Motorsåg och handhållet

Slipning?

5 inlägg 3437 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipning?

forest.  
#394369 Blir slipresultat lika med en manuel som en automatisk slipmaskin?

Är det stor skillnad mellan en sten och dimantskiva?

ska man byta till en diamantskiva eller köra vidare på stenskivorn?

brukar ni göra något med kedjorna efterslipning?

ta bort gradet på tanden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning?

Fredrik Reuter  
#394590 Hej,
Jag har ingen erfarenhet av diamantklingor men när jag varit med och slipat skördarkedjor så har det varit med stenskivor.
Graderna har jag aldrig tagit bort och tycker de verkar försvinna omgående. Är det svår stensågning så gäller det att ta slipningen i etapper så man inte bränner tanden.

Men det finns fler på skogsforum som har långt mer erfarenhet av detta än jag så jag hoppas du får fler, bättre, svar!

Användarvisningsbild

Re: Slipning?

stegmaster  
#394608 Jag bytte til diamantskiva på min Grindomatic v12 slip för ca 1 år sen, och kan vel inte säga att själva slipresultatet blev bättre, men det er ju mycket mindre underhåll.
Diamantskivan behöver inte rensas, eller slipas med sten för att retta til formen på skivan.
Sen "krymper" den ju inte med tiden, så man behöver inte justera något på slipmaskinen som man får med en stenskiva.
Så kommer nog bara köra med diamatskiva framover, even om jag har några stenskivor på hyllan. 8)

Helt lik maskin och skiva som i början på denna videoen.


Användarvisningsbild

Re: Slipning?

JensSkoog  
#394615 Jag körer med en Stihl USG och stenskivor. Tar inte grader, men körer ofta två gånger
genom och tar väldigt lite andra gången.
Hade varit intressant att prova diamant, men eftersom jag sliper många olika kedjor, måste
jag ha olika skivor, och då är sten att föredra eftersom diamant kostar skjortan :cry:

Avatar Fallback

Re: Slipning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394620 Viss eg skal Vera ærlighet så ser det brutalt ut det der jamfør med rundfil, men resultatet blir vel kanskje bra for det og det er jo viktigst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).