Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461052 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#386734 Inte så mycket med skog att göra förutom kutterspån som skall ligga i den :)
Många användningsområden med en liten lastare
ImageUploadedByskogsforum forum1460316717.874397.jpg

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386850
Gaffe skrev:Inte så mycket med skog att göra förutom kutterspån som skall ligga i den :)
Många användningsområden med en liten lastare
ImageUploadedByskogsforum forum1460316717.874397.jpg

Är du nöjd med traktorn nu när du haft den ett tag?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#386894 Absolut nöjd, smidigheten och enkelheten tilltalar mig.
Man får passa sig om man kör på känslig mark typ gräs, då 60 grader styrvinkel och rejäla ribbor på däcken kan medföra lite riv i ytan.
Det som jag tycker kunde varit bättre är avgaserna, då det är en virvelkammardiesel blir det en klassisk rökpuff vid start....påminner om en dieselmerca från 80-talet. Jag har monterat en krök som leder ned avgaserna mot marken så att inte lastaren blir sotig.
Har en JD 3038R på jobbet, ungefär samma storlek fast lätt 100' till. Det är förvisso hydrostat men jämför man tycker jag min ligger högt i detaljkvalitet. Lite taffligare el dragning på Branson samt avgaserna....fast något skall man ju ha för merpriset.
Traktorimport i Ed har varit väldigt smidiga att ha och göra med.
Nu sista tiden har skogsvagnen stått och harv och ringvält fått tjänstgöra i betesmarkerna.
Ångrar inte en sekund att jag valde hyttlöst, jag väljer mina strider med vädret [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

mats48  
#386982 Jinma 164 när den var ny till garaget och ute i hästhagen för transportera ris till brasan. Inte rullat så många timmar men gör ett bra job så man slipper kånka och dra så mycket.

M

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

ErikC304  
#388478 Hej!
Jag ska ju passa mig för att göra för mycket reklam för min verksamhet, men jag vill gärna meddela att min leverantör just nu har en YM1510 (YM186) i lager. Den lovordas ju här av vissa ;-) och det är inte jättevanligt att det finns exemplar av just den modellen i lager.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Kroken3  
#395881 Någon som vill ha en liten Iseki 2140 F med lastare och jordfräs för 38 kSek + moms

kolla Blocket
https://www.blocket.se/alvsborg/Iseki_2 ... 7.htm?aw=1

/Christina

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#396513
Fridhem skrev:Ny på alla sätt och vis! 8)
Ny ägare av en Yanmar 2420D och en Kranman T1750 AWD.
Ny på detta forum, bläddrat fram och tillbaka i detta forum och imponeras av både kunskapen och passionen!
Några bilder som visar hemmamiljö och lite övningskörning med 'spakarna'.
Nu på jakt efter en vagn för några kommande fårskallar! :P
1453745124_img_0219.jpg

1453745074_img_0225.jpg

1453745158_img_0234.jpg


Ett sånt här ekipage tycke är jag ser väldigt intressant ut! Smidigt och med bra framkomlighet.
Men hur är hydralkapaciteten, går kranen som man vill och är driften tillräckligt stark? Skönt att slippa den extra motorn hur som helst.
Är modellen större vagn ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#396655
Robertberg skrev:Ett sånt här ekipage tycke är jag ser väldigt intressant ut! Smidigt och med bra framkomlighet.
Men hur är hydralkapaciteten, går kranen som man vill och är driften tillräckligt stark? Skönt att slippa den extra motorn hur som helst.
Är modellen större vagn ett alternativ?


Hydraulkapaciteten på min lilla Yanmar med en 3-cyl. motor på under 0.9 liter är 18.4 liter/min.
Långt över vad bensinaggregaten brukar prestera, 6.5 - 9 l/min är nog max med något enstaka undantag.

Skulle inte det räcka till så har ju dessa minitraktorer PTO som kan driva en separat yttre hydraulanläggning.

Så kör jag grävaggregatet, 16 hp på PTO:n stark så man förvånas i 540 rpm-läget.

Större vagn borde jag haft, min ATV-griplastarvagn utan drivning är i minsta laget för mina ändamål.
Minst 3 ton utan drivning, kanske 4-5 ton med drivning.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Reinholdsson  
#396669 Har också funderat lite på vagnar, en på tre ton borde inte vara några som helst problem. Kranman T3000 hade nog varit perfekt! :smile:

Avatar Fallback

Re: Sv: Yanmar iseki kubota osv

Pe_Er_79  
#396670
Reinholdsson skrev:Har också funderat lite på vagnar, en på tre ton borde inte vara några som helst problem. Kranman T3000 hade nog varit perfekt! :smile:


Är så synd att den inte finns med drift.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JörgenO  
#396799 När jag skulle stiga av min traktor i förra veckan så fastnade byxbenet i handgasen.
Reglaget ser inte skadat eller böjt ut menfriktionen försvann på nåt sätt så den går tillbaka till tomgång så fort jag släpper. Är det nån som vet hur sånt där fungerar? Är det så enkelt att någonstans långt nere bakom nån skyddsplåt så är spaken lite lagom hopklämd för att skapa friktion eller är det nåt annat jag kan ha förstört?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JörgenO  
#399885 En trött traktor med vinch/kran som äntligen fått ut all ved till vägkanten.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#412667 Någon som provat syntetisk diesel för lite bättre arbetsmiljö i och omkring våra små maskiner?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

timbersports  
#412681 Har provat Aspen diesel i en del kubota-motorer, går mycket fint!

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#412682 Ok, tänker mest på att i vissa väderlekar blir avgaserna kvar runt platsen man jobbar på. Hade varit skönt med något mer arbetsmiljövänligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).