruktionerna är tydliga. Nettot på såna här avverkningar går ju inte och jämföra med slutavverkning men hyggen passar ju inte överallt. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

kungsis  
#397750 Ursäkta att det tagit tid innan jag svarat (datorkrångel).
Tack för åsikter och tips. Jo, jag har en bekant som har skotare. Just nu letar jag efter någon med en rejäl skördare, som klarar grov gran och som kanske inte kör åt något bolag, utan kan ta det lite lugnare och vara med mig när träden ska bearbetas. Bästa vore väl att hitta någon som sparat sin gamla tvågreppare, inbillar jag mig.

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsuppdrag blädning?

Bondeville  
#422187 Har erfarenhet av blädning, plockhuggning med skördare. Manuellhuggare behövs inte. Skördaren körde igenom nära 40 kubik i timmen. Lite småskav blev det, men ingen fara vintertid. Småträd upp till 180 cm. tål att grenslas. Sen flyttar jag om självsådda plantor till luckorna, tall där solen når ner. Betalade 25 kr kubiken extra för drivningen, men det hade nog inte behövts, då det gick smidigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).