Traktorn i skogen

Ford 6610 skogshytt

36 inlägg 35217 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford 6610 skogshytt

josip  
#132564 Finns det någon som faktiskt byggt om en ford hytt med vändbar förarplats? Litet bilder skulle i så fall uppskattas mycket! Står i beråd att ev. sätta vinkelslipen i hytten i vinter, om tiden räcker till.

Det blev att skaffa en ford till på gården i vintras. Har alltså skaffat en 6610 4wd ist. för min gamla trotjänare 5600, som nu också är såld. Blev en sån där snabb affär när priset var rätt. Och för de som undrar varför inte valmet så; enda orsaken att köra ford är priset! :lol:

DSC00208.JPG

Har nog fått bekänna färg ordentligt redan..



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Ford 6610 skogshytt fortsättningen

josip  
#148613 Nu har jag tröttnat på att stå på knäna på stolen i min kära Ford när jag lastar. Började med att riva nedersta bakrutan och balken under. Tänkte mig att jag skulle bygga ut golvet bakåt och neråt så mycket som möjligt. Efter en del funderingar kom jag dock till denna lösning:

"Ny" stol, som har fällbart ryggstöd. (tröskan fick offra sin stol, enklare att hitta en stol dit, som inte behöver vara fällbar).

Fotlåda där den lilla bakrutan var. Några mobilbider:

IMG_20111202_094522.jpg


IMG_20111202_132647.jpg


IMG_20111202_132833.jpg


IMG_20111202_132858.jpg


Man sitter alltså på baksidan av ryggstödet. Detta gör att man kommer upp litet högre än normal sitthöjd, men inte lika högt som när man sitter på knä. Den extra höjden räcker dock till för att man skall kunna sitta ganska bekvämt bakvänt. Man får stöda armbågarna på knäna. Inte optimalt ergonomisk sittposition men det är ju en Ford! :lol:

Några små justeringar behövs ännu. Tänkte täcka hålet som uppstår när man tar bort ventilpaketet med en plexi ruta. Sen behövs det en ny fastspänning av bakrutan och litet gummiduk eller något annat lämpligt material så att inte vattnet kan rinna längs bakrutan och in via hålet när man har på ventilpaketet. Den nya bakväggen följer nämligen bakrutans lutning så den sticker ut litet nederst.

Skall kanske tillägga att jag alltså valde att montera tillbaka den där säkerhets-balken som ingår i hyttens konstruktion. Kom fram till att det kanske är bäst att göra så med tanke på eventuell framtida försäljning. Inga ingrepp har alltså gjorts i hyttens ram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148624 Det ser ju fint ut, du behövde inte sätta bakrutekil för benutrymmets skull?
Hytten är ju relativt rymlig så det finns potential onekligen.
Kanske vore värt att göra ett ingrepp på vänster hyttsida/innerskärm?

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

josip  
#148627 Nä, benutrymme finns nog så det räcker för mig i alla fall. Om man är över 1.9m kanske det skulle bli besvärligare.. jag är inte fullt 1.80 så.. . Det är ju litet klättrande förstås innan man sitter där..

Om man vill kunna snurra stolen hamnar man nog på en rejäl ombyggnad tror jag. Jag ville inte ta bort verktygslådan då den är en bra sittplats för min 3 åriga son. Men de växer ju fort de små, så om några år kanske man får plocka fram plasmaskäraren.. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396749 Funderar lite på bästa placeringen på ventilpaketet, nu är det tillfälligt placerat.
Sätter man det i vinkel så att inte slangarna får en väldig böj hamnar spakarna i rutan och för långt från stolen.
Drar man in det närmare mot stolen går det inte att svänga runt den. Hmmm...

Dagens tips till snurrplatta måste vara den de säljer på slojd-detaljer.se för 65 kr tillsammans med en centrumbult för att stabilisera lite glapp. Helst skulle man borrat in ett vanligt 608-lager.
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... mm-pid2890
Det är den som är monterad mellan plywoodskivorna på bilden.

1466545814_20160621_203106[1].jpg


1466545879_20160621_203006[1].jpg

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

josip  
#396756 Kul med bilder! Hur tycker du att det funkar att svänga runt? Svänger du via höger eller vänster?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396758 Svänger åt vänster och har tagit bort verktygslådan. Nu är det bara handbromsen ivägen för fötterna! :)
Det är en 7710 men förmodar att hytten är densamma?
Det som är synd var att de inte gjorde lyftarmarna lägre/annan konstruktion, för då hade man kunnat haft plant golv i hytten. Är ju ett stort tomrum under där bak.

