Traktorer och processorer

Skogstraktor frågor..

30 inlägg 13050 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogstraktor frågor..

Ragman  
#39386 Hej,

Jag har precis köpt ut mina föräldrar ur en gård på en 40 ha. Skogen på markerna är delvis slutaverkningsskog så jobb kommer det att bli framöver.

Min fråga är om denna traktor eller liknande kan vara tillräcklig för att sköta om skogen ? Länk= http://www.blocket.se/vi/18885577.htm?ca=21_s
Känns ju inte som någon mening att sattsa på någon dyrare maskin om man nu arbetar själv och har tid med det. Vad tycker Ni kan denna maskin funka för lite småskalig averkning och köra ved ?
Tjänar man något på att jobba själv eller tar det för lång tid så det är bättre med företag som gör det åt en?

Kan man dra av en viss summa när man köper "saker" till skogen, hur funkar denna biten?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39387 Den ser ju finemang ut, rätt prisläge åxå.

Du kan ju kvitta inkomster från skogen genom att köpa grejer
så nog kan den där bli rätt så billig.

Nog borde du kunna sköta 40ha själv.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39389 Jag hade nog satsat på att köpa en Traktor och en Griplastar kärra istället....

Avatar Fallback
Ragman  
#39391
Slurfi skrev:Den ser ju finemang ut, rätt prisläge åxå.

Du kan ju kvitta inkomster från skogen genom att köpa grejer
så nog kan den där bli rätt så billig.

Nog borde du kunna sköta 40ha själv.


Ok så man kan bara kvitta inkomster inte alla köp som går till skogsbruket då?
Har beställt en bok som tar upp allt om detta men den har inte dykt upp ännu... Vad är det man ska se över när man köper en gammal traktor, olje läckage osv eller?

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39396 läckage, sprickor och hur slitet allt ser ut.... så man slipper byta massa grejor för det är slitet :P

Avatar Fallback
Djang  
#39443 Jag tycker du ska satsa på en 4-hjulsdriven traktor. Speciellt om du ska köra i skogen!

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39445
Djang skrev:Jag tycker du ska satsa på en 4-hjulsdriven traktor. Speciellt om du ska köra i skogen!


Är det släta och fina marker så funkar det med tvåhjulsdrift, annars är Fyrhjulsdrift att föredra, kanske till och med drift på kärran.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39446
Zixten skrev:
Djang skrev:Jag tycker du ska satsa på en 4-hjulsdriven traktor. Speciellt om du ska köra i skogen!


Är det släta och fina marker så funkar det med tvåhjulsdrift, annars är Fyrhjulsdrift att föredra, kanske till och med drift på kärran.


det går fint utan drift på kärran... (aldrig fel i och för sig) men 4 wd tycker jag är näst in till nödvändigt :) dem där 2 extra drivande hjulen gör något grymt mycket.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39448
970D skrev:
Zixten skrev:
Djang skrev:Jag tycker du ska satsa på en 4-hjulsdriven traktor. Speciellt om du ska köra i skogen!


Är det släta och fina marker så funkar det med tvåhjulsdrift, annars är Fyrhjulsdrift att föredra, kanske till och med drift på kärran.


det går fint utan drift på kärran... (aldrig fel i och för sig) men 4 wd tycker jag är näst in till nödvändigt :) dem där 2 extra drivande hjulen gör något grymt mycket.


Klistar in lite från annan tråd här på forumet

ni vet ju inte vad ni snackar om. har kört ut både gudrun å per med 165an å de finns fan inte bättre. har både vajerspel med bom och vanlig kärra+ en riktig kranvagn moheda te den. å de funkar perfekt. men e där hitch på den kan ja hålla med om att frigången e lite taskiga annars e den utmärkt. å skulle de va så de e riktigt illa så lägger man stubben lr stenen så den går mellan draget och däcket så e där en jävla frigång. aldrig valmet i skogen hade en 604 innan rena skiten krånglade bara.


