Skogsmiljö och Trädlära

Vattskott på gran i mängder

15 inlägg 7462 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#394987 Fick se en gran i egen skog idag som jag aldrig sett något liknande av och undrar naturligtvis hur vanligt det är? Stammen där grenarna tidigare kvistrensats naturligt är full med nya vattskott.
Granen är i drygt 65 årsåldern i ett slutet granbestånd med runt 500 m3 sk/ha. Men grannen har huggit ner sin skog så den står precis på mitt innanför rågången som är avverkad. Bifogar kort och vill naturligtvis höra era synpunkter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vattskott på gran i mängder

ÅsaNisse  
#394993 ????????????

Avatar Fallback

Re: Vattskott på gran i mängder

morco  
#394995 Den tror den är en al??

Jag har sett liknande på avstånd från väg där man precis som där huggit ner för att bredda vägen, undrar själv vad det beror på?

Avatar Fallback

Re: Vattskott på gran i mängder

axwell  
#395029
morco skrev:
Jag har sett liknande på avstånd från väg där man precis som där huggit ner för att bredda vägen, undrar själv vad det beror på?

Plötslig obalans mellan rotsystemet och grönkronan.

Inte så vanligt av vad googlat mig till betr. vanlig rödgran, som hos ek, lind och al.

Skogsskötselserien nr 8, Stamkvistning
©Skogsstyrelsen, Jan Falck, 24 februari 2009
SKOGSSTYRELSEN
SKOGSINDUSTRIERNA
SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET
LRF SKOGSÄGARNA
11
Stamkvistningens biologi
Vid stamkvistning föregrips den naturliga grenrensningen. Åtgärden
är befogad på trädarter där den processen tar lång tid. Detta avsnitt
behandlar först hur grenarna på träden bildas och dör. När grenen dött
startar grenrensningen. Här beskrivs grenrensningens biologi. Avsnittet
avslutas med en beskrivning av hur trädet läker såren efter att torra och
levande kvistar kapats av i förtid - stamkvistningens biologi.
Två slags grenar
På ett träd, från ung planta tills dess att trädet dör, bildas det nya grenar som
anläggs från sidoknoppar i toppen på toppskottet.
4
Dessa primära grenar
börjar nära märgen och de växer i grovlek och längd tills de en dag dör. På
barrträden bildas dessa grenar huvudsakligen ur knoppar som sitter runt
toppknoppen, de utvecklas till grenvarv. På några trädarter kan likåldriga
grenar också bildas mellan grenvarven på unga skott, som på t ex granen. På
lövträden kan grenarna anläggas både regelbundet och oregelbundet bero
-
ende på art.
Grenar kan också bildas från kambiet under barken. Dessa så kallade
vatt
-
skott
bildas ur adventivknoppar och de kan om de utvecklas tidigt i trädets
liv ge kvalitetssänkande
kvistknaggar
5
i den sågade varan. Flertalet lövträd
kan bilda vattskott (figur ST7). Det kan också ädelgranarna, lärkarterna och
Douglasgran. Om beståndsbehandlig anpassas till trädartens biologi kan vatt
-
skottsbildningen minskas. De svåraste arterna att hållas fria från vattskott är
ekarterna, skogs- och parklind samt gråal.


Ädel och Douglas tycks vara mera utsatta.

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#395815 Har varit och tittat på granen igen. Hade en aning om att det inte var vanlig gran utan möjligen Sitka. Så jag har tittat lite mer på barren och letat kottar. De två kottarna till vänster är från Sitka och den till höger vanlig gran. Så jag kan konstatera att det står 20-30 Sitkagranar här i kanten i ett annars 10 hektar avdelning med drygt 65 årig granskog. Vattskott är inte helt ovanligt på Sitkan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#571028 Jag får väl uppdatera hur granen ser ut nu 3 år senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattskott på gran i mängder

Avslutat-02  
#571030 Ser ju ut som en pelar asp.... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571032 Detta är vanligt på sitta gran. Så mest trolig att det inte är vanlig gran.

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#633059 Ja det blev en tur till min fina Sitkagran i dag igen. Har några riktiga bjässar i närheten också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633063
Vedproducent skrev:Ja det blev en tur till min fina Sitkagran i dag igen. Har några riktiga bjässar i närheten också.

Sitka sätter vattenskott och min gissning är att denna har för lite barr andel till hur den står och växer. Nu är det väl så att du bättrar på volymen nu med så mycket vattenskott

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#633066
Tåndemåla skrev:
Vedproducent skrev:Ja det blev en tur till min fina Sitkagran i dag igen. Har några riktiga bjässar i närheten också.

Sitka sätter vattenskott och min gissning är att denna har för lite barr andel till hur den står och växer. Nu är det väl så att du bättrar på volymen nu med så mycket vattenskott

Syns ju inte på kortet men den står här precis i gränsen till grannens hygge som han gjorde för några år sen. Det var då den började grönska på allvar. Men det är bara en som har extremt mycket varskott. Skickar med en bild till på den här grova Sitkagranen så stamformen syns lite bättre. Inget rekordträd på något sätt men jag gissar att den är runt 35 meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633068
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:
Vedproducent skrev:Ja det blev en tur till min fina Sitkagran i dag igen. Har några riktiga bjässar i närheten också.

Sitka sätter vattenskott och min gissning är att denna har för lite barr andel till hur den står och växer. Nu är det väl så att du bättrar på volymen nu med så mycket vattenskott

Syns ju inte på kortet men den står här precis i gränsen till grannens hygge som han gjorde för några år sen. Det var då den började grönska på allvar. Men det är bara en som har extremt mycket varskott. Skickar med en bild till på den här grova Sitkagranen så stamformen syns lite bättre. Inget rekordträd på något sätt men jag gissar att den är runt 35 meter.

Det är logiskt. Den stora grova har vad den behöver. De stackaren som blev fri behövde mer grönyta och såg att det finns möjlighet. Jag kunde uppvisa vattenskott på de vi hade i Stavsjö. Och de hade ju bara en svå sommar 2018

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#827392 Nu är det snart 8 år sen ja la in kortet på Sitkagranen för första gången. I vinter har granen fått en ny omgivning. Risken är ju stor att den kommer blåsa ner men jag ger den en chans i alla fall. Så här ser den ut nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattskott på gran i mängder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827501 Den måste man bu kika på när man har vägarna förbi. Bodde du i Bohuslän, sa du?

Användarvisningsbild

Re: Vattskott på gran i mängder

Vedproducent  
#827574
Mangan skrev:Den måste man bu kika på när man har vägarna förbi. Bodde du i Bohuslän, sa du?

Ja Norra Bohuslän Tanums kommun

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).