Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

13 inlägg 12726 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Thanasimus formicari  
#394157 Hej, mitt första inlägg här. Jag har letat efter inlägg där någon har bekymmer med sin Tajfun men inte hittat någon.
Startar därför en ny tråd och hoppas jag får kontakt med någon som har eller har haft liknande problem.
Köpte en ny Tajfun RCA 400 Joy 2011 med eldrift. Elmotorn driver maskinen via k-axel och ett skåp med transformator och likriktare som förser maskinen med 12Volt till styrning av funktioner/ventiler. Problemet är att dessa 12 volts enheter inte håller. Dom två första dog helt, men den tredje jag har köpt fungerar men orkar inte mata maskinen med den spänning/ström som krävs (har mätt spänningen med digital voltmätare men inte fått värden under 12 volt). Letade länge efter andra fel på maskinen eftersom den uppträdde irrationell och segt. Nu har jag kopplat 12 volt från traktorn och den fungerar som den ska.
Möre Maskiner har erbjudit mig att köpa en ny 12 volts enhet till reducerat pris men på frågan om det är garanti på att den fungerar får jag inget svar från dom.
Finns det några fler som kör med eldrift så får ni gärna berätta hur det fungerar för er.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Fredrik Reuter  
#395235 Hej,
Det lät inget vidare om du redan bytt flera och inte fått det att funka!
Har du ett 12 volts batteri över så skulle du kunna testa att ha detta parallellt med strömförsörjningen, då kan det fungera som en kondensator och ge tillräckligt med ström under vissa perioder och den vanliga 12V enheten kan ladda dito när det inte är strömrusning till vedmaskinen.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Thanasimus formicari  
#395255 Tack för tipset.
Idag kopplar jag in mig på pickupens batteri och kan köra vedmaskinen i 1,5 - 2 timmar innan det blir problem.
Ett batteri parallellt med strömförsörjningen blir en mycket bättre lösning.
Ska söka i förråden om jag hittar ett batteri som går använda, det blir provkörning i helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Vardon  
#395256 Har du mätt strömmen ur mycket den drar?

Jag hade nog satsat på att köpa en större enhet från tex elfa typ 20 A eller så. Vad var de gamla enheterna på?

Ett billigt sätt kan vara ett gammalt datanätagg. Kan lämna ganska mycket på 12v och man kan få dem kastade efter sig. Kan vara lite lurigt att få dem att gå igång men finns nog på nätet hur man gör.

Verkar knöligt bara att ha ett extra batteri.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Thanasimus formicari  
#395259 Den gamla enheten från Tajfun kallas "Electric drive EP12 " enligt instruktions boken ska den ge 25A (12V =) .
Jag har inte mätt strömförbrukningen bara försökt kolla om spänningen sjönk under 12V någon gång under körningen.
Den har inte sjunkit under 12V enligt mina mätningar.
Visst är det knöligt, men maskiner går som den ska då. Enligt Tajfun så är det skakningarna från elmotorn som förstör 12V delen. Därför har dom ställt skåpet på en separat plats, skiljt från elmotorn idag. Men jag törs inte satsa på en ny 12v del innan jag får garantier på att den ska fungera i fortsättningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395272 Montera skåpet på typ växellådskuddar för att minska vibrationerna?

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Vardon  
#395274 Som jag förstod hade du trafo + dioder , det är inte så att inspänningen är med och spökar när du kör maskinen? Trafon är ju på något vis linjär så sjunker inspänningen (lång kabel till maskinen tex) så kan ju 12 V börja bråka.

