Skogsmiljö och Trädlära

Hyggesfritt ger en större biologisk mångfald

4 inlägg 2603 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyggesfritt ger en större biologisk mångfald

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt ger en större biologisk mångfald

isteskog  
#395641 Har mina tvivel om den slutsatsen! I en riktig blädad granskog så blir inte ljusinsläppet just något större än i en välgallrad skog. Problemet för vissa arter är väl avverkningen?
Att skapa 5:3 skogar igen är nog inte rätt väg för att öka mångfalden. Den enfalden har vi ju prövat tidigare med känt resultat ..... :surp:

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt ger en större biologisk mångfald

saekb  
#395643 Det finns väl flera modeller av Hyggesfritt tex Lubeck, Naturkultur plus skogsstyrelsens varianter. Jag prövar Naturkultur sedan några år tillbaka vilket innebär att man lämnar döda träd och sparar död ved. Man gynnar också lövträd. Jag låter gamla lövträd bli sk evighetsträd. Luckor och ljusinsläpp blir det vid avverkning av stora eller rötskadade träd och stormfällning. Men där kanske det redan finns fullt av granplantor. Jag tror mångfalden kan öka men ekonomin kanske kan bli lidande?

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt ger en större biologisk mångfald

isteskog  
#395644 Jag är för att man som enskild skogsägare vill pröva olika metoder. Har själv blädningsbestånd och bedriver luck och kanthuggning när det passar. Jobbar även med skärmar på rätt mark.
Det jag vänder mig emot är miljörörelsens enfaldiga (ensidiga) propaganda för hyggesfritt! .... :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).