Skogsekonomi

pengar från sydved

11 inlägg 6420 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pengar från sydved

risarn  
#395106 så var det dags.gjorde en slutavverkning i vår och nu ringde sydvedaren och frågade hur jag ville ha summan..hela eller delar av den i år eller nästa år ?? och frågade om skatter och annat..jag bad om betänketid innan han för över men jag har trots internet inte förstått så mycket mer..summan är runt 100 000 och jag har ingen aning om var jag ska

förvara den tills deklarationen,än mindre vet jag om jag kan använda pengarna eller ej för att leja en grävare senare i sommar till viss dikning..allt är en enda röra och jag finner ingen röd tråd i den turordning som man brukar ta i sådana här frågor...internet ger bara mer förvirring i frågan då det finns för många alternativ

ska man ha summan på sitt vanliga konto och sedan ringa nån slags driftsbyrå eller vad ?

usch



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395110 Pengarna kan du ha på dina vanliga konton, eventuella avsättningar till skogkonto( om de nu ska finnas kvar) gör i samband med nästa deklaration samt då att momsen redovisas i maj nästa år om du är momsregistrerad.
På uppdrag får max 60% av summan sättas på skogskonto för att skjuta upp ev beskattning.
Så viss dikning är inga problem att göra för pengarna men sen kan jag inte råda mer utan en revisor med kunskap av skogsfastigheter är bra att ha tillgång till

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

jannee  
#395113 Du sätter in alla pengarna på ett SKOGSLIKVIDSKONTO (även momsen)
När du deklarerar nästa år tar du fram momsen som du ovillkorligen MÅSTE skicka in till staten.
Kostnader som du har under årets gång kan du m.a.o. ta ut från skogslikvidkontot.
När du deklarerar nästa år har du möjlighet att sätta in 60% av virkeslikviden på ett skogskonto (än så länge). Överskjutande belopp (om det blir något) får du ta upp som inkomst. Har du någon räntefördelning kan det vara ide att nyttja den.

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395116 Möjligen dum fråga från en som hela tiden varit momsreggad men när du inte får dra av moms på de du handlar ska du verkligen betal in den du får?

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

jannee  
#395120 Du kan alltid försöka, men då får du över huvud taget inte ta upp några inkomster alls 😡
Som näringsidkare är du momspliktig.
ALLA utgifter du har i samband med rörelsens drift är avdragsgilla även momsen - även när den är inbakad i priset.

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

Umea  
#395138 Hej risarn !

Förstår att det känns invecklat och svårt att ta ställning till sydvedarens frågor.

Hör efter om det i din bekantskaps krets är någon som vet av en bra revisor.

Annars föreslår jag att du ringer LRF och be att få en tid till en bra och duktig revisor.

En revisor är en person som står på din sida.

Den personen kan hjälpa och vägleda dig genom dina frågor.

Sedan är det vanligt att man drar av kostnaden för revisorn när man deklarerar.

Du ska se att allt ordnar sig till det bästa.

Lycka Till !

Vänliga hälsningar
Från Umeå

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395140 Okey, har inte sett företagande från den sidan att inte vara momsreggad innan

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

risarn  
#395147 tack för tipsen alla...

   TS
Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

jannee  
#395160 Blanda INTE in RLF om du inte vill bli skinnad, hör i stället med någon annan skogsägare om de kan rekommendera någon revisionsbyrå (revisor).
För övrigt är risams problem av en enkel karaktär.
Sätt in pengarna på valfritt konto, använd dem sedan som du vill, spara ALLA kvitton på utlagda kostnader för rörelsens drift. Vid deklaration nästa år, drar du av utlagd moms gentemot erhållen, överskottet skickar du in till staten (momsredovisningen)
Erhållen nettolikvid från Sydved minskar du med utlagda kostnader = överskottet är ren inkomst = skattepliktigt.
En del av denna skattpliktiga summa kan du senare sätta in på skogskonto (60% av nettolikviden från Sydved).
Har du fortfarande pengar över får du nyttja räntefördelning (skatta som inkomst av kapital) eller skatta fram dem.

Användarvisningsbild

Re: pengar från sydved

svampbob  
#395166
jannee skrev:Blanda INTE in RLF om du inte vill bli skinnad, hör i stället med någon annan skogsägare om de kan rekommendera någon revisionsbyrå (revisor).
För övrigt är risams problem av en enkel karaktär.
Sätt in pengarna på valfritt konto, använd dem sedan som du vill, spara ALLA kvitton på utlagda kostnader för rörelsens drift. Vid deklaration nästa år, drar du av utlagd moms gentemot erhållen, överskottet skickar du in till staten (momsredovisningen)
Erhållen nettolikvid från Sydved minskar du med utlagda kostnader = överskottet är ren inkomst = skattepliktigt.
En del av denna skattpliktiga summa kan du senare sätta in på skogskonto (60% av nettolikviden från Sydved).
Har du fortfarande pengar över får du nyttja räntefördelning (skatta som inkomst av kapital) eller skatta fram dem.


Ja LRF är inte billiga. jag har i år startat ett nytt bolag och har en annan revisionsfirma där och funkar det bra där så byter jag nog dit med båda bolagen eller så räcker det kanske med att hota med att byta.

Avatar Fallback

Re: pengar från sydved

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395189 Hm,
generellt brukar det vara bra att fördela inkomsterna på olika kalenderår. Lite beroende på hur mycket övriga inkomster man har.

Här ska du gräva under året vilket jag tror kan räknas som ett underhåll vilket gör att du kan kvitta hela summan för grävningen mot inkomsten för avverkningen. (förutsatt att grävningen kostar 100 000). Då gör det inget att få hela summan i år och sätta in på valfritt konto.

Om du står inför flera liknande avverkningar under en snar framtid skulle jag rekomendera att ta hjälp av t.ex. LRF konsult. Se det som en investering som i slutändan ska ge bättre avkastning för just dig.

Om det är det motsatta så ta kontakt med din bank. Där borde du få grattis rådgivning om hur du ska placera pengarna (se till att de har skogsprofil och kan erbjuda skogskonto). Landshypotek brukar vara kända för att vara duktiga på skogsrådgivning men de är inte ensamma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).