Sågtimmer

Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

7 inlägg 17257 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Fredrik Reuter  
#395252 Nästan 2,3 miljoner kubikmeter sågade trävaror exporterade Ryssland under mars månad 2016. En ökning med 6% vid jämförelse med samma månad 2015.

En försämrad Rubel, mindre inhemsk konsumtion och fler nya sågverk i Sibiren ska vara huvudanledningarna till ökningen som främst skett till Kinas storstäder Peking och Shanghai.
Men Ryssland har också ökat exporten till Egypten och där knaprat marknadsandelar från Svenska sågverk.

Detta och mer står att läsa om i Lantbruk som intervjuat Woodstat.

Är det återigen dags att börja diskutera unika produkter från skogen och inte bulk? Alltså det faktum att om Ryssland skulle få fart på sina sågverk så skulle de kunna utkonkurrera mindre länders sågverk och enda chansen då vore att titta på spjutspets och nya/unika sågade trävaror? Eller är det "vargen kommer" varning på ett sådant uttalande, vad tror du?

http://www.lantbruk.com/skog/ryska-trav ... rekordniva
https://www.woodstat.com/sv/PressReleases/View/17



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Torbjörn Johnsen  
#395281 Jag såg en förvånande formulering i Wood Resources Internationals nyhetsbrev om att:

"Global trade of softwood lumber were up 20% in the 1Q/16. Imports to China, Sweden and Austria increased the most."

Det är ju bra om världshandeln med sågat virke ökar men frågan är vad det är för barrträvaror som vi importerar till Sverige? Känns ju inte riktigt befogat med tanke på att vi har alla tänkbara kvalitéer här på hemmaplan och att det inte finns varken bidrag eller tullar som borde göra importvirket billigare. När det gäller trävaror säljs ju dessa till "världsmarknadspriser" oavsett på vilken marknad man befinner sig.
Är det någon som vet vad vi i så fall importerar för barrträvaror till Sverige? Eller kanske är det bara en felskrivning? Ja har mailat för att kolla...

Avatar Fallback

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

åberg  
#395289 Till massa kanske?

Användarvisningsbild

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Torbjörn Johnsen  
#395291 Det skulle man ju kunna tro men när de skriver "softwood lumber" så måste det handla om sågat (barr)virke och frågan är om vi helt plötsligt börjat importera plank & bräder i större omfattning?

Användarvisningsbild

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395295 Det är väl för att hålla nere priserna, skulle jag tro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Camwood  
#395401 Ni är lite för pessimistiska angående Sveriges sågverksindustri!! Sverige levererar bra kvalitet. Och det vet alla köpare på Sveriges marknader i världen. Priset på trävaror har väldigt stor betydelse men kvalitet är inte oviktigt.
Med kvalitet så menar jag förutom virkets enskilda kvalitet även leveranssäkerhet, ordning o reda på affärerna. en stor rutin för exportaffärer, mm. Sverige har ett gått rykte ute i världen som trävaruleverantörer.
Största problemet är en för stark krona då köpare inte kan betala hur mycket som hällst för virke trots att det kommer från Sverige.
Den globala marknaden för trävaror spås fortsätta att öka på grund av ökad befolkning och en mer inriktning på miljömässigt bättre byggmaterial och jag ser inget skäl att inte Sverige ska vara med på den ökningen. Sen är trenden stark för inredningsträ i hela världen och där tror jag Sverige kan bidra med volymer och det ger mer netto och man kommer bort från dom värsta bulk konkurentländerna.
När det gäller import av virke så är Ikea en väldigt stor aktör men i förädlad form typ möbler mm. Det är väldigt synd att en av världens största företag inte köper mer förädlade trävaror från Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Ryska sågverk tar marknadsandelar, bla från Svenska dito

Torbjörn Johnsen  
#395495 Nu fick jag ett svar av Håkan Ekström/Wood Resources International. Det handlade inte om nån ökad import av trävaror till Sverige (positiv syn på trävarumarknaden dock!):

"Visst har du rätt, inte så mycket sågat kommer till Sverige varje år (ca 400.000 m3 förra året, mest från Norge). Tack för att du uppmärksammade misstaget. Det var rundved som var i tankarna vad gällde import till Kina, Sverige och Österrike. Vad gäller trävaror är det Kina och USA som har ökat importen mest under 2016. Den trenden kan nog komma att fortsätta ett tag till för byggandet är relativt starkt här i landet för närvarande och lagren börjar minska i Kina. Men vi får se, det finns förstås en del osäkerhet i nationalekonomin som kan ändra byggtrenden under andra halvåret. "

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).