Motorsåg och handhållet

Bra komp men tjuvar luft....

18 inlägg 6966 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392427 Min 357:a tjuvar luft men har bra komp !?!? Vafan kan detta bero på ???



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392428 När jag lägger sågen på sidan så vill den på att rusa. Men rättupp går den bra. Fast villpå att dö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra komp men tjuvar luft....

tallen100  
#392438 Det är nog vevaxeltätningarna.

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392439 Mmm. Börjar misstänka det !!! Tack på förhand !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

totte  
#392950 Ganska troligt är det så. Kör absolut inte med sågen förrän det är åtgärdat! Att köra med luftläcka är närapå en garanti för att den kommer att skära ihop.

Kompression och vevhusläckor är två helt skilda saker. Kompen sker ovanför kolven och har mycket lite att göra med vad som sker i vevhuset, så länge den bara får luft. Men en luftläcka innebär att den får för mager bränsleluftblandning. Det leder till överhettning och så blir kolv och ofta cylindern förstörda,

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392952 Hmmmm. Ja det är ju inte bra. Men ibland så fungerar den utmärkt. Kan det hända att tätningarna rättar till sig ibland ? Om det skulle behövas bytas ska man byta båda två då ? Och måste jag se över om vevaxeln bör bytas ut ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392953 Ska man ställa ner L skruven kanske ? Då skickar den ju mer bränsle ?! Borde inte det jämna ut de hela då ? Givetvis så ska jag byta ut dom. Men jag tänkte tills jag får delarna till den. Är i behov av den just nu [FACE WITH TEARS OF JOY]

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra komp men tjuvar luft....

tallen100  
#392955 Bränsle och luftblandningen är riktigt kinkigt så exprimmentera inte med det om du är rädd om sågen.
Det behöver inte vara mycket fel förrän den skär.

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#392959 Det är nog lika bra att lämna in den !

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra komp men tjuvar luft....

tallen100  
#392995 Klokt :smile: .

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

totte  
#393651 Ja gör det om du inte kan meka själv. Att köra med en såg som eventuellt har luftläcka eller går för magert av nån annan anledning är att be om att få den totalhavererad.

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#394261 Sket i att lämna in den. Har bytt B-slang och luftpluggen i tanken. Och i slangen var det en micromillimeters litet hål. Samt så märkte jag att den gamla pluggen satt snett ! Nu går sågen som en klocka !!! Den stannar ej och gör sitt jobb i skogen ! Tätningarna är täta och lagret är slätt ! Vevaxeln glappar ej ! Känner stort glädjerus när den gick som en klocka igen :)

Tack för alla idéer !! Vi hörs mer här framöver !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

totte  
#394269 Så bra! Då var det inte tjuvluft, men den fick för lite bränsle tack vare dålig tankluftning och hål i slangen. Lika farligt för sågen, allt som ger för mager blandning skapar överhettning.

Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#394272 Men va konstigt att den hade samma beteende som en läcka i vevhustätningen !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra komp men tjuvar luft....

Skogshuggar'n  
#394273 Alltså luftläcka !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).