Skotare

Skotare med gummiband (Video)

10 inlägg 7025 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare med gummiband (Video)

Torbjörn Johnsen  
#396060 Forsttechnik Handel & Servicevisade ett helt nytt bandställ med gummiband på KwF-mässan. Byggt på lastbilshjul, stålförstärkta gummiband och med en speciell hydraulisk bandspännare. Här kommer en film och några bilder:





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

ventohuan  
#396123 De e ju en ganska gammal teknik. Tyvärr tror jag inte att banden håller så bra i terrängen.

Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

mrvimek  
#396184 Är de inge bandstyrning i banden som hindra att dom kränger av ?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med gummiband (Video)

Torbjörn Johnsen  
#396189 Jag försökte kika efter det, tänkte samma sak. Det finns en rad med små "kuddar" i mitten på insidan men det kändes ganska fjuttigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med gummiband (Video)

Torbjörn Johnsen  
#396190 Det finns en video på en FHS-maskin med en aldre variant på lilnande gummiband:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

bgl  
#396192 Samma koncept arbetade ju Lars Bruun med för mer än 25 år sen!!!
Finns det någon på vårt eminenta forum som har bilder eller film på Bruuns försök.
Jag var med och tittade på ett terrängförsök, ska bli spännande att se om tyskarna kan klara av det som Lars Bruun avbröt.

Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

bgl  
#396193 http://app.elmia.se/classic/files/Bruun ... Ica.91.pdf
Hittade själv en länk på Elmia classics!

Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

ulfgustav  
#396392 Hej bgl, ja då mindes jag rätt

Avatar Fallback

Re: Skotare med gummiband (Video)

Froberg  
#396397 Vet att det blev lite läskigt på vintern i backarna och slänter !

Användarvisningsbild

Re: Skotare med gummiband (Video)

ananders  
#396402
mrvimek skrev:Är de inge bandstyrning i banden som hindra att dom kränger av ?


Ser ut att vara samma typ av band som vi har på jobbets tröskor. Så länge du inte tappar spänningen på banden ska det inte var några problem.
Och som jag tänker så har man nog inte samma tendens till krängning på en skotare med midjestyrning som på en tröska med bakhjulsstyrning.
Dock får man nog se upp så att man inte får punktering på däcken på skotaren, på tröskorna är inte det något problem då det är stålhjul.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).