Motorsåg och handhållet

Riggröret lossnar på Stihl 460

17 inlägg 9623 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Riggröret lossnar på Stihl 460

Stammen  
#396289 Jag har en Stihl 460 (långrigg för gräs) från 2013 som riggröret börjat lossna på, det har hänt efter ca 30 min körning dom tre senaste passen. Skruven har dragits åt så hårt jag vågat, men det upprepas ändå.

Det bör nämnas att sågen har vibrerat enormt mycket på lägre varvtal sedan den var ny, såpass att man ser riggröret svänga ca 1 cm fram och tillbaka i hög frekvens. Jag har visat upp detta för en auktoriserad Stihl återförsäljare, varefter dom tog kontakt med Stihl. Men det skulle enligt dem vara normalt för denna sågmodell. Trimmerhuvudet har även lossnat vid några tillfällen. Jag har dock inte varit i kontakt med återförsäljaren sedan riggröret börjat lossna, tänkte höra här först.

Är det någon mer som varit med om detta?


Senast redigerad av Stammen fre 17 jun 2016, 10:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

jannee  
#396290 Du måste ha ett "mådagsex" lämna tillbaka skiten och kräv en ny :mrgreen:
Riggröret kan eller ska endast vibrera om du monterat klingan fel.
Jag som är gammal och klumpig gräsröjer runt plantor med Strands gräsklinga - gäller att ibland ha centimetersprecision och det går galant med en Husqvarna - inte ska en Stihl vara sämre.

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

Stammen  
#396291
jannee skrev:Du måste ha ett "mådagsex" lämna tillbaka skiten och kräv en ny :mrgreen:
Riggröret kan eller ska endast vibrera om du monterat klingan fel.
Jag som är gammal och klumpig gräsröjer runt plantor med Strands gräsklinga - gäller att ibland ha centimetersprecision och det går galant med en Husqvarna - inte ska en Stihl vara sämre.

Kan förtydliga att det handlar om en gräsröjare (långrigg). Jag har även en 460 med kortrigg men den vibrerar mindre.

När jag visade upp maskinen för återförsäljaren för ca 1,5 år sedan provade dom att starta upp en likadan ny såg som fanns i butiken. Den hamnade också i någon slags självsvängning vid låga varv, därefter kontaktade mekanikern förundrat Stihl. Det enda som kunde minska vibrationerna något var att delvis fylla upp röret med fett, det har jag dock inte gjort ännu.

Min 15 år gamla Stihl 450 är vibrationsfri i jämförelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

bgl  
#396292 Jag har en 460 med långt riggrör pga min kroppslängd.
Är på väg ut för att ge mig på liggande långt gräs i gräsmattskanten, nerregnat i natt.
Jag har inte märkt några vibrationer tidigare men ska kolla noga pga av dina frågor.Återkommer i kväll!

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

alias  
#396295 Kanske ett långskott, men det kan inte vara så att axeln i riggröret, mellan motorn och snäckväxeln är krokig (fast då kanske vibrationerna borde öka med varvtalet)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

Göt  
#396314 Har en 410 och där har jag inte sett några sådana vibrationer. Det måste ju vara något fel (måndagsexemplar) om riggröret lossnar gå tillbaka till Stihl handlarn med den

Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

JensSkoog  
#396327 Nu har jag körd min Stihl FS460 i tre(?)år, och jag har aldrig haft några vibationar
av typen det här berättas om. Har körd med olika trådhuvuder, sågklinga, treuddig kratkniv och Strand Total.

Skulle lämnat in den och krävd att ÅF:en fixar det. Så ska det inte vara!

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

bgl  
#396328 Rapport från min 460:
Finns inga vibrationer, vare sig med klingor eller trådar!
Anledningen till vibrationerna är egentligen inte intressant att spekulera om, det intressanta är att Stihl har en så svag återförsäljare att hen låter en kund lämna butiken med en bristfällig produkt!!!
Att prylar lossnar av vibrationer är inte otroligt, allt går i princip att skaka sönder.
Om jag ändå ska försöka gissa på en förklaring så gissar jag på krokigt riggrör.
Såg och hörde för några år sen en alltför stark polack som sågat fast och lyckats kröka riggröret på en 490. Han fortsatte köra med sågen trots att den lät som en helikopter och skakade så han klapprade tänder.

Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

JensSkoog  
#396374
bgl skrev:Anledningen till vibrationerna är egentligen inte intressant att spekulera om, det intressanta är att Stihl har en så svag återförsäljare att hen låter en kund lämna butiken med en bristfällig produkt!!!

Samstämmer aldels :-BD

Finns mycket bra på proffsmarknaden av röjsågar och sågar, men
om man inte har en bra ÅF, så hjälper det inte 😡

Vi har förlorat vår bästa Stihl-ÅF här nu, tyvärr, och blant dom som finns kvar är det några som inte skulle få
sälja mig så mycket som ett stift eftersom jag inte kunne vara säker på om det var rätta sorten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

Stammen  
#396411 Tackar för alla svar! :smile:
Blir att åka till min ÅF om ca en vecka.

Har ni med 460 lagt märke till om det ändå är förhållandevis mer vibrationer på låga varv? mkt stor skillnad på min som sagt, samt även på den andra maskinen vi provade hos ÅF.

JensSkog: Har du också långrigg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

JensSkoog  
#396412 Ja, det långa, och inga märkbara vibrationar.

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

Tosca  
#401611 Förstår din ÅF problemet än?

Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401648 Om maskin inte uppför sig rätt vid leverans och de inte får rätt på den efter ett par försök går köpet tillbaks.
Inte lätt o hävda det om du haft den 1år och stått ut med problemet.

Grejerna ska funka annars lämnas de tillbaks till inköps stället.

Avatar Fallback

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

bgl  
#402936 Är problemet löst?
När jag gick tillbaka till denna tråd för att fråga hur det gått, reagerade jag på bilden på sågen i trådstarten.
Avståndet mellan sågkroppen och den vita hållaren för handtaget verkar stort.
Är fastspänningen av dämparna tillräcklig?

Användarvisningsbild

Re: Riggröret lossnar på Stihl 460

JensSkoog  
#403151 Gick ut och använde tumstocken på min FS460. Den är 6 mm. Ser mera ut än som så på bilden här i tråden, men det är möjligt att det varierar :wink:

1471035137_p8110382.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).