Vedmaskiner, flishuggar

24-26% fukthalt på björkved huggen i Februari,

19 inlägg 26998 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 24-26% fukthalt på björkved huggen i Februari,

adahlm  
#395536 Nää, den visar 0% även vid sådan överårig ved som varit lagrad på lämpligt blåsigt ställe. Men det är utgångsfuktigheten jag vill testa på. Kan man räkna med att fukten går ner till nära noll% då vikten inte mera sjunker på biten? Ökar den i vikt sedan om den står i rumstemperatur i några dar? dvs. drar veden tillbaks fukten från luften?

Trejon
Avatar Fallback

Re: 24-26% fukthalt på björkved huggen i Februari,

axwell  
#395554
adahlm skrev:Nää, den visar 0% även vid sådan överårig ved som varit lagrad på lämpligt blåsigt ställe. Men det är utgångsfuktigheten jag vill testa på. Kan man räkna med att fukten går ner till nära noll% då vikten inte mera sjunker på biten? Ökar den i vikt sedan om den står i rumstemperatur i några dar? dvs. drar veden tillbaks fukten från luften?


Riktigt noll blir nog svårt att balansera torkning kontra brandrisk till, då krävs det tunna skivor. Kanske 3-4 % av fukten återstår och vikten ökar senare även vid inomhusförvaring, sommartid.
Utomhus under tak ökar den snabbast på hösten för att senare bli lättare nästa försommar.

Avatar Fallback

Re: 24-26% fukthalt på björkved huggen i Februari,

adahlm  
#395603 Gjorde detta test nu i micron med testvägning med två minuters mellanrum. Vikt i början 1482gr efter 6 min, 1476gr, därefter ca 20gr/2 min. Efter ca. 12 minuter försvann sprickorna i ändarna, efter 30 min började viktminskningen avta och jag slutade vid 1205gr, vilket ger en fukthalt på 22,99% biltemamätaren visade 18% på klyvytan före mätningen.

Avatar Fallback

Re: 24-26% fukthalt på björkved huggen i Februari,

jannee  
#651497 Har arbetat upp "lite" björkved.
Grabben kom med en "avancerad" fuktmätare - trot den som vill.
Gammal ved i vedskjulet låg på 8 %
Färsk nyklyvd björkved låg på 50 %
4 dagar gammal klyvd ved låg på mellan 40 och 20 %
20 % på den del som legat solbelyst i 2 dagar - mätt i änden.
2 veckor sedan björken skördaravverkades = mycket bark försvann redan vi avverkningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).