Verkstan

Vridmoment mutterknackare

11 inlägg 19093 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridmoment mutterknackare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395685 Hur mycket vridmoment behövs för att lossa en kronmutter som håller en spindelled?

Vad är ger mest moment för pengarna, långsiktigt, tryckluft eller elverktyg?

Törs man låsa med växeln och dra kronmutter med förlängningsskaft?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395687 Tryckluft känns manligast.
Ska du ta lös en kronmutter från spindeln eller drivaxeln?
Nog borde det funka med förlängare om det bara står still.

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

Vardon  
#395688 Långsiktigt hade jag sagt batterimaskin. Främst för den är smidig att ta med sig.

På jobbet har vi en milwakee av de större modellerna med 3/4" fattning. När den inte räcker tar man till 2 man och 2 m hävstång. Antingen lossnar m16 eller så går den av.

Dock är den tung.

Jag hade satsat på ett järnrör och en.batterimaskin. Så smidigt när man vill ha den utanför garaget.

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395692 Köpte en milwuakee batteridriven mutterdragare på förra skogsnolia, otroligt smidig sak :) Men vissa hjulmuttrar som nån mindre begåvad dragit åt som tusan behöver man dra loss för hand med nån rejäl förlängare, tur att man alltid har några planteringsrör i bilen som fungerar utmärkt till det :)

Avatar Fallback

Re: Vridmoment mutterknackare

axwell  
#395698 Jag har insett att dom tryckluftsdrivna inom rimlig kostnad för en amatör är på leksaksnivå betr. effektivitet.

Kör numera med med nätansluten muttermaskin på 450 Nm, billig och stark.
Kostar 369 kr i Sverige och 399 Nok där den var med i en enklare "test".
När grannarna ger upp med sina redskap ringer dom på och vill låna den relativt tunga maskinen.
Har hittills inte gått bet, frånsett när kniven på gräsklipparen skulle lossas.

Drog åt fel håll med vanlig hylsa som flög i bitar, bytte sen till krafthylsa. :oops:



http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 000022920/

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395754
Slurfi skrev:Tryckluft känns manligast.
Ska du ta lös en kronmutter från spindeln eller drivaxeln?
Nog borde det funka med förlängare om det bara står still.


Det är den muttern som håller spindeln på axeln (det gäller fyrhjulingen den här gången).
Ska prova med förlängare får se om det går men är rädd att det bara snurrar med.

Steg 2 får bli nätansluten a la axwells förslag steg 3 en batteridriven eller tryckluft. Finns en på Swedol för 6000 med våldsamma prestanda men det känns väldigt mycket för dyrt för mina behov. För 6000 kr får man en vad jag förstår en ganska ordentlig kompressor.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030846/

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridmoment mutterknackare

bgl  
#395759 https://www.esska.se/esska_se_s/Mutterd ... 17550.html
En länk till sida med riktig mutterdragare när krisen är total!
Swedols priser på IR-mutterdragare är inte riktigt konkurrrenskraftiga.
F.ö. gäller vid all mutterknackning att både hylsa och aktuell skruv/mutter inte är skadade, även vid små glapp tappas mycket av knackarens påstådda moment.

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395760 Har du ingen kompressor alls?
Såklart måste man ju sätta allt i nån sorts perspektiv, för en vanlig snubbe
med hobbybehov så är nog tryckluft att föredra iom det låga priset mest.
På firman kör vi elektriskt, men då går den på egna hjul och har 1" fattning, den tar
allt som finns men kostar därefter och är inte nåt för oss hobbygubbar.

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

stegmaster  
#395774 Tryckluft har jag slutat helt med til verktyg.
Er mycket smidigare med el./batteri verktyg tycker jag.
Som hobbybrukare har jag en sladd knackare(450nm) och en Ryobi batteri knackare(375nm).
Ska man köra med tryckluft blir man ju vansinnig med en 25 eller 50l/min tank, så man behöver minst en 200l/min om det ska funka skapligt, och detta er ju inte gratis och tar mycket plass.
Har satsa på Ryobi sina 18V batteri prylar, på alt från vinkelslip, spikerpistol, dragare och knackare................................
och er jättenöjd så langt.
2 laddare och 4 batterier. (två 1,5ah och två 4ah batterier.)
Tryckluftkompressoren kommer endast användas för att pumpa luft i däcken numera. 8)

https://www.komplett.no/product/854513/ ... ertrekker#

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

JohannesG  
#395781 I brist på en ordentlig kompressor kan man klara sig hyfsat med en grov slang. Den fungerar lite som en extra tank och blir ingen flaskhals för luften. Med små tunna slangar orkar knacken inget, men med en grov slang blir det bra kraft. Det är mycket viktigt att det inte är glapp mellan hylsa och knack, då försvinner väldigt mycket utav kraften. Krafthylsor rekommenderas starkt, vanliga hylsor fjädrar och riskerar att flyga i bitar.

Har ju förmånen att även ha kompressor i traktorerna (MB trac), det är inte någon stor kompressor, men med en tjock slang fungerar det riktigt bra. väldigt smidig att alltid kunna använda knacken och inte vara beroende av laddade batterier... Kör med en CP7749 (1300nm). Köptes på Elmia förra året, kommer inte ihåg exakt pris, men mellan 2 och 3000kr, är riktigt nöjd.

En video från en bilmekaniker i USA, provar tre verktyg för att få loss en mutter, tryckluft vinner.
https://youtu.be/O-hho2X5afc?t=2m39s

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment mutterknackare

Hiab1055  
#397307 Uppvuxen med en biltema knackare som aldrig orka släppa en hjulmutter. Köpte en rodcraft på swedol som kallas beast o den har funkat kanon o är riktigt stark.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).