JohannesG skrev:ilbajten skrev:Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?
Ja på samtliga frågor.
Lite plus och minus:Dolt innehåll Spoiler, känsligt etc. Läs
Fördel | Nackdel/Kommentar |
---|---|
Flak för att ha med sig saker. | Reducerad sikt över hitch och trepunkt samt redskap nära traktorn. Kan underlättas med backkamera eller spegel, spegeln är dock ömtålig... |
Tryckluftsmanövrerad frikoppling av PTO, ingen el som kan krångla. | Lite trångt mellan hitch och tapp, kan krocka med hitchen vid stora vidvinkelknutar. Främre tappen sitter lite gömd på sidan under huven. |
Riktiga Diffspärrar både fram och bak. Tryckluftsmanövrerad. Går att svänga även med dessa i. | Andra märken har även detta men inte alla. Med en konventionell viktfördelning blir eventuellt inte behovet av diffspärr fram lika stort om det skulle saknas. |
Största vikten fram, bra vid tunga burna redskap och kärror som väger tungt på hitchen. | Speciellt de mindre modellerna kan vilja guppa när det inte finns någon vikt bak, baken kan vilja hoppa. 50/50 viktfördelning hade nog varit bättre än 60/40. |
Fjädrad framaxel. | Skönt när man har ca 500kg eller mer belastning bak, tom är det baken som studsar. |
- | Större svängradie än en konventionell traktor. En vanesak på åker, lite irriterande i skogen. |
Moderna för sin tid. | När de första kom, men på 90-talet hade många andra kommit med snabbväxel där Mercedes fortfarande använde en lastbilsväxellåda. När man får in ett system fungerar det dock ganska bra. Lådan är mycket lättväxlad. Tyvärr inte ovanligt att det är problem med växellådor. |
Tryckluftsassisterade bromsar. | - |
Okej frigångshöjd. | Delvis förstörd av svenska drag. Idag har de flesta traktorer ganska bra frigångshöjd |
Bra plats i hytten. | Så länge man inte tänkt snurra stolen, för då finns det ingen plats bakåt om man inte bygger om. Knäna har en tendens att ta i instrumentpanelen i vissa lägen. Ej justerbar ratt på de mindre modellerna (nyare 1100 och mindre). |
Bra passagerarsäte. Få andra i samma storlek har så bra passagerarsäte | Men man köper ju inte en traktor för att köra runt med folk i. Fast trevligt är det. |
Näst intill alla delar går att få tag i. | Relativt dyra delar. Och ibland lång leveranstid. Går inte gå in på http://www.oie.se och få ett paket i lådan dagen efter. |
- | Svårt att hitta information på svenska/engelska, mycket finns på tyska. |
God sikt runtom sidorna på traktorn | Då bakhjulen är relativt små får man bra sikt vid traktorns sidor. Stora bakhjul och förarplatsen mellan dessa på en konventionell traktor gör att man inte ser så bra just där. |
För mycket transporter med kärra eller vagn är det kanontraktorer. Lastbilstänket passar här. | För varierande sysslor i skog och åker kan det vara jobbigt att inte se trepunkten och hitch när man kopplar och använder redskap. Men det är också en vanesak, övning ger färdighet så att säga. |
Hög maxhastighet | Är delvis ett rykte, beror lite på. Det är de stora, tror 1300 och större som gör uppåt 65km/h. 1100 (nyare modellen av 1100) och mindre gör drygt 40km/h original med borttagen spärr på högsta växel. Med lite större däck går de få upp till runt 50km/h, men detta är naturligtvis inte lagligt. Större däck kan bidra till sämre vändradie. |
alias skrev:mrvimek skrev:När pappa körde i England åt tufab
Blev lite nyfiken och googlade "Tufab" och hittade en tråd här från 2007:
Gallringsskördare TUFAB GS-301
Om jag förstod det hela rätt så var Tufab namnet på ett skördaraggregat - kan det stämma?
Vad var anledningen till körningen i England - marknadsföring?
MVH
Alias
mrvimek skrev:de var min familj som åkte över och demo körde i contorta och var där ca par månader. Synd att man inte minnes något av dealias skrev:mrvimek skrev:När pappa körde i England åt tufab
Blev lite nyfiken och googlade "Tufab" och hittade en tråd här från 2007:
Gallringsskördare TUFAB GS-301
Om jag förstod det hela rätt så var Tufab namnet på ett skördaraggregat - kan det stämma?
Vad var anledningen till körningen i England - marknadsföring?
