Motorsåg och handhållet

Oregon 73LPX

77 inlägg 27016 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oregon 73LPX

Huggis  
#39273 Våra handlare håller på att byta ut den gamla 73LP kedjan mot 73LPX. Denna nya mjukare kedja anses skära undan mera, hörde nått med 16% snabbare. Men det är total dynga. Jag har laborerat med bägge kedjor och kan säga att den nya är totalt värdelös. Försvinner den gamla 73LP så kommer jag gå över till STIHL-kedjorna.

1. Den skänner mkt snabbare.

2. Den skär mkt mkt sämre.

3. Den har mkt mer vibrationer.


Någon som har lust att skriva en protestlista till oregon?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39278 Mjukare?
:shock:
De jag fått är exact samma Super 70 kedja fast med annan härdning på tanden.
Finns ingen annan skillnad jag sett på de 150' jag sålt hittils.

Om det är nån som sagt nåt så är de att de är svårare o fila, men håller bättre.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39279 Köp Windsors Motsvarande LP, den har samma tand fortfarande.
Samma kedja, fast den gamla härdningen på tanden.

Kan ta lite bilder om du vill. "X" är blåa på tänderna samma som Stihl.

Avatar Fallback
Huggis  
#39306
Mange skrev:Köp Windsors Motsvarande LP, den har samma tand fortfarande.
Samma kedja, fast den gamla härdningen på tanden.

Kan ta lite bilder om du vill. "X" är blåa på tänderna samma som Stihl.



Jag har arbetar 10 år i skogen som anställd huggare. Ska du tala om för mig hur LPX kedjan ser ut?

Jag sågar 8 timmar om dagen, jag tror nog att jag har en aning mer erfarenhet än dig ang LP och LPX. Det är möjligt att du kan en massa annat, och all form av information är jag nyfiken på. Tex winsor etc.

Men såhär är det, nya kedjan är mjukare och blir snabbare slö. Det är mkt svårt att få den att dra mjukt genom virket. Den har inget sug, bara hoppar. Jag använder bara oregonprylar och jag MÄRKER när det blir skillnad. Sen att mina kollegor även instämmer med mig gör mig inte desto mindre osäker på att något är fel.

Jag har talat med leverantören av oregonkjedjorna, en säljar-idiot som aldrig i sitt liv hållt i en såg som skulle tala om för mig att den "matade bättre" tyckte han. Vilket skitsnack.

Vår produktion sjunker dramatiskt när vi tvingas fila konstant, men framförallt för att den kapar betydligt SÄMRE än den gamla. Att den dessutom ger mer vibrationer gör inte arbetet roligare.

Man kan sammanfatta det såhär, så fort kedjan vibrerar går det bort energi från det den ska hålla på med, dvs att skära bort virke.

Tittar man på tanden så ser jag ingen direkt skillnad förutom att den möjligtvis är brantare slipad från början och att tanden är blå. Men det ser ju vilken idiot som helst så jag trodde i min enfald att jag skulle slippa förklara det.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39308 Det klart att jag inte begriper, det vet jag redan, jag tänkte bara det kanske fanns nån annan än du som läste detta.

Ber om ursäkt för mitt svar, jag borde vetat bättre än att delge erfarentet mellan yrkes huggare...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#39493 Hugger inte heller på heltid men sågar en del ändå, jag tycker inte jag märker nån skillnad på dom kedjorna, men om jag förstått det hela rätt så skall den nya vara hårdare för att hålla skärpan bättre !?!?
kan det vara så att din handlare fått en dålig "batch" av kedjor ???

Avatar Fallback
Huggis  
#39540
swe#kipp skrev:Hugger inte heller på heltid men sågar en del ändå, jag tycker inte jag märker nån skillnad på dom kedjorna, men om jag förstått det hela rätt så skall den nya vara hårdare för att hålla skärpan bättre !?!?
kan det vara så att din handlare fått en dålig "batch" av kedjor ???


