Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood nyheter (Log Master)

25 inlägg 21314 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Usewood nyheter (Log Master)

värmSkog  
#367067 Kommer tydligen en ny miniskotare på marknaden snart, Usewood Log Master. Med svängbar hytt tom. Även miniskördarna tycks ha fått sig ett facelift

http://www.blocket.se/haparanda/Fullt_bestangsgaende_skordare_alt_rojare_64839726.htm?ca=7&w=3



   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter

Fredrik Reuter  
#367073 Oj!
Om den producerar 5 fub/timmen med en förbrukning om 2 l/tim diesel i första gallring så är det banbrytande. Är det dessutom någorlunda förarkomfort så borde den skåpa ut bef gallringsskördare, speciellt med tanke på priset, 990.000:-

Ska bli spännande att följa...

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter

earp  
Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Forest och Log Master)

Fredrik Reuter  
#387106 Hej,
Alltid intressant med nyheter!
Det verkar som att Usewood i samband med att de lanserar en miniskotare också döper om den ursprungliga Usewood maskinen som ju mest varit avsett att jobba som skördare / röjare.

Så, nya skördaren/röjaren - Usewood Forest Master
Och nya miniskotaren - Usewood Log Master

Bifogar länk till PDF som de lagt upp på sin sajt, gör också ett försök att översätta till svenska:

Log Master har ett lastutrymme på 3 m3 (tre kubikmeter), svängbar hytt med elspakar och AC. Förutom konventionell midjestyrning så har även Log Master vagnsstyrning. Detta ska göra att den kan få mycket liten svängradie och även mindre skador på översta marklagret vid svängning. Vagnsstyrningen ska också kunna göra att man kan svänga undan vagnen för stubbar etc i vägen.

Drivning verkar vara på alla åtta hjulen.

Data:
Vikt: 2 ton
Bredd: 153 cm
Längd: 5,3 m
Markfrigång: 40 cm
Hastighet: 0 - 2 km/h alt 0 - 14 km/h
Kranlängd: 4,2 m (varav utskjut 0,6 m)
Lyftkraft, max: 350 kg
Motor: Kubota D902 18kW (23.5 hk)
Bränsleförbrukning: 15 - 20 liter per 8h pass
Hytt med LED belysning och maskinstyrning som möjliggör individuella förarprogram.

Usewood har även valt Bosch Rexroth LUDV transmission/hyrdaulsystem. Endast en lastkännande pump används till både drift och arbetshydraulik. I LUDV systemet ingår ett speciellt ventilpaket som fungerar som flödesfördelare mellan förbrukarna och systemet är främst framtaget för små kompakta minigrävare.

http://www.usewood.fi/images/log_master ... 050416.pdf

Det ska bli spännande att följa detta!

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

mrvimek  
#387109 Den måste man pröva när den kommer och känna hur den är mot alstor

Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Log Master)

Fredrik Reuter  
#387110 Javisst, det vore riktigt häftigt!
Tycker det ser ut som att det är anmärkningsvärt långt mellan hjulen på boggien på konceptbilden i länken ovan. Det är ju för och nackdelar med detta som med allt, men det ska som sagt bli intressant se!

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

earp  
#387157 I tillegg ser det ut som om den er klargjort for uw180 aggregatet. Det gjør den jo til en mini-kombimaskin i såfall

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

Brytjärn  
#387173 Känns extremt oseriöst att endast släppa en halvfärdig datorgenererad bild som dom tycks ha slängt in i Paint och gjort en bakgrund till CAD bilden.
Om dom nu har något att komma med varför inte visa något riktigt, IRL.

Nej det hela bara bekräftade min uppfattning om Usewood, galet oseriöst företag.
Jag har befog för ett sådant påstående men de tar vi en annan gång.
Vem riskerar 1milj på en produkt som inte finns och kanske aldrig kommer att excitera...

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

earp  
#387220 Useriøst å vise frem et produkt som er under utvikling? Da er det mange useriøse produsenter...

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

Weavens  
#395012


Nu har dom gjort en film på den

Avatar Fallback

Re: Usewood nyheter (Log Master)

Elfving  
#395035
Weavens skrev:


Nu har dom gjort en film på den

Maskinen kan säkert vara bra men filmen visade inget av större värde? Jag hade gjort samma arbete med min 60 år gamla BM Victor och manuell lastning!
Menar alltså att filmen gott kunde visa lite mer av maskinens fördelar...?

Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Log Master)

svampbob  
#395047 Filmen visade att den hade åtminstone samma framkomlighet i terrängen som en ordinär åkgräsklippare.

Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Log Master)

värmSkog  
#395051 Lägger in spec på maskinen, Tagen från Usewoods hemsida.

Weight 2000 kg
Width 153 cm
Length 5.3 m
Ground distance 0.4 m
Speed 0-2 km/h and 0-14 km/h
Cargo space 3 m3
Crane length 4.2 m, telescope 0.6 m
Crane lifting capacity 350 kg
Hydraulic max pressure 200 bar
Rexroth hydraulics 0-100 l/min
LUDV hydraulic valves
24 V Bosch-Rexroth control system
Hydraulic transmission
Electrically articulated steering
Rear bogie steering
Bogies, eight wheel drive
Kubota D902 18 kW (23.5 hp)
Fuel consumption 15-20 l / 8 h
Rotating safety cabin with AC
LED lights
Usewood RECS control system
Capability for all Usewood working tools

   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Log Master)

loppan  
#395052 Fem fub i timmen är sensationella siffror om de skulle stämma vilket kanske är svårt att tro att den snittar på längre tid.
Vad Usewooden i skördarvariant faller på i min värld är den allt för låga totalvikten.
Min tumregel är att en terränggående maskin klarar att hjälpligt hantera ca 15 % av egenvikten i kranspetsen.
Om egenvikten är 2000 kg så bör den klara 300 kg hjälpligt om den skall stå still.

Hur producerar man fem fub i timmen då?
En liten skördare bör väga 6-10 ton och vara max 230 cm bred för att få vettig produktion.

Det är ju inte skördaren som är problemet i skogsbruket i dag utan 16 tons skotaren som kör förstagallring.

Användarvisningsbild

Re: Usewood nyheter (Log Master)

stegmaster  
#395062
svampbob skrev:Filmen visade att den hade åtminstone samma framkomlighet i terrängen som en ordinär åkgräsklippare.

Tycker den verkar ha mer til felles med åkgräsklippare, då motorene mellan hjulen vel gör att det endast er en "sommarmaskin". Inga kedjor eller band där inte(åtminstone inte kedjor), va det ser ut som :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).