Jag tror jag hade investerat 750 spänn i en sån här och provat:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44486

Enligt databladet kan du justera upp spänning till 13,2 V så det kan ju vara idé att skruva upp den lite.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

lerbo  
#395278 Om du byter nätdel häng upp det i avvibrerande fästen typ gummifötter, vibrationer är döden för elektronik.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

lerbo  
#395279 Hoppsan @gnisten83 var visst före:roll:

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Thanasimus formicari  
#395377 [attachment=0]1465428296_dsc_0276.jpg[/attachment]Nu har jag fått flera varianter på lösningar.
Gnisten83 och lerbo skriver om avvibrera lådan och att elektroniken är vibrationskänslig, jag som trodde komponenterna va homogena och stöttåliga. Nu ska jag byta ut delar i likriktaren mot nya som jag ska beställa hos ELFA. Vad ska jag byta ?
Likriktare, diod, motstånd, kondensatorer eller toroidtransformatorn, vilka är känsligast för vibrationer?
Vardon, kan det där Switchade nätaggregatet från kjell.com ersätta Tajfun's likriktare som är en rejäl klump med sin transformator?
Den har prestanda så det räcker enligt databladet men hur "bra" ström och spänning levererar den?
Matningen från elbolaget är inte den bästa, spänningen dippar när tex vattenkokaren startas. Har mätt spänningen på motorns kopplingsplint men aldrig under 230V. Kan vara så att den digitala voltmätaren inte hinner visa snabba spänningsförlopp...Funktionen hos vedmaskinen är konstant dålig , om det beror på matningen till trafon borde inte maskinen bara fungera dåligt ibland då?
Bifogar en bild på el ändet

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395389 Trafon blir inte dålig, den dör helt om den går sönder, elektroniken är väl den du får prova o byta.
Ringkärnetransformatorer är bra på svajiga belastningar som dom har satt dit.
Annars brukar vi använda större spänningsaggregatet med rejäla kondensatorer när de är stora svajiga effektuttag men skulle aldrig bygga med 12v manöver utan 24v är mer normalt om man inte tar den stora belastningen på 230v direkt.
Känns som deras vilja att göra den så lik de traktordrivna blir en belastning konstruktionsmässigt

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Vardon  
#395392 Håller med gnisten83 om trafon. Den blir troligen trasig eller hel.

Vill du laga hade jag nog först försökt med följande:

Kontrollera lödningar och se om de är dåliga. Typisk sak som blir dålig av vibrationer / lågkvalitetes produkter. Ta förstoringsglas och kolla över dem. Hittar du nån som ser dålig ut, ben är lösa i kortet etc - löd om dem.

Mät. Sätt helst en belastning på 12V, tex en billampa, H4 40/55 W, brukar kunna vara lättare att mäta en lite belastad krets. Finns mycket annat som går att använda men en billampa brukar kunna finnas liggande och har kabelskoanslutning.
Mät sedan in på trafon, ut från trafon, in på likriktarbryggan, ut från likriktarbryggan osv.

Mest troligt hade jag provat att sätta dit spänningsagget jag länkade till. Nog tror jag utspänningen duger för att driva vad jag antar är lite magnetventiler och några styrrelän / enklare PLC. Spontant skulle jag säga den är bättre eftersom det är switchat, det blir mindre känsligt för variationer i nätspäningen.

Ett exempel från jobbet för många år sedan, hade problem och konstaterade not att det berodde på för låg spänning ute vid objektet. Sen hittade jag att det var bara 190 V in på trafon, vi bytte till ett switchat nätagg och problemen började lösa sig.

Även monterat det avvibrerat som föreslagits hade jag kostat på.

Nu är det bara mina funderingar och det är alltid ideerna jag prövar sist som fungerar.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA 400 Joy, problem med eldrift

Thanasimus formicari  
#395483 Tack för all klokskap, nu är nätaggregatet beställt hos kjell.com. Likriktare är också beställd hos ELFA. Några ben är av på likriktarna, trodde jag gjorde det när kylflänsen monterades bort. Nu med nya kunskaper så tror jag benen va dåliga innan. Hinner inte testa före midsommar, men jag lovar att återkomma och berätta hur det går. Nödlösningen tills dess blir batteriet. Bugar och tackar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar