Motorsåg och handhållet

Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

23 inlägg 24938 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395762 Hej på er!!

Funderar på prissättningen på Peltors blåtandshörselskydd, runt 3000kr är inte det väldigt dyrt?

När Biltema kan få fram ett par för 600 kr, säkert inte alls lika bra som peltors, och saknar säkert vissa funktioner, men då borde ju peltor kunna få fram sin produkt för 1500 - 2000 kr.
Känns som om man får betala en hel del för klisterdekalerna som det står Peltor och 3M på....

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/ho ... 7684.9293/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... 000037670/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

loppan  
#395766 På första frågan är svaret ja de är för dyra.
Sen kommer man till dilemmat att de tyvärr ändå är värda pengarna.

Jag har misshandlar mina varje dag i 2,5 år nu och kan inte annat säga att de håller hög kvalité.
Skall man använda dom mycket så är Peltor rätt val.

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

traktorz  
#395771 Biltemas lurar, dock försedda med Blåtand, liknar ju Clas Ohlsons modell, som refererats till i andra trådar.
http://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6rse ... r409565000
600 kr för Biltemas, 350 kr för Classes. Billigt för Blåtand-tillägget hos Biltema.

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395773 Saknar väl medhörning i de billigare hörselskydden? sedan tror jag knappast att biltema/clasohlssonsgrejerna håller speciellt många dagar i utomhusmiljö... men bra om man kan bli motbevisad :)

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

svampbob  
#395775 Jag tror att den dag då en konkurrent presenterar ett par vettiga blåtandslurar till halva priset så kommer Peltor inom kort att presentera en bantad classic modell som är 500 kr dyrare än konkurrentens och Peltor kommer att fortsätta ha hela marknaden.

Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395777 Hur funkar tex ett par biltema lurar då? Nån som provat?kanske funkar om man sitter i en maskin tex? Men hur är ljudkvaliteten för båda parter?

Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395780 Finns några som heter Zeltser med.
Har haft egna peltor i minst 6år som funkat bra hela tiden även om jag inte använder dom varje dag

Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

Robertberg  
#395791 Peltors lurar går att hitta för 2600:- ungefär.
Jag har ett par från Biltema. Ljuddämpningen är bra och det är bra ljudkvalitet på det man hör. Man kan även byta låt på musik som streamas från Spotify. Bluetoothen funkar bra. Knapparna är hyfsade.

Mikrofonen är av samma typ som den i vanliga mobiltelefonen, så blåst och oljud stör. Där vinner peltor med hästlängder. Men sitter man bara i maskin borde det inte vara några problem.
Jag tycker de sitter något för hårt över huvudet, men det är ju från person till person.
Jag hade mina i bilen emot varm dag, då bågnade batteriluckan av värmen så den inte stänger längre. Ska be om en ny batterilucka.

Jag tycker de är värda 600:- som kombinerad handsfree och hörselskydd, men saknar såklart att kunna prata även när det väsnas runt en från tex padda eller motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395793 Peltor kommer att släppa en ny modell i höst för under tusenlappen enligt ett rykte jag hörde på jobbet. Då tror jag att det bara var radio och blåtand. Lyssnade bara med ett halvt öra så det kan vara andra saker också. Själv så kör jag med Peltor WS Alert XP som jag är nöjd med. Visst är dom dyr men värt varenda krona när man börjar på att använda dom.

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

svampbob  
#395795 Den här tycker jag är riktigt fin och lätt. Provade den på mässan i helgen och det är stor skillnad mot hva med peltor på.
Det fanns även en intercomfunktion på den och som jag provade.
En nackdel kan vara att du får strömma radion via mobilen så mobilens batteri får slita hårdare än med peltor.

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

moiam  
#395797 Jag hade Zekler ett tag men när de gick sönder efter 6 månader så bytte jag till Peltors med blåtand i. För mig som snickare är de värda varenda krona. Jag kan stå och prata i telefon samtidigt som jag sågar med kap/gersågen. Och nu efter 1,5 år så ser de fortfarande som nya ut. Använder man kåpor varje dag så är Peltor värda pengarna tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

skogsjan695xl  
#395803 Måste du ha kåpor?
Vanligt headset kanske skulle räcka?

Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395804 Ja mikrofonen måste vara bra på sålla bort buller på peltorn, har stått i maskinrum med support på telefonen många gånger och dom har inte hört att maskinen går när man snackar med dom

Användarvisningsbild

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395807
gnisten83 skrev:Ja mikrofonen måste vara bra på sålla bort buller på peltorn, har stått i maskinrum med support på telefonen många gånger och dom har inte hört att maskinen går när man snackar med dom


Gäller med andra ord att inte ha allt för skränig röst, får då hörs man inte....

   TS
Avatar Fallback

Re: Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395817
skogsjan695xl skrev:Måste du ha kåpor?
Vanligt headset kanske skulle räcka?

Har alltid varit emot kåpor i maskin, tycker det blir varmt och oskönt, har bara vanligt headset idag av bra kvalité tycker det funkar utmärkt...
Har inget behov av att prata i telefon när jag gör sånt som låter illa.
Är mer farsgubben som funderar på lurar för att ha till lite av varje....
Vet inte om du menade mig men jag svarade ändå :-P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).