Nej, den är mjukare och rekommenderas att användas i rena trädslag.

Att säga att man inte märker någon skillnad säger inte mig så mkt, vad hugger du för trädslag?


Här nere i södra Sverige blir det mkt ek, bok, ask, etc och även gran, tall mm.

Men kedjan går hårdare och hoppar mer, mer vibrationer, blir snabbare slö.

Enda fördelen är väl att den är lättare att fila.

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39551
Huggis skrev:
swe#kipp skrev:Hugger inte heller på heltid men sågar en del ändå, jag tycker inte jag märker nån skillnad på dom kedjorna, men om jag förstått det hela rätt så skall den nya vara hårdare för att hålla skärpan bättre !?!?
kan det vara så att din handlare fått en dålig "batch" av kedjor ???


Nej, den är mjukare och rekommenderas att användas i rena trädslag.

Att säga att man inte märker någon skillnad säger inte mig så mkt, vad hugger du för trädslag?


Här nere i södra Sverige blir det mkt ek, bok, ask, etc och även gran, tall mm.

Men kedjan går hårdare och hoppar mer, mer vibrationer, blir snabbare slö.

Enda fördelen är väl att den är lättare att fila.




Att kedjan är lätt att fila är inte att förakta för nuför tiden med alla deltidsanvändare som inte filar så ofta.
Ioch med detta sitter inte filningen i ryggmärgen på många som köper en kedja.
Det verkar som att det är viktigare att sälja kedjor till hobbybrukare än till "proffsen".

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#39557 Tja här uppe är det väl mest gran och tall som får stryka på foten och större gårdsträd av olika slag som björk, ask och nån lönn men inga av dom går att jämnföra med Ek antar jag :)
dock kan björkarna som växer här vara tungsågade när dom börjar bli stora och upp mot metern i diameter.
Sökte lite om kedjan på nätet och som det verkar så är det botten på tanden som är hårdare där den ligger an mot svärdet samt att den skall ha fått bättre köldegenskaper (hållbarhet i kyla) och ett bättre rostksydd (blåneringen).
Så om allt är som det skall så borde den vara åtminstone lika hård den äldre modellen om inte dom nya köldegenskaperna påverkat det ,,,, annars har dom ju klantat till det :P

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39578 Med erat balsa trä så räcker det med en halvslö kedja

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39600
Huggis skrev:
Nej, den är mjukare och rekommenderas att användas i rena trädslag.

Att säga att man inte märker någon skillnad säger inte mig så mkt, vad hugger du för trädslag?

Här nere i södra Sverige blir det mkt ek, bok, ask, etc och även gran, tall mm.

Men kedjan går hårdare och hoppar mer, mer vibrationer, blir snabbare slö.

Enda fördelen är väl att den är lättare att fila.


Söker du information om Windsor så fråga din Oregon säljare, det ingår i hans utbud...

Jag vet nu att du är proffs och att jag inget begriper, så det kan vi väl undvika diskutera mer nu.
Efter mer än 250 fot o ingen liknande kommentar av huggare i lika förhållande, blir jag förvånad o vill veta mer....
Jag har sålt .325 BPX mest, men även LPX och 3/8 LPX.
Hade det funnits LGX hade jag sålt mer 3/8..

Var hittar du denna information du hänvisar till?

Är det nån kommentar jag fått mer än annat så är det att det är hårdare.
Vibrationer eller annat har jag inte hört ett ljud av...
Den går fint i Bok, Björk, Ask, Ek, Torr Alm, Tuja o Cypress så vitt jag kan se.


Att den ska hålla sämre borde väl gälla oavsett vad man skär i för något om det bara är samma i jämförelse?
Är den sämre så är den väl?
Har de BP/LP innan o byter till BPX/LPX borde det väl vara samma skillnad oavsett var i landet du är?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39601 Alla säljare borde nu ha fått "Oregon är Blå" folder.
Den kan ni nog fråga efter hos nästan vilken säljare som helst.

