Socialt (mer om oss)

Dagens goda gärning

296 inlägg 84635 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

isteskog  
#395157 Kvinnornas räddning .... Jens Skog :-C
Hoppas du får gott fika hos den otekniska :coffee-time:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Robertberg  
#396634 På väg hem från jobbet stod det en V70 i vägrenen längs E22an, jag kom i en skock med andra bilar och stannade såklart inte.
Men när jag passerade såg jag en stapplig herre som gick på bilens vänstersida mot bagageluckan. Tänkte att här måste göras något, det kan gå illa.
Fortsatte mot nästa avfart för att vända. När jag passerade på andra hållet stod gubben bakom bilen och luktade i en dunk, med bilarna svischandes förbi.
Vände igen och när jag stannade så var det en skärrad herre med tom bensindunk och halvrökt cigarett som mötte mig.
Satte ut varningstriangeln och lastade in den stappliga farbrorn i bilen. En mil till närmsta mack sen tillbaka igen. Hälla i dunken medans stressade bilar körde för fort förbi, att glo dom argt i ögonen brukar funka på jobbet men hade ingen effekt här. Men några saktade faktiskt in riktigt bra.
Efter en timme så var bilen igång och det insisterades på att åka nånstans för att ta ut pengar. Jag sa jag var nöjd med att han fått igång bilen igen och ville inget ha.

Nästa gång kommer jag stanna direkt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

sundelius  
#396635
Robertberg skrev:På väg hem från jobbet stod det en V70 i vägrenen längs E22an, jag kom i en skock med andra bilar och stannade såklart inte.
Men när jag passerade såg jag en stapplig herre som gick på bilens vänstersida mot bagageluckan. Tänkte att här måste göras något, det kan gå illa.
Fortsatte mot nästa avfart för att vända. När jag passerade på andra hållet stod gubben bakom bilen och luktade i en dunk, med bilarna svischandes förbi.
Vände igen och när jag stannade så var det en skärrad herre med tom bensindunk och halvrökt cigarett som mötte mig.
Satte ut varningstriangeln och lastade in den stappliga farbrorn i bilen. En mil till närmsta mack sen tillbaka igen. Hälla i dunken medans stressade bilar körde för fort förbi, att glo dom argt i ögonen brukar funka på jobbet men hade ingen effekt här. Men några saktade faktiskt in riktigt bra.
Efter en timme så var bilen igång och det insisterades på att åka nånstans för att ta ut pengar. Jag sa jag var nöjd med att han fått igång bilen igen och ville inget ha.

Nästa gång kommer jag stanna direkt.

:-BD \M/ på den Robert

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Göt  
#396652 Bra gjort Robertberg :-BD ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

totte  
#397095 Bravo Robert! Inte många som stannar och hjälper idag, i varje fall utmed de stora vägarna. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#397124
totte skrev:Bravo Robert! Inte många som stannar och hjälper idag, i varje fall utmed de stora vägarna. ^:)^

Det kan man delvis skylla vägpiraterna för.. 😡

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397126 Jag gjorde något liknande för åtta år sedan, på väg in i "samhället" ser jag morsans åldriga kusin sittandes i sin bil, jag vände runt, stannade bakom och frågade hur det var fatt.
"-Lamellen, det är lamellen, jag skulle bara åka och fylla luft, nu kommer jag inte ur fläcken. Barnbarnet skulle hjälpa mig att fixa bilen, men nog trodde jag att jag skulle kunna åka och fylla luft!"
Jag tänkte att så illa kan det väl inte vara, beordrade ut gubben och satte mig i bilen......och nog luktade det lamell alltid!
Startade motorn, la i växel och släppte upp kopplingen, inte minsta ryck eller någonting. Mer slut lamell har jag aldrig stött på.
Då föreslår han att jag ska bogsera hem honom ca 5 km. Jag åkte Mercedes 280 SE/c 3,5 vilken råkar ha väldigt jättedyra och svårfunna stötfångare....
"Jag kör hem dig Nisse!" Placerade ut en triangel och så åkte vi.
Nu är Nisse sedan länge död, men med jämna mellanrum möter jag bilen när jag är på väg hem från nattskift i grannstaden, lamellen verkar bytt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397186 Har en bekannt, en prästfruga i femtiorna, som gillar att stå med den lilla el-hydrauliska
klyven sin och ha trevligt om sommaren, så i dag kapade jag ett slepvagnslass av
några efterblivna granar och drog hem till henne.
Hom blev lycklig :lol:


Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

isteskog  
#397193 Du fick nog en prick i himlen, Jens!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397198
isteskog skrev:Du fick nog en prick i himlen, Jens!! :grin:

Ja, det kan nog behövas :lol: :lol:
Men kaffe och jordgubbstårta med prästfrugan och hennes
make, gillades hemskt där och då :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#397202
JensSkoog skrev:Har en bekannt, en prästfruga i femtiorna, som gillar att stå med den lilla el-hydrauliska
klyven sin och ha trevligt om sommaren, så i dag kapade jag ett slepvagnslass av
några efterblivna granar och drog hem till henne.
Hom blev lycklig :lol:

1466887498_tove_grankubber_25_06_16.jpg

Det var hyggligt av dig. Ordet efterbliven brukar dock betyda att det är något fel, defekt, är inte helt som det ska. En person som inte förstår riktigt kan få stämpeln efterbliven. Men det är väl just det jag gillar så mycket med norskan att ert språk är rätt finurligt, först fattar man inte vad ni menar, för att nästan direkt efterråt bli helt uppenbart. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Kse  
#397203 Ja norskan är härlig, guleböj, brusefotölj och rövekraffs. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397207
Hema skrev:Det var hyggligt av dig. Ordet efterbliven brukar dock betyda att det är något fel, defekt, är inte helt som det ska. En person som inte förstår riktigt kan få stämpeln efterbliven. Men det är väl just det jag gillar så mycket med norskan att ert språk är rätt finurligt, först fattar man inte vad ni menar, för att nästan direkt efterråt bli helt uppenbart. :)

Tackar för språklektionen, @Hema ^:)^ Jag lär mig, men jag är ingen duktig
elev eftersom jag glömmer hela tiden :lol:

Skulle väl skrivit "efterlämnade", tänker jag nu, men det kan ju vara så att timmerbilschaffisen
tänkte att dom där granerna är "efteblivna", så dom lämnar jag :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397209
Kse skrev:Ja norskan är härlig, guleböj, brusefotölj och rövekraffs. :wink:

Du glömmer "lyspära". :)) (glödlampa)

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Göt  
#397218 Rövekraffs den har jag missar vad betyder det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).