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

josip  
#396806 Tack för svaret! Jag har också funderat på att ta bort verktygslådan för att få mera plats. Är det rattväxel på din ford också? Min är ju av första modellen årsmodell 1982 om jag minns rätt. De kom ju senare med en litet modernare hytt med golvväxel och säkert andra förändringar också.
Jag har antagit att ryggstödet på stolen börjar ta i ratten då den inte är ställbar, åtminstone på min traktor. Men jag får nog undersöka detta tror jag. Fördelen med att sitta på baksidan av ryggstödet är att man sitter litet högre och får bättre plats för benen där bak. Nackdelen är ju ett ständigt klättrande samt att ratten inte är så bekväm som ryggstöd..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396871 Nej spakar i golvet. Det är en 85a. Fast den modernare hytten med kantigare tak och infällda lampor kom 86 tror jag.
Sedan hade det inte varit fel med styrning, gas, växel och broms bak!
Det är väl alltid att maskinen står en halvmeter fel. :mrgreen:

Lite snurrbilder:

1466626223_img_0417.jpg

1466625537_img_0379.jpg

1466625538_img_0380.jpg

1466625538_img_0381.jpg

1466625538_img_0382.jpg

1466625538_img_0383.jpg

1466625538_img_0385.jpg

1466625539_img_0409.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396874 Vackert!
Handbromsen borde ju gå att flytta/ändra, kanske med pedal? För att få nättare konstruktion.
Ser att armstöden är kvar, använder du dem?

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396905
Slurfi skrev:Vackert!
Handbromsen borde ju gå att flytta/ändra, kanske med pedal? För att få nättare konstruktion.
Ser att armstöden är kvar, använder du dem?


Funderar till och med på om det hade gått att skifta bromsvajer mellan höger/vänster (de är olika långa= och sätta handbromsspaken på höger sida om stolen? Gäller att den kommer såpass bakåt att den inte tar i växelspakarna.

Det är ju flott att sitta tillbakalutad och vila på armstöden. Och de är inte i vägen när man snurrar.

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

josip  
#396907 Verkar nog vara mera plats i denna hytt än i min 6610. enligt konedata.net (finsk sida) så kom 7710 1985 och har 9cm högre hytt än 6610 så det är väl mera "plant" golv i denna kan jag tro. Hytten är helt enkelt monterad högre upp gissar jag. Jag får undersöka hur det skulle lyckas i min med motsvarande åtgärd. Tack för info och bilder och trevlig midsommar till alla Ford-vänner och Skogsforumister! :grin: :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396948 Ja, trevlig midsommar! :smile:

Är det någon som har koll på var fällbara rattar finns att köpa lösa?
Hittar bara till båtar vid sökning på fällbar eller vikbar ratt.

Bilden från denna annons:
https://www.blocket.se/varmland/New_Hol ... m?ca=7&w=1

1466689317_vikbar_ratt.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ford 6610 skogshytt

JohannesG  
#396965
lm skrev:Ja, trevlig midsommar! :smile:

Är det någon som har koll på var fällbara rattar finns att köpa lösa?
Hittar bara till båtar vid sökning på fällbar eller vikbar ratt.

Bilden från denna annons:
https://www.blocket.se/varmland/New_Hol ... m?ca=7&w=1

1466689317_vikbar_ratt.jpg

Nämen som på beställning dyker det upp en bild på en vikbar traktorratt här på forumet. Jag är också intresserad av detta.

Avatar Fallback

Re: Ford 6610 skogshytt

josip  
#397134 Om det finns plats kan man väl också byta rattstången till en med ställbar led, så att man kan fälla undan ratten. Eventuellt kombinerad med en mindre ratt?

Min gamla ford har som sagt rattväxel och dessutom styrsnäcka med servo, så där tror jag det kan vara litet knepigt med plats för dylika operationer. Reglage för broms, gas och koppling borde vara enkelt fixade då de är mekaniska och har man orbitrol-styrning är det ju relativt enkelt att montera in en styrventil. Golvmonterade växelspakar vid sidan gör ju också växlingen betydligt mindre akrobatisk än vad den skulle bli bakom ryggen som på min gamla ståldinosaurie. Handbromsen verkar väl på samma bromsar som pedalen, så eventuellt kan man utnyttja detta faktum för att bygga om både handbroms och forbroms bak på samma gång?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).