Friluftsliv, Naturturism

Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

80 inlägg 34601 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Jeep  
#394332
grimm skrev:Trollstigen och sedan Geiranger är ju ett måste, vidrigt vackert. Så mycket som jag kollade på annat än vägen är det ett mirakel att man inte körde i diket.

Vi bilade via Funäsdalen - Röros - Oppdal sedan upp till Kristiansund. Därifrån Åkte vi Atlanterhavsvägen som var riktigt häftig ner via Bud till Molde där vi campade 1 natt.

Efter Molde åkte vi ner till Åndalsnes och sedan Trollstigen samt till sist Geiranger.

Mycket nöjd att jag valde att åka vägen det hållet då det blir "bättre och bättre" utsikt för att avsluta med det mest extrema (Geiranger).

Automatbil är att föredra om du inte är duktig att koppla :lol:

Annars är Trondheim och Lofoten mycket vackert!


Precis den vägen åkte jag för 2 år sedan, grymt fin, efter Geiranger körde vi Gamle Strynefjellsveg förbi Stryn sommerski också grymt fin natur.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

molnia  
#394474 tack för all respons, och tips på resplatser/sevärdigheter. :grin:
på tal om respons, jag och tjejen har 25 mil mellan oss, vi bestämde ett datum för nästa träff. men jag tyckte det blev långt fram. skickade ett knippe rosor med bud och frågan om jag fick komma en helg tidigare än bestämt, fick ett stort JAA i ett sms. :D :-BD

men ett ämne som jag söker råd om angående resan till Norge,
hur vanligt är det att hyra "hytte", har fått för mig att det kallas så om ett enkelt övernattningsrum.
tälta..?
sen funderar jag lite på hur mat-ekonomin ser ut. Lär inte bli att vi äter ute på restaurang så stor mängd. lär laga vår egen mat för det mesta. hur mycket dyrare kan man räkna med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Ferguson system  
#394475 Du burde sjekke Coop sine hotellkupp, hvis du er medlem der. Veldig ofte mye rimeligere enn alt annet og frokost er inkludert i oppholdet.

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394477 Kolla camping stugor och laga maten själv. Ett budget alternativ. Billigare blir det att tälta men båda skall tycka det är kul...

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#394483 Maten är dyr om du ska äta ute, men det finns "campinghytter" över allt! Där kan ni fixa mat själv!

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

wizz  
#394499 Hytte, glöm inte att du måste ha med dig linne eller sovsäck för det brukar inte ingå, inte säkert att täcke o kudde ingår...

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

bgl  
#394505 Jag har rest runt i Norge många gånger, tidigast med mina föräldrar i slutet på 1950-talet. Dagens landsvägar är ofta 2 ombyggen efter 50-talets. Ett allmänt råd till Norgebilresenärer är att planera noga och leta efter möjligheter att köra på äldre vägar som finns kvar. Alla tunnlar, bl.a. efter Sognefjorden är effektiva men ger dålig utsikt!
Platser som fortfarande bara går att nå med båt är alltid bra turistmål, vägar, broar och tunnlar minskar oftast upplevelsen!

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

molnia  
#396355 vad heter platsen där det ligger en sten mellan 2 klippor..?
vart ligger det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Swall9  
#396368 Här är lite info om stenen och predikarstolen.
http://hittaupplevelse.se/presentation/ ... n-i-norge/

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

molnia  
#399995 Första platsen vi besökte i norge är kanske bekant för er. :lol: :mrgreen: jag skulle skicka bild på Jens vedplan, men det funka inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#399996 Men här kommer en bild av gästerna! :grin:
Jättetrevligt med visit av dom två här :-BD

1468857135_visit_fran_sf.jpg


Vilken fröjd att det inte bara är gamla gubbar som gillar skog, och att man
har blivit känd med heders killar som Molnia på Skogsforum. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

alias  
#399998
molnia skrev:Första platsen vi besökte i norge är kanske bekant för er. :lol: :mrgreen: jag skulle skicka bild på Jens vedplan, men det funka inte.


Klart vi vill se en bild på Jens vedplan, men det kanske funkar med mobilfoton som med vanliga vykort - man vet att personen som skickat kortet är hemma när vykortet har kommit fram.

Till något helt annat, varje gång jag skummat igenom listan med aktiva trådar lite snabbt och denna tråd har varit med så vill min hjärna få rubriken till "Vill utrota grannlandet Norge, ge mig tips" - vet inte om jag hyser någon latent aggression mot Norge i mitt undermedvetna, men jag har fått det till samma sak flera gånger innan jag läst om och läst noggrannare vad det egentligen stod.

Så knäppt det kan bli ibland när hjärnan spelar en ett spratt! :grin:

Önskar Molnia och sällskap lycka till på resan (naturligtvis med utforskande och inte utrotande av Norge :wink: )!

Edit: Såg att Jens försett forumet med en bild på två glada semesterfirare medan jag skrev detta inlägg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#400042
alias skrev:...."Vill utrota grannlandet Norge, ge mig tips" ...

Kan väl bli lite jobbigt med alla berg och all sten som är här! :lol: :lol:

Men nu och då undrar jag om inte vi norrmän kommer att göra jobbet för dig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400051 Kul att höra att ni är på väg med er resa! Önskar er allt gott och fin resa! Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Sv: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Timberjack 1070  
#400076
Amatörhuggare 62 skrev:1981 var jag och vandrade i Jotunheimen. det var grant men brant. Och vissa områden mycket sten.
man fick hålla tungan rätt i mun. Så man inte slog ikull, man fick läsa av, vilka stenar som låg still
och vilka som rörde sig. Var även uppe på Glittertind, det var då 2468 meter över havet. Vet ej höjden idag.
Gick på en snödriva längst upp. var 1700 meter rakt ner på andra sidan, innan första avsatsen. Otäckt faktiskt.

1986 var Syster och Jag och bilade i Norge, vi körde in vid Charlottenberg, körde till Trollstigen, körde den uppför det kommer jag ihåg. Hade en Saab 900. Som ville bli varm. Fantastisk utsikt var det. Sedan vet i sjutton hur vi körde men kom till Åndalsnäs vid kusten. Var mycket tunnlar, och någon färja. Sedan därifrån på krokiga vägar, så vi kom in i Sverige igen vid Idre.
Har tittat på diabilder nyss, och vilken natur. Försökte scanna in dom . Men det gick inte alls i Brothern.
Men du blir inte besviken, att besöka Norge.

Mvh Amatörhuggare 62
Hejsan jag måste säga att jag kommer i håg din Saab jag var där med min familj jag var 14 år vi åkte i en grön och vit IH scout. Mvh Mikael

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).