Skotare

Komatsu skotare får militärband

29 inlägg 28502 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Tjita1  
#372756 Jag tyckte själv det kändes som en ganska bra idé att köpa en gammal Bv206 typ och bygga drivare av..

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Hema  
#372797 Jag har inte kört någon Hägglundsbandvagn, men hur är de att backa med i minst sagt vattensjuk terräng med lite last på? Finns väl inte en stridsvagn/pansarbandvagn som har sådant bandgeomertri? Hägglundsbandvagnen är ju tillverkad i första hand för personaltransportfordon och då har vi inga stora laster.

Användarvisningsbild

Sv: Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#394285 Hej,
Ett pressmeddelande gick idag ut från Skogforsk med bild på den banddrivna skotaren och resultatet var rena kinderägget, läs mer i första inlägget i denna tråd som nu är uppdaterad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Skogsfrost  
#394288 Det framgår att de inte gjort några produktionsstudier eller några tester i svår terräng ännu. Det i syfte att hålla nere kostnaderna.

Klart, det blir ju en del kostnader om de blir tvungna att skruva osv :wink: Om konceptet inte kan hålla ett högt TU så kommer det nog aldrig att slå heller, är jag rädd.

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#394346 Bakdelen på BVs10 väger lastad ca 5 ton.
Ska jämföras med bakdelen på skotaren som lastad väger över 20 ton!
Jag pratade nyss på tfn med en pensionerad bekant som hela livet arbetat med konstruktion i en helt annan miljö än terräng. När vårt ärende var avklarat bad jag honom att titta på bilderna av denna skotare, om han kunde kommentera hur bandställen skulle se ut och framför allt väga om belastningen skulle vara 4 gånger högre. Han kände ganska väl till det försök med "trippelboggi" som gjordes på en Kockum 8335 för ca 30 år sen och som misslyckades. Resultatet av det var att skotaren ökade många ton i vikt och att den blev nästan ostyrbar. Jag hittar inget på nätet om den prototypen, har någon här på vårt eminenta forum några bilder och framför allt viktuppgifter på denna "bastard"?

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#394349 Nu kan jag svara mig själv!!
Kockum prototyp (83-35 Multitrack)
En gammal tråd i detta eminenta forum som behandlar just denna maskin!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394353 Är ju hägglunds band även på strf 90, väger väl uppåt 25 ton. Vet inte om man kan jämföra bandtyperna. Mer stål där ju.

Det jag tänker annars är väl mer om det håller i stenig terräng, borde väl kunna fungera bra på blötmarker.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#394355 Hej,
Jag håller med dig Johan, tror det blir som med Timbear, alltså inte att de kommer gå omkull, utan att den kommer finnas tillhands för de som kör på blöta marker. Problemet är väl att sådana kontrakt är mycket svårt att hitta.

Tack för länken annars bgl, undrar om det var denna skotare som utvecklades i Filipstad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Skogsfrost  
#394364 Hägglunds hade tidigare under 80-talet försök med midjestyrda stridsfordon i förhoppning att få dem lika smidiga som de lätta bandvagnarna. En sak man kunde konstatera vid testerna var om fordonet väger 18-20 ton eller däröver, så trampade framvagnen sönder det bärande lagret så att bakvagnen inte hade något kvar att köra på.

Mer finns att läsa om ämnet i länken nedan.
http://www.ointres.se/udes.htm

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Hema  
#394553 Hur ska man kunna backa i mjuk terräng med den geometrin på banden?
Skogsfrost skrev:Det framgår att de inte gjort några produktionsstudier eller några tester i svår terräng ännu. Det i syfte att hålla nere kostnaderna
Dagens ekonomer.. Hur kortsiktigt får man tänka, samt var tog kranen vägen? Det är svårt att inte låta lite lätt negativ här. Men när man leker med forskning/bidragspengar så kan man visst hålla på lite hur som helst. Komatsu verkar få en hel del av den varan just nu.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#395862 Hej,
En färsk video från skogforsk om projektet Gentle och skotaren med band med BAE systems.


   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Värmlänning  
#695523 Hur blev det med detta?

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Solan  
#716708 Jag är också nyfiken på vad som hände sedan

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Piraboin  
#716759 Ponsse hade något liknade försök också tror ja
tog dom här bilderna på Finnmekto 2018

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).