Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Rapport från besök hos Kranman

22 inlägg 17983 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Henrik Petersen  
#395822 [quote="svampbob"]Jag har hört det från några olika håll.

Jaha!! inte super seriöst dette, om nån fråger :lol:

Henrik

Avatar Fallback

Re: Sv: Rapport från besök hos Kranman

skogshasse  
#395828
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Problemet är att det är spridda skurar från Kranman mycket bra men även en massa skit och en djungel av olika modeller som det kommer att bli ett mörker att hålla service på. På en punkt är Kranman efter då det fortfarande inte går att få en hydrauliskt skjutbar boggi.
Det är roligt att Kranman experimenterar och utvecklar nya modeller men för deras eget bästa borde dom tänka både en och två gånger innan dom släpper ut dom på marknaden.


Kan du utveckla den där biten du skriver om skit? Jag och troligen fler med mig, vet inte riktigt vad du syftar på.. Hydraulisk skjutbar boggi har jag läst att Kranman medvetet håller sig ifrån..


varför vill dom inte ha en sådan boggi

Avatar Fallback

Re: Sv: Rapport från besök hos Kranman

Pe_Er_79  
#395840
skogshasse skrev:
Pe_Er_79 skrev:
svampbob skrev:Problemet är att det är spridda skurar från Kranman mycket bra men även en massa skit och en djungel av olika modeller som det kommer att bli ett mörker att hålla service på. På en punkt är Kranman efter då det fortfarande inte går att få en hydrauliskt skjutbar boggi.
Det är roligt att Kranman experimenterar och utvecklar nya modeller men för deras eget bästa borde dom tänka både en och två gånger innan dom släpper ut dom på marknaden.


Kan du utveckla den där biten du skriver om skit? Jag och troligen fler med mig, vet inte riktigt vad du syftar på.. Hydraulisk skjutbar boggi har jag läst att Kranman medvetet håller sig ifrån..


varför vill dom inte ha en sådan boggi


Jag minns inte vart jag läste det, men det var på nätet. Kanske på detta forum.. Enklast är väl att ställa frågan direkt till Kranman.

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Robertberg  
#395846
svampbob skrev:Jag har hört det från några olika håll. Jag är själv tveksam till om P25 med bensinmotorn verkligen är seriös.

Dieselmotorn lär såklart vara starkare och snabbare, men också ca 50 tusen dyrare.
Som att välja mellan odriven eller driven atv-vagn?
Jag dagdrömmer iallafall en P25 med dieselmotor :YMDAYDREAM:

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Pe_Er_79  
#395875 Den nya Kranman traktorvagnen kommer troligen att lanseras i höst..

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Hema  
#396488 Anledingen som jag hört varför de inte vill ha skjutbar boggie är risken för att olyckor skulle öka och med stor sannolikhet drabba användaren. Kör man med "felplacerad" boggie så att kultrycket blir allt för högt eller lågt ökar riskerna för personskador.

Men med en aktiv möjlighet att ändra boggien borde ju tämligen risken minska för den "utbildade" användaren än att flytta grinden med blocknyckel/skiftnyckel före och sedan lasta fel? Kanske är det en patenstrid eller likande. Kranman hade från början kranar som väldigt liknar de som Avestavagnen har idag, förutom att de var gula. Men där blev det något tjafs och Kranman bytte utseende och geometri.

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Jckssn  
#399815 Ingen som har någon mer info om nya traktorvagnen?

T5000 verkar intressant annars men jag har inte sett så många utlåtanden från användare av vagnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).