Bilar

Dacia pickup skrammelljud

24 inlägg 12049 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dacia pickup skrammelljud

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394522 Det skramlar vänster fram när jag kör i gupp. Bilen har gått 11 tusen och är framhjulsdriven.
Förslag på diagnos och åtgärd tas tacksamt emot. :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

halvproffs  
#394525 Totalt slut. Bogsera den till skroten snarast eller dra åt hjulmuttrarna. Nejdå skämt åsido. Åkte ner till Uppsala och det lät lika som du beskriver och då har ett framhjul skruvat upp sig :shock: Märktes inte med sparkar och ryck men med fälgkorset var det flera varv som gick att dra åt. Verkar vara lite lurigt med alu-fälgar. Hoppas det är så enkelt annars är det väl bussningar i framvagnen.

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394528 Stab-stagen kan vara glappa.
Ger skrammel och smällande ljud.

Det är det staget med två kulleder. En i var ände. Lägg dig under bilen och ryck i detta.
Minsta glapp byt ut.

Kolla hjulmuttrarna med förstås som halvproffs var inne på

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394529 .

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394530 Okej, tack. Kollar stagen får vi se. Nya däck på igår så hjulen sitter, skramlade både före och efter bytet. Återkommer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394531 Hissa inte upp bilen. Bäst är om du kan känna på dom när hjulen är i marken.
Behöver du hissa upp för att komma åt brukar det bli spänn i dom och då får man ta i hårdare alternativt bryta lite med stor mejsel, brytjärn för att se om dom glappar ngt i kulan.

Upp ner.

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394554 Nix, de rörde sig inte alls. Kan det vara drivknutarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394555 Skrammel har du skrivit.
Slagljud, rasp eller något är löst ljud. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394556 Slagljud då, kanske bättre beskrivning. När hjulet går ner i ett djupare gupp så låter som om något slår till. Inte på slät småbucklig grusväg utan guppen lär vara lite djupt.
Klonk säger det. Lite som det låter bak om ljuddämparen hänger löst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394557 Ok.
En trasig fjäder kanske. Om den gått av och inte ligger i sitt rätta läge kan den låta. Ev bussningar som halvproffs var inne på.

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

rokon  
#394558 Så vida det inte är hela stötdämparn som skramlar så kan det vara lagringen som är slut som sitter längst upp för fjäderbenet med dess stötdämparfäste. Jag skulle åka in till närmsta bilbesiktning och be dem kolla vad det är, sist jag gjorde så kom jag in på 5 minuter med rätt svar på diagnos och gratis blev det.

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

Erre  
#394559 Bra förslag.
Dom brukar vara hjälpsamma.
Ja lagringen upp är inte omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Dacia pickup skrammelljud

bgl  
#394672 Jag vet inget om din bilmodell men generellt ska alla motorfästen kollas vid klonkljud i gupp.
Jag hade i vintras ett klonkljud vid stötar i hytten på min gamla F9. Det gick faktiskt att känna i stolen och i golvet. Det visade sig vara en hyttdämpare på höger sida där den grova skruven i mitten hade rostat fast i dämparen. När hytten tippades upp blev gummit i dämparen söndervridet så hytten satt lite snett och någonstans blev det metall mot metall!

Avatar Fallback

Re: Dacia pickup skrammelljud

jannee  
#394677 Halvproffs har nog mer rätt än vad Uvskogen vill kännas vid. 11 000 mil och en Dackia - va glad att det hållt så länge 😈
Själv skulle jag i alla fall gissa på en stötdämparbussning.
Drivknutarna kan visserligen klonka men oftast är det ett vinande ljud som hörs när du svänger - lagret är då slut eftersom damasken varit trasig.
Är det drivknuten kommer du inte så långt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dacia pickup skrammelljud

machonisti  
#394836 Drivknuten brukar ge ett klapperliknande ljud, vad klapperljud är, är ju en annan fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).