Bioenergi

Köpa nu eller vänta.

13 inlägg 5241 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa nu eller vänta.

Bengt olsson  
#39558 Har möjligheten att köpa fin björk till ved nu,det är gallrings björk huggen i aug-sep.Är den svår torkad när den är huggen med löven på.
Tror ni att priset går ner framöver på björk (ska jag vänta?).
Eftersom jag behöver några lastbilslass=många tusenlappar så vill jag inte stå med svår torkad ved.



   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39561 Jag skulle nog inte våga mig på att torka björk vid den här tiden på året, särskilt om den var huggd i augusti och ännu inte kluven. Här i sydsverige (och speciellt på västkusten) är det ju riktigt dålig tork på hösten och vintern. Enda möjligheten tror jag är om man har en hyfsat torr lada med god ventilation och kan stapla den kluvna veden riktigt glest.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#39587 Kanske var lite oklar,men det är nästa års ved, alltså den skall klyvas i vinter och vara torr till midsommar -09.

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39595 inga problem i fall du inte ska ha den förrän nästa år, körde själv hem några kärror virke som skall klyvas så fort de går, även om den inte torkar i vintern så torkar den till våren/sommaren nästa år.

så rådet är KÖP KÖP KÖP! :D

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39596 Då kan det nog gå. Om det är gallringsbjörk och du inte har fått vit svamp på ändarna nu så kanske du kan klara dig om du torkar luftigt.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#39602 Okej,men vad tror ni om priserna upp eller ner?

   TS
Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39607
th skrev: Om det är gallringsbjörk och du inte har fått vit svamp på ändarna nu så kanske du kan klara dig om du torkar luftigt.


Om man har svamp på ändarna vid klyvning, hur på verkar det veden sen? Klöv ett lass i våras som hade lite vitt i ändarna och travade in det i häckar och det såg ut att torka fint. Tog fram den nu och nästan all ved är vit i ändan.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39608 Nästan all torkning sker på våren, så det viktiga är att ha det kluvet och staplat från senvintern till midsommar.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39675
roten skrev:
th skrev: Om det är gallringsbjörk och du inte har fått vit svamp på ändarna nu så kanske du kan klara dig om du torkar luftigt.


Om man har svamp på ändarna vid klyvning, hur på verkar det veden sen? Klöv ett lass i våras som hade lite vitt i ändarna och travade in det i häckar och det såg ut att torka fint. Tog fram den nu och nästan all ved är vit i ändan.


Om det torkade i våras är det nog ingen större fara för då har nog svampen också torkat ganska snabbt efter att den spred sig. Vi hade ju en härlig torkvår här i söder i våras (om du bor här), mina sågade brädor blev torra på några veckor. Veden hinner inte bli dålig på så kort tid, det märker du om du tar en vanlig bågsåg och skär bort någon centimeter av ändan.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#39783 Var och tittade på björktraven idag och det var ingen svamp på ändarna,traven ligger luftigt och inte i skogen vilket är bra.
Det är ca 230 lös meter och ganska klent mellan ca 10-30cm.
Vad är lämpligt pris på detta?.Eller vad tror ni kanske bättre pris längre fram,har fått vissa indikationer på detta :lol:
Måste bestämma mig denna vecka :?

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39800
Bengt olsson skrev:Var och tittade på björktraven idag och det var ingen svamp på ändarna,traven ligger luftigt och inte i skogen vilket är bra.
Det är ca 230 lös meter och ganska klent mellan ca 10-30cm.
Vad är lämpligt pris på detta?.Eller vad tror ni kanske bättre pris längre fram,har fått vissa indikationer på detta :lol:
Måste bestämma mig denna vecka :?


perfekt virke att köra i en vedprocessor!!!

tja, de flesta vill ha massaveds priser, och de är på tok för dyrt, tycker jag , men nånstans mellan 100-200kr/m^3 borde du kunna få, i fall du betalar svart.... :)

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#39812 Ja dom stockarna ska nog funka bra i prosessorn. :lol:
Kollade lite priser och björk ligger mellan 280-310kr fast.

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#39955 Det blev affär av björk traven :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).