Skotare

Bärande band

14 inlägg 7613 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bärande band

GremoNiclas  
#37598 Tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av bärande band, typ eco-baltic/magnum, även andra märken än olofsfors.

Bärighet på blöt mark?
Dragförmåga?
Extra dieselförbrukning? (Har hört siffra på 1,5L/timmen för ett par)
Livslängd? (Beror givetvis på markförhållande, men ca.)
Kanske xtra betalt? :roll:
Vintertid i snö, knappast lysande vid blötsnö.

Själv kör vi med kedjor bara. Men ska man ha band, ska det vara bärande säger jag.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37603 bra tråd http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2952
Själv är jag imponerad av magnumen,men klart i djup snö är det väl ingen höjdare :D

Avatar Fallback

Ang bärande band

Majohn  
#38180 Tjena.
Hur funkar bärande band till en valmet 890 på 650 hjul??
Funderingar på att köpa en 890 med 650 hjul men i dessa blötmarker vill man helst ha bredare däck men kanske bärande band gör susen??..

någon komentar till detta??

Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39232 Hej
Första 1710an som farsan körde hade 650 däck,men dom köpte Eco-Wide med 750 plattor.Dom fick bra bärighet och ett bra däckskydd tack vare att plattorna stack ut mera än normalt.

Avatar Fallback
smaland  
#39261 Personligen anser jag inte att band gör något speciellt. Först när de går igenom som de gör nytta. Visst kanske ett par vändor de kan hjälpa. Men de är ändå antalt överfarter och storlek på lassen som avgör skadorna på marken. Ser lika jävligt ut där 1110 varit å skotat med eco-track som när jag varit på liknande marker. :lol:

Avatar Fallback
gremo  
#39398 Ett litet sidospår bara.
Är det någon som vet ca vikt på ett par 22,5" ecotrack band.

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#39423
smaland skrev:Personligen anser jag inte att band gör något speciellt. Först när de går igenom som de gör nytta. Visst kanske ett par vändor de kan hjälpa. Men de är ändå antalt överfarter och storlek på lassen som avgör skadorna på marken. Ser lika jävligt ut där 1110 varit å skotat med eco-track som när jag varit på liknande marker. :lol:


Ungefär mina tankegångar också. Antalet överfarter/storlek på lassen avgör. Har man en halvmjuk basväg så kommer den bli sönderkörd ändå, även med band, kostar xtra diesel bara. Men körskador på stickvägen kan minskas om det inte blir för många vändor.

   TS
Avatar Fallback
Tobias  
#39440
gremo skrev:Ett litet sidospår bara.
Är det någon som vet ca vikt på ett par 22,5" ecotrack band.


Ca 500 kilo per rulle, så har man band runtom är det ju 4 ton extra att släpa runt på i skogen.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39442
Tobias skrev:
gremo skrev:Ett litet sidospår bara.
Är det någon som vet ca vikt på ett par 22,5" ecotrack band.


Ca 500 kilo per rulle, så har man band runtom är det ju 4 ton extra att släpa runt på i skogen.


du menar 2 ton extra?

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39475 Hade swelogs bärande band på skördarn ett tag. Då gick 911:an på grumligt vatten, Körde fram å tilbaka ett tiotal gånger över en myr på vintern sjönk knappt 1 deci sen kom skotarn (860) med kedjor fram och clark band bak och kom knappt över med halvlass på första försöket.. så nog hjälper det lite iallafall.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39479 I regel är det ju inga problem att ta sig fram med skördaren. Är ju skotaren som brukar få problem!

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39548 Jovisst men med boggi fram å bak å med bara halvlass kan den ju inte va mycke tyngre än skotarn, dessutom var det ju på första försöket

Avatar Fallback
Tobias  
#39674
970D skrev:
Tobias skrev:
gremo skrev:Ett litet sidospår bara.
Är det någon som vet ca vikt på ett par 22,5" ecotrack band.


Ca 500 kilo per rulle, så har man band runtom är det ju 4 ton extra att släpa runt på i skogen.


du menar 2 ton extra?


Nej det är två rullar på ett band, det går två band på ett par ett par räcker tex till vagnen. ska man ha på den främre boggin går det ett par till alltså fyra rullar till. Varför ett band är i två delar är för att dom ska vara någlunda hanterbara plus att det skulle behövas en 10 meter lång bänk att tillverka dom på. rullen skulle bli 2 meter i diameter. helt enkelt för opraktsikt att göra dom hela.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#39749 Magnumband på kommande, snart kan även jag ha en åsikt i frågan :D Jag har stora förhoppningar på dom! I vinter hamnar vi ut på myrmarker oavsett köldläget :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).