ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44214 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

halvproffs  
#394391
Uvskogen skrev:
trilla skrev:Men uvskogen har du boggin så långt bak du kan? Och kör mest 3 metersbitar? Då måste du ha ett ruskigt kultryck.


Nejdå, jag kör aldrig 3 metersbitar, det är det som är "problemet". Jag kör allltid 4,5 meters i snitt för att få den ok för massaleverans. Det jag funderade över var om jag kunde få till en bättre lösning för att köra så långa bitar i min kuperade skog. Alternativet var att "ge upp" och köra 3 meters enbart, dvs enbart för ved. Nu fick jag så många bra tips både här, och i "verkstan" att det inte finns anledning att ge upp utan att ha provat alla bra uppslag.


God morgon Uven! Nu var du tidig.

Du kan ju hugga kortare tex snitta på 3,7 tex bara du undviker 3m stockar. 4,5m är ett önskemål, inte ett villkor.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394395
halvproffs skrev:God morgon Uven! Nu var du tidig.

Du kan ju hugga kortare tex snitta på 3,7 tex bara du undviker 3m stockar. 4,5m är ett önskemål, inte ett villkor.


Ja vad tusan, kan ju inte sova när man vaknar kvart i fem och fåglarna kvittrar! :grin:

Nej numera har jag helt lagt ner massaved. Det får bli 3-meters till ved. Behövs ännu mer av den vara nu när dottern med make dessutom köpt hus i närheten, med vedpanna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Vardon  
#394397 Jag säljer helst all som flis / brännved om det går. Det brukar inte bli så mycket hugget och just att kunna lägga allt i vältan från en asp till torrgranar är bra. Längder inte så noga och lättare.

Bäst är om det blir egen ved, iofs är det mer noga då :) Dock har några glädjeseriemördare installerat värmepump...

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Knegas  
#394416 Är betalningen för flis likvärdig massaved? Eller är det för att det går fortare i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Vardon  
#394417 Det varierar väl. Tidigare när vi har sålt skulle jag säga att ialla fall slutresultatet varit bättre. Främst för färre avdrag och så. Enkelheten har väl tillkommit som bonus. Hur det är nu vet jag inte och behovet av massaved är väl kanske lite mer stabilt än behovet av brännved.

För oss som inte hugger så mycket åt gången så blir det mycket snö i vältorna, snö på högarna i skogen och så blir det avdrag. Tiden det tar att sopa bort snön är bättre att lägga i skogen på mer gallring oftast.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Norra Hagberg  
#396413 Funderar på att ev skaffa mig en griplastarvagn till min hjuling, kör idag med en vanlig kärra med vajerkran. Har ganska backigt och delvist brant upp/ner från skogen, så jag kan sakna broms på vagnen när man kör ner med lass. Ni som kört ett tag med era vagnar, hur är dessa vagnar blir de onödigt tunga och klumpiga att hantera i kuperad terräng? Verkar ju riktigt smidigt med riktig kran vid lastning och lossning, så blir det lite säkrare än att springa runt med vajer och sax också. Har kikat på Kranman och Avesta, har jag missat någon annan tillverkare?

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

axwell  
#396421 Utöver Kranman finns minst två fabrikat till med bra grejer.

Tänker på Vahva Jussi.
http://www.cgnord.se/sida449.html
Säljs även i annan färg av Möremaskiner under namnet mörevagnen.






Nokka Forest har även en vagn som jag tror på, vet dock inte om en konkurs i koncernen påverkar den här delen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).