I den finns mycket lite men dock ändå handfast info.
Om inget annat så visar den vad Oregon tycker o det är inte att det är en försämrad kedja så vitt jag kan förstå.

X=snabbare

55 grader i stället för 60.

Jag har testat 20, 21, 72, 73 i både LPX o BPX.
Jag fick inte hem LGX annars hade den med testats.

http://www.oregonchain.eu/oregonisblue/index.html

http://www.oregonchain.com/38.htm

Oregon skrev:The ideal chain for high-production cutting of clean wood.

* New advanced grind geometry, significantly improves out-of-box sharpness, substantial speed improvement in boring and bias (undercut) modes
* Blued cutters provide superior corrosion resistance
* Tumbled parts, improved joint articulation, reduces friction and stretch
* Offset ramp-shaped depth gauges reduce roughness, helps prevent cutter from diving into the sidewall of the cut
* Clean ground gullets, increase chip flow and evacuation
* LubriLink™ tie straps help keep oil where it's needed - on the chain
* Top-plate witness mark makes accurate sharpening easier
* Patented steel, with greater durability, especially in cold conditions
* Vibe-Ban™ chassis design reduces vibration 25% or more at the handles

Avatar Fallback
Huggis  
#39852
Att kedjan är lätt att fila är inte att förakta för nuför tiden med alla deltidsanvändare som inte filar så ofta.
Ioch med detta sitter inte filningen i ryggmärgen på många som köper en kedja.
Det verkar som att det är viktigare att sälja kedjor till hobbybrukare än till "proffsen".



Jag har tänkt i den banan med, mkt oroväckande. Varför kan dom då inte behålla den gamla och nya?


Tycker dom påminner om arroganta Husqvarna som inte bryr sig om vad deras kunder har för synpunkter när dom bytade ut 372 mot 575.

Varför ska allt som är bra försvinna, lika dant med slagjärnen, dom tunna vantarna, sommarblusen, helly hansens hållbara strumpor. Och säkert en massa mer.

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#39854
swe#kipp skrev:Tja här uppe är det väl mest gran och tall som får stryka på foten och större gårdsträd av olika slag som björk, ask och nån lönn men inga av dom går att jämnföra med Ek antar jag :)
dock kan björkarna som växer här vara tungsågade när dom börjar bli stora och upp mot metern i diameter.
Sökte lite om kedjan på nätet och som det verkar så är det botten på tanden som är hårdare där den ligger an mot svärdet samt att den skall ha fått bättre köldegenskaper (hållbarhet i kyla) och ett bättre rostksydd (blåneringen).
Så om allt är som det skall så borde den vara åtminstone lika hård den äldre modellen om inte dom nya köldegenskaperna påverkat det ,,,, annars har dom ju klantat till det :P


Det är en otrolig skillnad på att såga gran och att såga bok. När du sågar gran kan du i princip fila ner ryttarna i botten på en ny kedja. Tar du en tiondels millimeter för mkt på ryttarna så mäker du det direkt när du hugger bok.

Kedjan måste gå mjukt och jämnt för att ge bäst resultat, dels ur en produktionssynvinkel men även ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Rost är inget som jag någonsin har haft problem med, förstår inte varför dom ens nämner detta :D

En kedja håller väl 1-2 veckor här beroende på växtförhållandena/ om dom kört ut aska/ markberett etc.

Det kan växa in mkt skit i barken på boken, eller i mossan som ofta bekläder nederdelen av stubben.

Kan säga att jag även märkt att kedjan håller ihop sämre, det flyger tänder hit och dit. Klämmer du svärdet lite och rycker till riskerar du nu att tappa tänder, inte dina egna då.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39856 Finns det nån möjlighet man kan få se en bild på detta eller ännu bättre kanske få se kedjan?

Att tänder ryker är ju inget nytt...
Säger inte mycket alls om man inte ser kedjan.
Senast redigerad av Mange tor 06 nov 2008, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).