Skogsröjning

Klingmuttern gängar upp sig

11 inlägg 6320 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klingmuttern gängar upp sig

brandjon  
#396007 Har röjt en del senaste tiden, men irriterar mig på att klingmuttern gängar upp sig så fort det blir besvärligt och klingar hugger några gånger. Har ett par gamla 244RX som jag kör och trivs med förutom detta med klingan.
Kan det vara att nån medbringare/pigg har slitits bort med tiden så att bara friktionen håller kvar klingan? Bytte till ny mutter med nya låsbricka och det blev bättre, men inte helt bra. För övrigt riktigt rapp såg även jmf med kompisens nya 480, förutom vibrationerna då.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Klingmuttern gängar upp sig

bgl  
#396008 Undrar över din beskrivning, vilken låsbricka?
Det är väl inte hela stödflänsen du menar? Du har väl inte en mutter av fel dimension men som ändå är möjlig att skruva åt? Klingan är väl rätt filad och skränkt?
Gör rent anliggningsytorna som ligger mot klingan och motsvarande ytor på klingan,gärna med ett mycket finkornigt slippapper. Dra åt muttern med 35-50 Nm (3,5-5 kpm).

Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

Göt  
#396009 Det ska ju vara en låsmutter med nylonfästning nyloc tror jag dom heter. brukar köpa några hos motorsågshandlarn

Avatar Fallback

Re: Klingmuttern gängar upp sig

jannee  
#396017 Låsbricka ???
Dra bara åt muttern ordentligt så lossnar det inte.
Hela felet är att du på ålderns höst blivit lite klen - inte så lite förresten :mrgreen:
Har själv haft liknande problem - och felet var just att jag inte drog tillräckligt hårt. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

brandjon  
#396096 Var kanske lite otydlig när jag skrev, men menar att jag har original mutter med nylonlåsring i ytterkanten.
Ska putsa lite på klingan med duk och dra hårdare. Allt börjar bli slitet så inte helt enkelt att dra stenhårt när hålet för att låsa klingar är mycket slitet.
Det finns alltså inga pinnar på inre "anliggningsbrickan) (den som har splines mot axeln och sitter på insidan av klingan)) som ska greppa i klingans två hål, utan allt hänger på att man drar tillräckligt hårt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

brandjon  
#396098 Läst på lite och menar stödflänsen när jag skriver "anliggningsbrickan". Alltså, verkar inte vara några drivstift i den om man kollar bilder på Husqvarnas hemsida, så bara att äta mera gröt och dra stenhårt :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Klingmuttern gängar upp sig

jannee  
#396099 Egentligen ska man BYTA låsmutter när man byter klinga, men vilka gör det :?:
Prova med att montera en ny oanvänd låsmutter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

Peteflamingstar  
#396100 Se till att du köper rätt mutter hos såghandlarn! Rätt säker på att det finns olika låsmuttrar till röjsågar beroende på modell/ålder, vet att jag köpt fel någon gång och muttern gängat upp sig.

Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396140 Såg någonstans att man skall byta låsmutter efter var 5:e gång man skruvar upp den... Har själv varit dålig på det tidigare men nu har man köpt in ett lager med dessa muttrar... Gäller bara att komma ihåg det :)

Avatar Fallback

Re: Klingmuttern gängar upp sig

morco  
#396143 Just det att byta låsmutter var 5:e gång den demonteras kommer från den standard som låsmuttrar specas mot. Efter 5:e demonteringen skall 80% av låsmomentet kvarstå, i praktiken är det oftast mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Klingmuttern gängar upp sig

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396147 Jag går efter om man kan gänga den för hand. Så är det dags att byta. Lossar inte klingan om jag inte är av nöden tvungen.

Nu röjer man inte så mycket som borde så behovet av mutterbyte är inte så stort. :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).