MVH
Alias
JohannesG skrev:JohannesG skrev:ilbajten skrev:Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?
Ja på samtliga frågor.
Lite plus och minus:Dolt innehåll Spoiler, känsligt etc. Läs
Efter att jag kört och kollat mer på andra märken mer måste jag revidera denna lista. Jag har blivit hemmablind och tyckt att MB trac är bättre än de egentligen är, för att jag inte provat så mycket annat. I min mening väger nu inte fördelarna upp nackdelarna.
Fördel
Nackdel/Kommentar Flak för att ha med sig saker.
Urusel sikt över hitch och trepunkt samt redskap nära traktorn. Behöver man ha med sig grejor är en låda i fronten smidigare på en vanlig traktor. Att koppla en liten enkel kärra med bara hitch kan ta flera minuter om man inte kommer rätt. Kan underlättas med backkamera eller spegel, spegeln är dock ömtålig... Bättre sikt på mindre sämre på större modeller. Tryckluftsmanövrerad frikoppling av PTO, ingen el som kan krångla.
Dåligt placerad PTO-tappar. Trångt mellan hitch och tapp. Lågt placerad tapp vilket kan skapa problem med trepunktsmonterade redskap utan vidvinkelknut. Främre tappen sitter gömd på sidan under huven. Riktiga Diffspärrar både fram och bak. Tryckluftsmanövrerad. Går att svänga även med dessa i.
Andra märken har även detta. Och med en konventionell viktfördelning blir inte behovet av diff fram lika stort om det skulle saknas. Största vikten fram, bra vid tunga burna redskap och kärror som väger tungt på hitchen.
Speciellt de mindre modellerna är hemska att köra i full fart tomma på lite ojämn väg när det inte finns någon vikt bak, baken studsar nästan fram. Samma med en kärra eller vagn som inte väger mycket på traktorn. kan lätta i baken vid tippning. 50/50 viktfördelning hade nog varit bättre än 60/40. Fjädrad framaxel.
Skönt när man har ca 500kg eller mer belastning bak, tom är det ändå baken som studsar. -
Större svängradie än en konventionell traktor. En vanesak på åker, irriterande i skogen. 900 turbo och mindre är dock acceptabla. -
Dålig sikt runt framhjulen, bland annat pga att de är stora. -
Breda stolpar i hytten som skymmer sikten. Mercedes tänkte för mycket lastbil när de byggde traktorerna. Moderna för sin tid.
När de första kom ja, men att i början av 90-talet fortfarande ha en lastbilsväxellåda är inte så modernt. När man får in ett system fungerar det dock ganska bra. Inte ovanligt att det är problem med växellådor, en hypotes jag har är att en lastbilslåda inte håller för så mycket växlande som kan bli i en traktor. Tryckluftsassisterade bromsar.
- Okej frigångshöjd.
Delvis förstörd av svenska drag
Idag har de flesta traktorer ganska bra frigångshöjdBra plats i hytten.
Så länge man inte tänkt snurra stolen, för då finns det ingen plats bakåt om man inte bygger om. Knäna har en tendens att ta i instrumentpanelen i vissa lägen. Ej justerbar ratt på de mindre modellerna (nyare 1100 och mindre). Bra passagerarsäte. Få andra i samma storlek har så bra passagerarsäte
Men man köper ju inte en traktor för att köra runt med folk i. Näst intill alla delar går att få tag i.
Enormt dyra delar. Och ibland lång leveranstid. Går inte gå in på http://www.oie.se och få ett paket i lådan dagen efter. -
Svårt att hitta information på svenska/engelska, mycket finns på tyska. -
För den som använder speglarna mycket så snor flaket en del av sikten ner mot redskap. För mycket transporter med kärra eller vagn är det kanontraktorer. Lastbilstänket passar här.
För mycket varierande sysslor i skog och åker är det jobbigt att inte se trepunkten och hitch när man kopplar och använder redskap. Den stora vändradien på 1000 och större blir även ett problem i skogen. Hög maxhastighet
Är delvis ett rykte. Det är de stora, tror 1300 och större som gör uppåt 65km/h. 1100 (nyare modellen av 1100) och mindre gör drygt 40km/h original med borttagen spärr på högsta växel. Med lite större däck går de få upp till runt 50km/h, men detta är naturligtvis inte lagligt. Större däck kan bidra till ännu sämre vändradie.
Och 40km/h traktorer har varit standard ett bra tag nu, så inget egentligen avgörande idag.