Det finns dom som föredrar tvåhjulsdrivet, vad jag hört innan så var 604:an en riktigt bra skogstraktor... kanske lite liten i hytten, men smidig och bra att ta sig fram med.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39449 Har en 604;a 4wd då... måste säga att den är grymt smidig... kanske lite för trång hytt men funkar fint ändå :)

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39450
970D skrev:Har en 604;a 4wd då... måste säga att den är grymt smidig... kanske lite för trång hytt men funkar fint ändå :)


Skulle du byta den mot en 165:a?

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor frågor..

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39451
Ragman skrev:Hej,

Jag har precis köpt ut mina föräldrar ur en gård på en 40 ha. Skogen på markerna är delvis slutaverkningsskog så jobb kommer det att bli framöver.

Min fråga är om denna traktor eller liknande kan vara tillräcklig för att sköta om skogen ? Länk= http://www.blocket.se/vi/18885577.htm?ca=21_s
Känns ju inte som någon mening att sattsa på någon dyrare maskin om man nu arbetar själv och har tid med det. Vad tycker Ni kan denna maskin funka för lite småskalig averkning och köra ved ?
Tjänar man något på att jobba själv eller tar det för lång tid så det är bättre med företag som gör det åt en?

Kan man dra av en viss summa när man köper "saker" till skogen, hur funkar denna biten?


För att svara på frågan.
Ja, denna maskin kan funka för lite småskaligt arbete och vedkörning, om markena är fina.
Men, enligt min mening är fyrhjulsdrivet att föredra, och ramstyrning på kärran är ett krav.
För övrigt ser det kallt ut att köra den!

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39452
Zixten skrev:
970D skrev:Har en 604;a 4wd då... måste säga att den är grymt smidig... kanske lite för trång hytt men funkar fint ändå :)


Skulle du byta den mot en 165:a?


nej du inte en chans.

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor frågor..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39453
Zixten skrev:
Ragman skrev:Hej,

Jag har precis köpt ut mina föräldrar ur en gård på en 40 ha. Skogen på markerna är delvis slutaverkningsskog så jobb kommer det att bli framöver.

Min fråga är om denna traktor eller liknande kan vara tillräcklig för att sköta om skogen ? Länk= http://www.blocket.se/vi/18885577.htm?ca=21_s
Känns ju inte som någon mening att sattsa på någon dyrare maskin om man nu arbetar själv och har tid med det. Vad tycker Ni kan denna maskin funka för lite småskalig averkning och köra ved ?
Tjänar man något på att jobba själv eller tar det för lång tid så det är bättre med företag som gör det åt en?

Kan man dra av en viss summa när man köper "saker" till skogen, hur funkar denna biten?


För att svara på frågan.
Ja, denna maskin kan funka för lite småskaligt arbete och vedkörning, om markena är fina.
Men, enligt min mening är fyrhjulsdrivet att föredra, och ramstyrning på kärran är ett krav.
För övrigt ser det kallt ut att köra den!

Jag anser att som nybörjare kan man absolut börja med en 35K:- maskin
och om man börjar trivas med jobbet så kan man vid bättre finanser, byta
upp sig till 4wd och ramstyrt osv, men det ligger ju i framtiden.
Traktorer har bra andrahandsvärde så de är relativt bra investeringsobjekt.
2WD vs 4WD, tja har man råd så behöver man inte välja, men för en noob
med begränsade finanser så är det helt klart värt att börja med det enklaste
maskinerna, och göra de lätta jobben först tills man har vana och vet gränserna
för vad maskinen klarar och då kan man ta beslut om man ska leja bort eller
investera 300K:- ytterligare och göra själv.

Fråga på, det här är intressant.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39465 Håller helt med Slurfi !

Det kan väl inte vara särskilt rekomendabelt att satsa flera hundra tusen innan man är varm i kläderna och man måste ju titta på skogsarealen också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).