SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

211 inlägg 108340 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 261 C-M - smalprofilkedjor

traktorz  
#387334 Vi kör ju med 63PMX-66 klyvkedja på vår MS362. Därmed torde även 63RS & 63RM kunna användas på en MS261, fast på en 3.0kW såg är nog 23RS & 23RM lämpligast, om man nu inte önskar en smalprofil på kedjorna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387354 Dersom Eg skulle brukt stihl kjede så trur Eg det hadde blitt picco med runde hjørner, heiter vel pm. Men synes Eg har større suksess med Oregon, så det får bli pixel når Eg får sverd som passer.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 C-M - SMALPROFILKEDJOR

traktorz  
#387545
can skrev:Dersom Eg skulle brukt stihl kjede så trur Eg det hadde blitt picco med runde hjørner, heiter vel pm.

Du har rätt, de heter inte 63RS & 63RM som jag först skrev, utan 63PM & 63PS.
(Själv kör vi helst OREGON 91VXL_044, men också 63PS_050 på vår lill-Stihl.)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387576 I påvente av iggesund sverd til H 30 kjede så kjørte eg i går 91 vxl, det var bedre enn RS kjede fra stihl men ett godt stykke fra H 30 kjede.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Ferguson system  
#387580
can skrev:I påvente av iggesund sverd til H 30 kjede så kjørte eg i går 91 vxl, det var bedre enn RS kjede fra stihl men ett godt stykke fra H 30 kjede.


Det ligger klar til henting på Coop Mega Kopervik :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387592 ha ha det høyres godt ut spesielt siå eg bur ca 100 m fra der, flotte greie

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396213 Har hatt saga no ei stund så syns eg får skriva litt kva eg synes om ho mens eg høyre på england - wales på radioen.

Er veldigt lettstarta som kald på ca 3 draget, varm så og seia alltid på fyrsta. Greit at stoppknappen regulere seg tilbake. veldig god akselrasjon og bra med krefter, omtrent som 550 kanskje strået vassare, har ikkje akkurat testa dei mot kvarandre.
Drar lite skit inn i sylinder og luftfilter, liker sthil si løysing med torx istadadenfor hva sin umbrako/flatjarn. Kjedestramminga er bra like bra som 550. ørlite grann breiare enn 550 som er litt negativt men er litt lettare pga har veid de mot kvarandre fulltanka begge to. Hva var riktignok brukt men stihl meiner eg hadde stihl sverd som er ett tyngre sverd, reknar med å bruka oregon sitt speedcut sverd etter kvart, men meiner kanskje at 550 er ørlite grann lettare å kvista med allikavel følger stokken bedre på ein måte. Alt i alt er eg til no veldigt fornøyd med saga. Einaste eg ikkje har funne ut av er korleis eg skal stilla på "dekselet" mellom sylinder og forgasser, står noke kryptiske greie i innstruksjonsboka. Fjerna barkstøtta, første eg gjorde. Har utgaven uten varme i håndtak. Trur kanskje eg like denne saga bedre enn HVA 550, veldigt greit med lettstarta sag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Hema  
#396358 Tar du bort barkstödet, får du ersätta det med ett slätt stöd. Annars kan ljuddämparen ta stryk vid kvistning bl.a. Alternativt kapar/filar du ned tänderna på barkstödet. Kul att du verkar nöjd. :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

fs480  
#396442 Jag är mycket nöjd med nya 261 an. Toppensåg.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

henrikett  
#396445 Kan bara hålla med, suverän såg på alla sätt !

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

MartinH  
#428690 Ni som nu har kört nya 261:an ett tag hur har det varit och har det gått bra?

Med vänlig hälsning!

MartinH

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428702 Veldigt fornøyd sålangt einaste problemet til no har vært at kjedesmøringa svikta. Trudde at pumpa hadde svikta men det var berre skit ein eller anna plass. Ellers er ho akkurat som før, lika lettstarta og lika hissig og bruka, andbefaler ho absolutt, lett og fin og jobba med og.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428749 Fantastiskt bra såg. Har haft den sedan den kom ut.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

SawTroll  
#428769 Selv om MS261 nå er lettere, så vil det faktum at den har innenbords clutch, og dermed utenbords drev og sverd/kjede, alltid påvirke håndterbarheten negativt, og at den er bredere forsterker denne effekten. Dette er selvsagt mer viktig ved kvisting, enn ved felling og kapping.

Vektreduksjonen er ganske stor, og det ville ha vært interessant å vite hvor alt kommer fra, clutchdekselet og sylinderen kan da ikke være alt som er redusert i vekt?

For øvrig stiller jeg et stort spørsmålstegn ved hvordan Stihls nye clutchdeksler påvirker noe så viktig som kløyving av kubber fra siden ("noodling"), da den "bølgete" profilen synes å være en dårlig løsning som vil "fange" noodles, spesielt kombinert med utvendig drev og sverd?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428780 Men kor stort "problem" er dette med clutchen i praksis... blir iverfall enklare å skifta kjede enn på Husqvarna eks vis. Men anngåande bredda er eg enig er litegrann brei men synes det blir meir utprega på 362 sjølv om eg ikkje nett har målt bredda på den da og sammenligna med 560

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).