Gallring

Huggningskostnad gallring.

33 inlägg 12904 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#395981 Ett ämne som säkerligen har tagits upp manga ganger tidigare. Men om någon kan uppskatta en ungefärlig huggningskostnad I granbestånd medelstam på 0,065 m3fub I Halland län. Tacksam för lite snabba svar.

Mvh/



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Fredrik Reuter  
#395982 Hej,
Bara huggning exkl skotning eller både och?

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#395984 Bara huggning tack:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Fredrik Reuter  
#395985 Halland vet jag inte specifikt, dessutom något år gamla siffror, men i häradet 150 sek/fub.

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

glasshultarn  
#395987 Låter lite billigt tycker jag, 200?
Hur långt är ett snöre :-?

Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Fredrik Reuter  
#395989 Inkl skotning ja Glasshultarn ... :wink:
Skämt å sido, det vore kanon om vi kunde reda lite i dessa siffror, dels lokala skillnader, dels kostnadsutvecklingen, eller prisutvecklingen, över tid.

Sedan är det en faktor till som är intressant, brytmedelstammen för när nettot uteblir för skogsägaren. Jag har några år bak i tiden haft den vid runt 0,05, men det kanske är förlegat?

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#395990 Tacksam för svaren. Anledningen till att jagfrågade var att jag har nästan 300kr/fub i huggnings kostnad. Gav er dåligt med info till att börja med, men efter hand jag har möjlighet och tid ska jag skriva utt lite mer bakrundsinfo.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Göt  
#396004 Hugget för hand på timme? Taskig terräng ? Det finns mycket som kan spela in.

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#396020 Lite som någon skrev, hur långt är ett snöre. Det kan skilja uppemot 50kr/fub i samma medelstam beroende på förutsättningarna. Vissa kör oröjt mot högre ersättning. Vissa röjer själva och bakar in det i huggningskostnaden. Vissa har röjningen utanför.
Vissa har uppemot 12-13olika sortiment. Vissa bara 1-2sortiment. Ska man jämföra måste det vara äpplen med äpplen, annars kan det snabbt bli missvisande.

Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

bodaedet  
#396050 159:-/fub förröjda bestånd upp till sju sortiment. 25 m mellan vägarna. Rottne H8, västra Värmland[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Rushuggarn  
#397753 0,065 medelstam, 500m skotning
Skörd= 145 kr/m3fub (flytt tillkommer, 9 kr/m3 stubbeh. volym, nettovolym=inget betalt för vrak)
Skotn=65 kr/m3fub (flytt tillkommer, nettovolym)
Förröjning utförd innan.

Svealand

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397759 Tack för alla svar:) dock är ni inte i närheten av huggningskostnaden som jag fick på 288kr om jag inte minns helt fel..En dessvärre för mig väldigt tråkig och dyrköpt läxa. Har beslutat mig för att köpa in lämpliga medel så jag kan hugga fö.gallringarna själv hädanefter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397760 Detta var som sagt bara huggningskostnaden och inte övriga kring kostnader

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Huggningskostnad gallring.

skogsjan695xl  
#397761
frågande och vetande skrev:Detta var som sagt bara huggningskostnaden och inte övriga kring kostnader

Vad blev medelstammen i skördaren.
Uppskattad medelstam av köparen är dessvärre ofta felaktig tycker jag.
Ofta är det klenare än vad det uppskattade är.

Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Fredrik Reuter  
#397764 Hej,
Ja, du får gärna berätta lite mer ingående om vad du fick för 288 kr/fub.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).