Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning

29 inlägg 16513 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395666 Smedjehult ja, var de Mats eller Staffan som körde?
Haha klart är de så men jag har hört grymtningar mer än en gång att dom har haft torp i skogen indynsfritt på hösten och på när de dyker upp på våren sitter dom mitt på en 10ha fälla :lol:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396928 Naturskyddsföreningen agerar som en myndighet http://www.lantbruk.com/debatt/natursky ... -myndighet

Väl rutet, @Millan Logarn! :-BD
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

isteskog  
#396939 SNF:s våta dröm är på väg att slå in! Att få agera myndighet vid skogliga åtgärder ...... Resten kan ni ju räkna ut .... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#396943 Staffan högg det grova manuellt o sonen körde. Det blev så himla bra efteråt o vi tog ut de värdefulla träden ir kantzonen o lät testen vara. Ja det blev mycket i skogsland idag men jag tycker set är grymt viktigt att förs en dialog om hur vi sköter våra skogar. Var i simlångsdalen förra veckan i en paneldebatt där snf tucker vi skogsägare skall hålla på med turism i stället. Då får vi goda inkomster därifrån i stället från skogen. Deras åsikter om hur vi skall försörja oss är inte okej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#396945
1466682809_image.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

alias  
#396946
Millan Logarn skrev:
1466682809_image.jpeg


Är det möjligen försöksytan T4 (ca 120-130 årig skog som har producerat 1000+ m³sk/ha under omloppstiden) som agerar bakgrund?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397443
Millan Logarn skrev:Var i simlångsdalen förra veckan i en paneldebatt där snf tucker vi skogsägare skall hålla på med turism i stället. Då får vi goda inkomster därifrån i stället från skogen. Deras åsikter om hur vi skall försörja oss är inte okej.


Nej, verkligen inte. För var finns turisternas betalningsvilja för naturbesök, som de ändå har gratis inträde till enligt allemansrätten?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397444
alias skrev:
Millan Logarn skrev:
1466682809_image.jpeg


Är det möjligen försöksytan T4 (ca 120-130 årig skog som har producerat 1000+ m³sk/ha under omloppstiden) som agerar bakgrund?

MVH
Alias


Fattas det möjligtvis någon siffra i boniteten? :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

alias  
#397463
Niking skrev:
alias skrev:
Millan Logarn skrev:
1466682809_image.jpeg


Är det möjligen försöksytan T4 (ca 120-130 årig skog som har producerat 1000+ m³sk/ha under omloppstiden) som agerar bakgrund?

MVH
Alias


Fattas det möjligtvis någon siffra i boniteten? :wink:
/Niklas


Funnes det ett samband mellan namnet på den försöksyta jag tänker på och dess skogliga produktionsförmåga så är nog både bonitetsvisande trädslag och meter enligt SI(H100) tämligen missvisande. :grin:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Millan Logarn  
#397606 Det är säkert den försöksytan vi stod i, försöksparkens pelarsal och grymt häftigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404942 Lånar tråden för en fråga.
- Jag har en godkänd slutavverkning och har nu förröjt en av ytorna och upptäcker
då att området är lite felritat på kartan, där det skulle vara en rak linje visar det sig att
det finns ett flertal avverkningsklara träd ca 30 m bortom linjen som längst och eftersom det är ett dike
och en stor myr bakom dem så kommer man inte åt dessa träd på annat sätt än från detta håll.
Vad är mest korrekt att göra, ta dem och räkna det som en avverkning mindre än 0,5 ha eller
börja söka nytt tillstånd för de träden separat, eller få ett helt nytt tillstånd med en mer sanningsenlig
karta över området?
Det är såpass få träd så eg borde det inte kräva nåt extrajobb alls men jag teoretiserar bara för att
lära mig hur man ska tänka.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404949 Blir de rensat sen eller är de mest en blädning?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#404951 Kommer troligtvis att räknas som en smärre avvikelse :mrgreen:
Har själv ALDRIG varit på metern exakt.
Tyvärr kan man ej lägga en mindre slutavverkning (under 0,5 ha) omedelbart intill en redan godkänd slutavverkning.
Du kan ju bläda som Gnisten antydde :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404955 Jag teoretiserar mest, det är så pytteliten avvikelse.
Men blir inte träden fällda nu så måste man dit sen tvärs över hygget
och det känns mer fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).